Published On: 22 januari 2018

MX2 vicewereldkampioen Jeremy Seewer heeft laten vallen dat hij nog steeds meer tijd nodig heeft om zich thuis te voelen op de Wilvo Yamaha YZ450F. De overstap op blauw kwam er voor Seewer laat en onverwacht toen hij in de problemen kwam door het terugtrekken van Suzuki.

Doordat hij nog een lopend contract had om met Suzuki zijn MXGP debuut te makeb in 2018 was de samenloop van omstandighede wel erg ongelukkig voor de Zwitserse publiekslieveling. Uiteindelijk kwam Seewer nog goed terecht als derde rijder van het ambitieuze Wilvo Yamaha team. Daar komt Seewer naast Shaun Simpson en Arnaud Tonus.

Vooraleer zijn overstap naar het team uit Bergeijk wereldkundig kon gemaakt worden moest Jeremy de problemen rond zijn contract oplossen. Aangezien hij zijn hele professionele carrière op Suzuki zat, is de transfer sowieso een grote stap voor de Ixs rijder.

“Het is wat ik er van verwachtte; héél veel werk!” zo zei Seewer ons exlusief over de wintertesten een het aanpassingsproces. Naast een nieuw team en een nieuwe motor moet Jeremy dan ook wennen aan een nieuwe categorie. “Ik heb zo lang op een andere motor gereden die gaandeweg qua afstelling en onderdelen helemaal naar mijn maat was gemaakt. Daardoor is dit echt een start vanaf nul. Op dit moment ben ik nog lang niet helemaal op mijn gemak om er op het scherp van de snee mee te rijden in een wedstrijd maar toch vind ik de YZ450F een geweldige motor. Tot nu toe heb ik 90% van de tijd op zware zandbanen gereden, wat echt uitstekend is verlopen. Natuurlijk heb ik veel vertrouwen op het harde, dus globaal gezien ben ik wel optimistisch.”

Seewer was tijdens onze babbel ook vol lof over de equipe van Louis Vosters. Het Nederlandse team begint dit jaar pas aan zijn tweede seizoen in de MXGP. “Ik ben heel blij dat ik voor dit team heb gekozen omwillen van de mensen en de inspanningen die ze leveren,” zei hij enthousiast. “Dit is de plaats waar ik wil zijn.”

“We hebben al veel samen gedaan en ze helpen me op hun manier en ik breng ook iets om hen te helpen,” zei hij over de nauwe samenwerking met Simpson en landgenoot Tonus. Wilvo heeft duidelijk gekozen voor een teamdynamiek een een strikt test-en trainingsschema om de rijders te pushen tijdens de voorbereiding.”Ik ben natuurlijk de jongste en mis die ervaring op de grotere motor.”

Seewer, Pauls Jonass’ grootste rivaal voor de MX2-titel in 2017, schreef vorig jaar zijn eerste GP zege op zijn naam. Het plaatje voor 2018 was lang helder: samen met Arminas Jasikonis op de RM-Z450 rijden in de MXGP. Dat was voor Suzuki Motor Corporation de stekker trok uit het team van Stefan Everts. “Het blijft een kloteverhaal als ik het zo mag niemen. Ik was helemaal niet blij met hoe alles gelopen is, maar ik moet zeggen dat ik ook heel ontspannen was over de hele situatie,” legt hij uit. “Je kon het zien aankomen, en ik had het geluk dat er goede mensen om me heen waren. Ik was gefrustreerd over hoe het met Stefan Everts verliep… maar het werd uiteindelijk wel opgelost. “

Seewer is misschien wel de meest opvallende MXGP rookie in 2018. Aangezien de nieuwkomers de afgelopen drie jaar meteen hoge toppen scheerden, brengt deze positie een vorm van druk met zich mee. Romain Febvre pakte in 2015 direct de wereldtitel, Tim Gajser deed een jaar later hetzelfde en Jeffrey Herlings eindigde in 2017 al tweede na Tony Cairoli jaar.

“Ik heb hierover nagedacht. Ik zou graag hetzelfde realiseren, maar dat idee heb ik na een paar seconden laten vallen!” geeft hij bescheiden toe. “Mijn belangrijkste focus dit jaar is om de motor te laten werken zoals ik zou willen en er plezier aan te beleven. Ik denk dat het heel logisch is dat ik wat tijd nodig zal hebben. Ik heb de afgelopen twee jaar onder druk gestaan ​​om te presteren omdat ik de kopman voor Suzuki was. Nu ligt die druk -op dit moment dan- misschien meer bij mijn teamgenoten dan bij mijzelf. Het betekent dat ik wat meer kan ontspannen en kan groeien tijdens het seizoen.”

Tekst: Adam Wheeler, vertaling: Tom Jacobs
Foto’s: Wilvo Yamaha MXGP, Yamaha Racing