Published On: 25 januari 2018

Regerend Arenacross UK kampioen Thomas Ramette (SR75 World Team Suzuki) is een man met een missie: zijn titel verlengen. Afgelopen weekend scoorde hij in Birmingham alvast zijn eerste zege na een podiumplaats in de openingsronde. Door een desastreuze wedstrijd in de tweede ronde is de snelle Fransman wel op achtervolgen aangewezen.

Ramette, die al drie Arenacross titels achter zijn naam heeft, volgt nu op zes punten van leider Cédric Soubeyras. We spraken Thomas voordat hij naar Belfast afreisde voor de super belangrijke dubbele confrontatie morgen en overmorgen.

Het was vast een enorme opluchting om in Birmingham terug te slagen?
Thomas Ramette:
 “Absoluut, ik had pech in Newcastle toen de plastic cover van een hooibaal in mijn achterwiel terecht kwam. Ik leidde op dat moment de finale, maar door die plastic kon ik niet meer remmen, ik crashte en uiteindelijk eindigde ik laatste. Toen ik vorig jar de titel pakte, had ik geen enkele finale gewonnen. Daarom voelt het geweldig dat ik mijn eerste eindzege alvast beet heb! Dat ik de snelheid had, wist ik al langer. In de voorgaande wedstrijden maakte ik echter te veel fouten, zeker in de halve finales. In Birmingham viel alles op zijn plaats want ik was ook de snelste in de Superpole.”

Ik neem aan dat je na het Franse SX-seizoen weer moest wennen aan het andere soort van baan dat we zien in Arenacross UK?
Ramette: 
“Het is niet zozeer de lay-out op zich. Ook in Frankrijk rijden we niet altijd op grotere circuits zoals Parijs of Genève. Het grootste verschil zit ‘m in de aarde. In Engeland is die wat zachter wat zorgt voor veel sporen. In Manchester was de grond zo zacht dat de whoops zelfs weggereden werden waardoor er eigenlijk waves kwamen. Dat speelt in het voordeel van de rijders met minder supercross-vaardigheden. Maar in Birmingham hadden we dan weer een heel mooi baan met goede grond.”Hoe schat je het niveau nu in. De deelnemerslijst in Arenacross UK zag er nog nooit zo sterk ooit.
Ramette: 
“Een hoop jongens gaan écht snel, dat is zeker. Ik denk dat de Franse rijders wel een aantal voordelen hebben, omdat ze van juni tot december supercross hebben gereden. In Frankrijk wordt echter ook op kleinere banen gereden zoals in Lyon of Amnéville. Dat scheelt dus niet veel met Groot-Brittannië. Voor iemand als Dan Reardon die vooral op grotere indoorcircuits in de VS of Australië racete, is dat een stevige verandering. Natuurlijk is Reardon heel rap, maar hij maakt te veel fouten en zijn starts stonden nog niet echt op punt. In het algemeen liggen de rondetijden echt heel dicht bij elkaar. Elke fout die je maakt, betaal je bijgevolg cash!”

Het is dansen op een slappe koord om de balans te vinden tussen de agressie die je (vooral) nodig hebt bij de start en het geduld om geen fouten te maken en niet overhaast te werk te gaan.
Ramette: 
“Precies! Je moet echt je races controleren. Het gaat zeker niet alleen om snelheid. Zelfs als je tweede of derde bent, voel je de druk van de rijders achter je. Daarom is het altijd beter om jezelf in een positie te plaatsen waarin je alle kansen hebt om uit de problemen te blijven. Zoals de Amerikanen zeggen: de start is de sleutel tot de race, daarna moet je een goed ritme vinden. Als je die holeshot kan pakken, stijgen je kans op een sterk eindresultaat natuurlijk zienderogen.”

Indoor motorcross lijkt soms meer een contactsport dan dat het een race is. Heb jij aartsrivalen in het kampioenschap?
Ramette: 
“Hmm, niet meer. Ik moet toegeven dat het in 2016 een beetje uit de hand liep met Soubeyras. We hadden het hele seizoen verhitte gevechten en het eindigde slecht. Sinds die tijd hebben we echter vaak samen geracet en nu is onze relatie beter. Sindsdien zijn er geen problemen meer geweest en voorlopig gaat het goed. ”

Het is een interessante combinatie: jij zit samen met een andere Franse rijder, Cyrille Coulon, in een Frans team.
Ramette:
 “Klopt, het is inderdaad wel apart. Ondertussen rijd ik al 4 jaar voor SR75 World Team Suzuki, bovendien heb ik de laatste 3 jaar ook voor hen gereden in Frankrijk. Het gaat heel goed en het team zorgt tijdens de raceweekends voor alles, zodat we ons kunnen concentreren op het rijden. De motoren lopen prima en Geoff (ed. Walker), de teameigenaar en manager blijft continu pushen om te verbeteren. Gelukkig kan ik het goed vinden met Cyrille. Hij helpt me om een ​​goede afstelling van de vering te vinden of om nieuwe lijnen te proberen. Je zou kunnen zeggen dat Cyrille een beetje mijn oudere broer is! Eerlijk gezegd vormen we een geweldig team.”

Slechts weinig rijders richten zich uitsluitend op supercross, zoals jullie doen. De complete S75 wedstrijdkalender bestaat alleen uit indoor-evenementen. Dat moet wel een voordeel zijn?
Ramette: 
“In sommige opzichten is het dat, maar het is niet zoals bij sommige Amerikaanse rijders die alleen SX willen doen om minder races  te hebben. We doen eigenlijk net meer wedstrijden. Elf van de twaalf maanden per jaar gaan we aan de bak! Maar in de praktijk rijd ik op training nog veel motorcross. Vooral nu omdat het weer niet toelaat om in goede omstandigheden supercross te racen. Ik vind het ook leuk om MX te rijden, want als je alleen aan supercross doet, verlies je de snelheid in de bochten of raak je het gevoel om in diepe sporen te rijden kwijt. ”

Het wedstrijdformaat van de Britse Arenacross is wel apart. Wat vind je van die formule?
Ramette: “De races zijn kort en explosief maar het publiek ziet de toppers wel vaak rijden. Alles staat in functie van het spektakel, zowel het format van de wedstrijden, bijvoorbeeld ook met de 1-tegen-1 herkansing, de Superpole waar je punten kan pakken, maar ook door de de baan zelf. Die is niet té technisch zodat er veel strijd is. Het is altijd volle bak en het publiek gaat uit de bol. Je moet zeker komen kijken in Hasselt!”

Over motocross gesproken, wie is je favoriet voor de Le Touquet Enduropale dit weekend?
Ramette:
 “Goede vraag … Ik denk dat Nathan Watson de te kloppen man zal zijn. Watson liet echt zien waartoe hij in staat is in de Franse strandraces waaraan hij al deelnam. Yentel Martens zie ik ook wel vooraan meedraaien. Mijn podium zou Watson, Martens en Richard Fura zijn. ”

Veel succes in Belfast!
Ramette:
 “Bedankt, ik ga mijn best doen!”

Foto’s: ArenacrossUK