In 2018 zal Pauls Jonass de FIM Wereldtitel MX2 verdedigen. De Let zal het opnemen tegen KTM-collega Jorge Prado-Garcia en Hunter Lawrence. Het Husqvarna-duo van Jacky Martens wil hoge ogen gooien en hetzelfde geldt voor F&H Racing Team dat met drie rijders uitkomt. Ook KEMEA Racing-Yamaha-Yamalube komt met een trio in actie. Dit weekend begint het ‘feest’ in Argentinië en wij kijken vast vooruit.
Factory versus DeCarli:
De afgelopen tien jaar wist KTM bijna negen keer de MX2 Wereldtitel te winnen. In 2009 won Marvin Musquin de titel maar hij begon dat seizoen op een Honda! Hetzelfde merk maakte in 2015 met Tim Gajser een einde aan de jaren lange heerschap van het Oostenrijkse merk. In 2018 geldt KTM ook als de grootste favoriet dankzij Jonass en Prado-Garcia. Het duo is merkgenoot maar geen teamgenoot meer. De 17-jarige Spanjaard komt dit jaar uit voor het team van Claudio DeCarli. Dit is besloten vanuit Oostenrijk nadat er tussen het duo wat wrijving ontstond in 2017. De voorbereiding op dit seizoen is voor Prado-Garcia niet goed verlopen door een elleboogblessure stond hij dit jaar nog niet achter het starthek. Met Conrad Mewse (KTM UK) en Davy Pootjes (LRT) heeft KTM nog meer rijders die zich in de top tien kunnen nestelen. In het paddock zal je HSF Logistic Motorsport niet meer tegen komen, het team bestaan niet meer en HSF sponsort vanaf dit jaar Gariboldi Racing.
JM Racing gaat voor goud:
Met Thomas Kjer Olsen en Thomas Covington heeft Husqvarna ook twee rijders die voor de titel zullen gaan. De Deen maakte een zeer sterk debuutseizoen in 2017 nadat hij in 2016 het EMX250 won. Olsen won de Grand Prix in Kegums en werd derde in de eindstand. Zijn Amerikaan teamgenoot bij het Belgische JM Racing wist al drie GP’s op zijn naam te schrijven. Daarbij ook de laatste GP van 2017 in Villars-sous-Ecot waar de 22-jarige Covington onder bijzonder omstandigheden wist te winnen. Naast het team van Jacky Martens heeft Husqvarna ook nog Ottobiano Motorsport in het WK MX2. Bij het Italiaanse team, dat zich volledige richt op de MX2, blijft Iker Larranaga-Olano op post maar de Spanjaard krijgt een nieuwe teamgenoot. Brent Vandoninck neemt na drie jaar afscheid van Yamaha en zal er ondanks een beperkte voorbereiding door een operatie en revalidatie het beste van maken.
Naar USA met de titel:
Australië wist nog nooit een wereldtitel te winnen maar met Hunter Lawrence hebben zij zeker een kanshebber! Er zijn wel twee Wereldtitels ‘Down-Under’ gegaan. De Nieuw-Zeelander Shane King won in 1996 de 500cc titel in de kleuren van Jos Dolphijn Racing. In 2004 veroverde landgenoot Ben Townley de MX2-titel op een Champ KTM van Kees van der Ven. Lawrence kwam in 2016 naar Europa voor Kawasaki en maakte in 2017 de overstap naar Suzuki. Dat avontuur kwam vroegtijdig ten einde toen het Japanse merk de stekker uit hun Grand Prix team trok. Lawrence komt dit jaar voor Team 114 Motorsport-Honda uit en heeft opnieuw Bas Vaessen als teamgenoot. In zijn eerste volledige WK seizoen moest Vaessen met kwetsuren afrekenen maar in de bakoven van Ottobiano liet hij met een knappe vijfde plek wel zien wat hij in zijn mars heeft. De 18-jarige Lawrence maakte tijdens de MXoN in Engeland dan weer erg véél indruk en was de man van het seizoenseinde. Daarbij heeft de oudste van de Lawrence brothers al een deal voor 2019 en 2020 op zak bij GEICO Honda! Naast 114 Motorsports heeft Honda ook Calvin Vlaanderen (Gariboldi Racing) en Michele Cervellin (Martin Racing) in hun gelederen. Het Belgische VAMO Racing-No Fear Energy-JUMBO zet opnieuw twee rijders in. Na een goede invalbeurt blijft Mich Boy de Waal het team trouw, de Amerikaan Marshal Weltin komt over van het EMX250.
Geen fabrieksteam van Kawasaki:
Het terugtrekken van Team CLS betekent niet dat Kawasaki onzichtbaar is in de MX2. Het F&H Racing Team blijft met drie rijders uitkomen. Nieuw voor het Moordrechtse team is dat nu alle rijders in het WK actief zullen zijn. Adam Sterry raakte tijdens de GP van Valkenswaard geblesseerd aan zijn knie. Daardoor zagen wij hem niet meer terug in 2017 maar in 2018 wil de 21-jarige Sterry revanche! Na diverse gastoptredens in 2017 maakt Jed Beaton de overstap naar het WK. Voor de Australiër was bij Honda geen plek ondanks het behalen van het podium tijdens de laatste GP van vorig jaar. Beaton won in 2016 de MX2-titel in eigen land om vervolgens voor Carglass Honda Racing het EMX250 te rijden. Door sterke invalwedstrijden bij Team HRC wist Beaton zich in de belangstelling te rijden en rijdt nu dus het volledige WK. Na twee seizoenen in het EMX250 gaat Ruben Fernanez-Garcia de overstap maken naar de Grand Prix. Voor de 19-jarige crosser, die al jaren in Nederland woont, is het van belang om dit jaar zoveel mogelijk te leren. Ondanks het verliezen van MonsterEnergy als hoofdsponsor blijft Dixon Racing Team in het GP paddock. De Amerikaan Darian Sanayei hebben wij deze winter nergens in competitie gezien. Toch mag Danayei als een belangrijke outsider worden beschouwd. Zo eindigde hij vorig seizoen op slechts enkele punten van het podium in Argentinië.
Nieuwe line-up:
Het KEMEA Racing-Yamaha-Yamalube zal opnieuw drie rijders inzetten maar de line-up is helemaal vernieuwd! Voor Vsevolod Brylyakov is het zijn laatste jaar in de MX2-klasse. De Rus wordt dit jaar 23 jaar en moet dus in 2019 de overstap maken naar de MXGP. Het tweede seizoen bij Dixon Racing viel door een schouderblessure in het water voor ‘Seva’ die hopelijk zijn MX2-carrier goed kan afsluiten. Ben Watson verlaat na vele jaren het team van Roger Magee. De 20-jarige Watson heeft een drie jarige deal met Yamaha en hoop dit seizoen een grote stap naar de wereldtop te zetten. Dat is voor Jago Geerts voorlopig nog niet aan de orde. De Belg gaat zijn eerste volledige GP-seizoen rijden maar zal sport voorlopig nog moeten combineren met school. Na de examens kan de crosser uit Balen zich dan helemaal op zijn motocrosscarrière storten Voor Benoit Paturel was er geen plek meer bij KEMEA Racing omdat de Fransman 23 jaar is geworden en naar de MXGP moest overstappen. Alvin Ostlund blijft op Yamaha maar hij komt voortaan uit voor het Italiaanse Team SM Action-Yamaha-MC Migliori. Daar is hij de teamgenoot van Simone Furlotti die na zijn vice EMX250-titel de overstap maakt naar het WK. De Italiaan heeft geen keuze want hij is van 1995 dus dit is meteen ook zijn laatste jaar op de YZ250F. Door een blessure zal Furlotti echter de wedstrijden in Neuquen en Valkenswaard moeten missen. Overigens heeft Furlotti wel al GP-ervaring want in 2015 kwam hij voor Team Silveraction-KTM uit in het WK.
TM wel, Suzuki NIET:
Bij TM is Samuele Bernardini kind aan huis, de eerste EMX300 kampioen gaat aan zijn laatste seizoen in de MX2 beginnen. Vorig jaar stond hij in Indonesië op het podium maar een blessure zette vroegtijdig een streep voor 2017. De grote afwezige in dit kampioenschap is Suzuki dat het FIM Wereldkampioenschap voor 2018 de rug heeft toegekeerd. Met het vertrek van Jeremy Seewer uit de MX2 besloot ook Suzuki hun RMZ250 binnen te houden, hopelijk komen ze snel terug!
Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: #ShotbyBavo/ #RayArcherPhoto / #TMRacing