Published On: 3 maart 2018

In de rubriek #Watdoejijnou kijkt MXMag wat voormalige topcrossers vandaag de dag doen. Hun gezinsleven en hun huidige werkzaamheden. Hoe kijken ze terug op hun carrière, de hoogte- en dieptepunten. Deze maand voormalig Kawasaki, TM als Aprilia-fabrieksrijder, de altijd vriendelijk Manuel Priem!

MXMag: Stel jezelf even kort voor:
MP: “Manuel Priem, ik ben inmiddels 36 jaar en woon in Lichtervelde België. Getrouwd met Eveline Schamp en hebben twee kinderen; Seth (8) en Tarah (6).”

MXMag: Wat doe jij tegenwoordig voor de dagelijkse boterham?
MP: “Heb de zaak van mijn vader overgenomen, een bouwonderneming. Ik ben zaakvoerder en wij werken met zes personen. We doen nieuwbouwwoningen en renovaties.”

MXMag: Hoe kijk jij terug op jouw motocrosscarrière?
MP: “Ik ben heel blij dat ik van mijn hobby mijn beroep heb kunnen maken. Ik heb tijdens mijn tienjarige beroepscarrière heel veel mooie momenten beleefd . Ik ben op veel plaatsen geweest waar ik anders niet zou komen. Tijdens die periode heb ik met veel verschillende mensen samengewerkt. Het was een zalige tijd!”

MXMag: Het hoogtepunt uit jouw carrière?
MP: “De achtste plaats in het wereldkampioenschap en de vierde plaats tijdens de GP van Portugal. Ook een zalig moment was toen ik naar de leiding reed in Lierop! Wanneer je dan het bos uit springt en al die mensen je vooruit schreeuwen. Kippenvelmomentje hoor!”

MXMag: Het dieptepunt uit jou carrière?
MP: “De rugblessure die ik opliep in Sevlievo tijdens de Bulgaarse GP van 2010. Dat vertaalde zich in teleurstellend resultaten en dus geen zitje voor 2011 in een team waar ik een loon kreeg. Over en out GP-carrière!”

MXMag: Beste motor ooit mee gereden?
MP: “Lievelingsmotor en beste team waren  Aprilia! Zo professioneel was geen enkel team waar ik voor gereden heb. Je merkte goed dat ze uit de wegrace kwamen. Ik reed ook supergraag met de Aprilia tweecilinder en vond het super dat ik er wel resultaten kon mee rijden wat in de voorafgaande jaren niet lukte. Maar we hebben er dan wel heel hard voor gewerkt om met een goede motor aan de start te staan! Teammanager, Luca Palletti was op technisch vlak dan ook een erg gemotiveerde en bekwame man.”

MXMag: Hoe kijk jij naar de huidige motocrosswereld?
MP: “Ja daar is het vet van de soep! Ik denk dat ik in 2010 nog net het laatste jaar meegemaakt heb waar wij nog tot plaats 15 goed onze boterham konden verdienen. Maar als je nu ziet dat top-tien piloten van de MXGP-klasse zichzelf moeten inkopen… Dat is toch niet meer normaal! Ze moeten er zoveel voor trainen, zoveel voor laten en het is toch geen sport zonder risico. Dat je dan voor niets aan het starthek staat omdat jij graag wil crossen is té belachelijk voor woorden eigenlijk! Maar helaas kunnen de teams en de piloten niet beginnen tegen het grote circus van Luongo want dan neemt hij sancties om de piloten of teams te verbannen uit het GP’s. Ik ben dan ook de teams en vele sponsoren erg dankbaar dat ik deze prachtige tijd meegemaakt heb. Want als je na 10 jaar van luxeleven, wat een topsportbestaan in zeker zin is, weer je frigobox moet nemen om 12 uur per dag te gaan werken valt dit redelijk zwaar tegen! Zeker de eerste maanden heb ik het daar zwaar mee gehad.”

Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Archief