Wat hadden de crossers te vertellen over de Grand Prix van Spanje op het Redsand MX Park even ten Noorden van Valencia?
Commentaar Thomas Kjer Olsen: ‘’Er zijn veel positieve punten die we vanaf deze Grand Prix mee naar huis kunnen nemen. Ik ben blij met de progressie die we hebben geboekt. Het hele weekend voelde ik me goed. In de eerste manche pakte ik geen goede start waardoor het moeilijk was voor mij. In de tweede manche zat ik er veel beter bij en kon ik mijn snelheid laten zien. Ik oefende druk uit op Pauls Jonass voor de koppositie totdat ik ten val kwam. Mijn snelheid was perfect dit weekend en ik mijn conditie was goed voor elkaar. We blijven hard werken en ik kijk uit naar de volgende wedstrijd in Italie.’’
Commentaar Thomas Covington: ‘’Het was geen goed weekend voor mij. Ik had het moeilijk om een goede wedstrijdsnelheid te vinden. De baan hier in Spanje was heel snel waardoor het moeilijk was om te passeren. In beide manches zat ik er niet goed bij met de start en dat hielp mij niet om goede resultaten neer te zetten. In de tweede manche ben ik ook nog even ten val gekomen, wat het allemaal niet makkelijker maakte. Het is wat het is en we blijven hard werken. We hebben nu een korte pauze en ik kijk er naar uit om naar huis te gaan en verder te werken. Onze focus ligt nu bij de vierde wedstrijd in Italie en we hopen dat we hier onze resultaten kunnen verbeteren.’’
Commentaar Glenn Coldenhoff: ‘’In de kwalificatieheat en eerste manche maakte ik een fout bij de start. Bij het vallen van het starthek kwam het voorwiel omhoog en moest ik de koppeling erbij pakken. Omdat ik toen nog op de startplaat stond, had ik teveel wielspin en moest ik beide keren van rond de twintigste plaats terug naar voren komen. In de tweede manche was mijn start vele malen beter en kon ik het tempo van de rijders voor mij goed volgen. Ik had de indruk dat ik iets sneller was dan Gajser en Febvre maar uiteindelijk kon ik ze niet passeren. In de slotfase kwam van Horebeek nog dichterbij maar ik heb hem erachter weten te houden. Achtste in het dagklassement en nog steeds zesde in de tussenstand is goed voor mij,’’
Commentaar Vsevolod Brylyakov: “Ik had het hele weekend lang ups & downs. Mijn eerste reeks was een lachertje. Ik was mezelf niet op dit parcours. Ik had geen snelheid en maakte te veel fouten. Heel frusterend. In de tweede reeks had ik gelukkig meer plezier. Nochtans zat ik in de eerste ronde al vast tussen enkele machines van rijders die gecrasht waren. Deze keer slaagde ik er wel in om op te schuiven, om enkele goeie passeermaneuvers te doen. Het was een goede comeback tot de tiende plaats. Ik weet dat ik nog ver van het niveau zit dat ik voor ogen heb. Maar het seizoen is nog lang. Ik heb meer snelheid, meer vertrouwen nodig.”
Commentaar Jago Geerts: “Dit is mijn eerste teleurstelling van het seizoen. Natuurlijk wist ik ook wel dat deze dag vroeg of laat zou komen. Vergeet niet dat dit nog maar mijn eerste jaar in de MX2 is. Ik ging twee keer tegen de grond. In de eerste reeks ging ik zelf in de fout. In de tweede reeks kon ik een rijder die vlak voor mijn neus crashte niet meer ontwijken. Op precies dezelfde plek als in de eerste reeks dan nog. Nu moet ik mijn focus even verleggen naar mijn studies. Ik heb deze week drie examens, waaronder wiskunde. Ik heb dan ook elke avond gestudeerd in Spanje.”
Commentaar Ben Watson: “Aan de ene kant ben ik teleurgesteld in mijn resultaten, aan de andere kant ben ik best wel content met het rijden op zich. Op dit snelle parcours was het super belangrijk om een goede start te nemen. Helaas, net die lieten me in de steek in beide reeksen. Ik moest enorm hard zwoegen om wat plekjes te winnen. Niet evident, want het was niet makkelijk om te passeren op deze baan. Ik moet vooral de positieve dingen proberen te onthouden en dat was het rijden op zich. Nu is het mijn taak om mijn starts zo snel mogelijk op punt te krijgen.”
Commentaar Marnicq Bervoets: “We moeten eerlijk zijn: dit was een héél zwaar weekend voor Kemea Yamaha. Vooral de eerste reeks was barslecht. Redsand is een snelle baan, met veel sprongen. We wisten dat de starts cruciaal zouden zijn. Op zaterdag schoten onze rijders nog vrij goed uit het starthek, maar dat konden ze zondag niet herhalen. Ze moesten dus terugknokken van in de buik van het peloton. In de eerste reeks lukte dat niet echt. De tweede reeks was beter. Ze vonden betere lijnen en waren agressiever. Ik denk dat het vooral een mentaal probleem is. Onze jongens moeten meer in zichzelf geloven.”
Commentaar Steven Clarke: ‘’Ik ben best wel blij met hoe alles hier is gegaan, in het bijzonder omdat ik pas de 36ste startplaats had. In de eerste manche had ik een redelijke start en kon ik terug komen vanaf een vijftiende naar een vierde plaats. Tevens reed ik rondetijden die goed waren voor in de top drie en dat gaf me vertrouwen. De start van de tweede manche was een stuk slechter, wat het moeilijk maakte. Al met al ben ik blij om hier te vertrekken wetende dat ik mee kan strijden voor de titel. Ik hoop dat ik deze Honda aan het einde van het jaar op het nummer 1 schavot kan zetten.’’
Commentaar Jeremy Seewer: ‘’Ik heb me dit jaar nog niet zo goed gevoeld in een Grand Prix. In de eerste manche behaalde ik een zesde plaats en had ik mooie gevechten met de rijders voor mij. In de tweede manche verprutste ik mijn start. Iedereen weet wanneer je dat doet, je in het middenveld aan de wedstrijd moet beginnen. Dit is gevaarlijk en dit had tot gevolg dat ik met een andere rijder in aanraking kwam en viel. Dit gebeurde midden in de lucht waardoor het een flinke valpartij was. Na de valpartij probeerde ik zoveel mogelijk lol te hebben in het rijden. Ik kwam nog terug naar een vijftiende plaats. Op de valpartij na, gaat alles heel erg goed.’’
Commentaar Shaun Simpson: ‘’Het was een frustrerend weekend. Ik had het gevoel dat ik een goede snelheid had op zaterdag en dat zorgde ervoor dat ik met vertrouwen aan de zondag begon. Ik had het idee dat de startpositie niet echt van belang was. Ik probeerde om de eerste bocht aan de binnenzijde aan te snijden maar helaas pakte dit niet goed uit. Ik werd ingesloten en vervolgens had ik een klein mechanisch problem waardoor ik de wedstrijd niet uit kon rijden. In de tweede manche timede ik de start verkeerd waardoor ik helemaal in de achterhoede door de eerste bocht kwam. Het rijden ging niet zoals ik wilde en ik voelde mijzelf niet zoals normaal. Ik voelde me zwaar op de motor en ik had niet het idee dat ik super scherp was. We hebben nu twee weken tot aan de Grand Prix van Trentino. We hebben wat grondwerk te doen en vanaf daar is er alleen nog maar een weg naar boven.’’
Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Yamaha