Tijdens de MXGP Studio Show van Portugal liet een ontspannen Jeffrey Herlings uitschijnen dat zijn team nu een geweldig recept heeft voor betere starts. Zowel vorig jaar als in het begin het seizoen moest de Nederlander telkens na een mindere start in de achtervolging op Tony Cairoli. De voorbije GP’s startte ‘The Bullit’ echter steeds mee vooraan. Wat is dan het verschil?
Elke rijder die op de sukkel is met zijn start, gaat uiteraard verbeten op zijn starts trainen. Zonder twijfel werkte Herlings dus ook honderden teststarts af. Maar er is nog wat anders aan de hand. “We hebben verschillende dingen geprobeerd. Wat precies, mag ik niet vertellen maar het blijkt wel te werken,” zei Jeffrey zelf tijdens de MXGP Studio Show.
Het is in ieder geval duidelijk dat de drievoudige MX2 wereldkampioen, net als andere toprijders trouwens, na de verkenningsronde vers rubber krijgt aangemeten. Nieuwe banden hebben nu éénmaal een betere grip op de metalen startroosters. Daarnaast ging KTM ook hard aan de slag met de zogenaamde launch-control. Zeg maar de electronica die ervoor moet zorgen dat er een optimale vermogensafgifte is voor de start. Naar verluidt zou de knop die de launch-control activeert zich bij Herlings onder het zadel aan het frame bevinden. Op die manier zit de knop beter afgestopt dan normaal op het stuur. Bij een val levert het immers wel eens problemen op dat de knop beschadigd kan geraken.
Gelijkaardig aan de Athena GET launch control indicator (zie hieronder op de JGR Suzuki motor) die we al een tijdje kennen in de GP’s en in de VS zijn ze bij KTM met een eigen indicator op de proppen gekomen. De vijf subtiele LED lichtjes op het voorspatbord helpen om Herlings beter in te schatten wat het toerental precies is. Gezien de lampjes een bereik tussen 8.000 en 10.000 toeren aangeven, lijkt het logisch dat 9.000 toeren optimaal is om te schakelen!
Foto’s: Ray Archer, GET Athena