Published On: 22 mei 2018

Na de enduromodellen stelt KTM nu ook z’n 2019 motorcrossmodellen voor!  Sinds de Oostenrijkse constructeur het leiderschap in motorcross in Europa en de VS heeft overgenomen, is de voorstelling van de nieuwe oranje motoren steeds een groot evenement.

Waar vroeger de Japanners de plak zwaaiden, heeft KTM het laken danig naar zich toe getrokken. KTM domineert niet alleen het WK in de MX2 ook in de MXGP zet de fabrikant uit Mattighofen de toon met rijders als Jeffrey Herlings en Tony Cairoli. Bovendien is KTM de voorbije seizoenen ook in Amerika doorgebroken, dankzij de Supercross- en Motorcross-successen van Ryan Dungey.

De 2019 KTM SX-F450

Ook wie naar een Nederlandse of Belgische motorcrosswedstrijd gaat kijken, merkt dat het oranje van de KTM’s de overheersende kleur is achter het starthek. En dan hebben we het alleen nog maar over de klassen voor volwassenen gehad, want in de jeugdcross overheersen de Oostenrijkers helemaal. KTM heeft dan ook, samen met zustermerk Husqvarna, de meest complete line-up inzake crossmotoren.

In grote lijnen kan je het KTM-gamma in drie subgamma’s opdelen: de zogenaamde junior-crossmodellen, de tweetaktmachines en de viertaktmachines. In totaal behelst het gamma negen verschillende modellen, waarvan de hoofdmoot – zes stuks – uit tweetaktmachines bestaat.

 

De nieuwe 2019 KTM 50 SX

Junior-modellen

Het junior-gamma van KTM bestaat uit de 50 SX, de 65 SX en de 85 SX. Alle junior-modellen worden door tweetaktmotoren aangedreven. Zoals dat al jaren gebruikelijk is in de jeugdcross komt het laatste model in twee verschillende versies: één met kleine wielen (17 duim vooraan, 14 duim achteraan) en één met grote wielen (19 duim vooraan en 16 duim achteraan).

De 50 SX is als enige model voorzien van een automatische bak. Logisch, want het betreft hier een initiatiemodel. Dat betekent echter niet dat de 50 SX er niet gelikt uitziet! Met componenten zoals een watergekoeld motorblokje, een upside-down voorvork en schijfremmen hoeft de kleinste KTM-crosser niet voor z’n grotere broers onder te doen!

Zo ziet de 2019 KTM 65SX er uit!

Tweetakt crossmotoren

Voor volwassen rijders heeft KTM drie tweetakten in het gamma zitten. De tweetakt line-up bestaat uit de 125 SX, de 150 SX en de 250 SX. De twee eerste modellen zijn sterk aan mekaar verwant logisch gezien het geringe verschil van 19 cc. De 150 SX heeft dan ook een cilinderinhoud van 144 cc en is vooral voor overzeese markten ontwikkeld. Al kan je hem ook hier als tweetakt-alternatief in de MX2/250cc-klasse inzetten. Bovendien is het mogelijk om van een 125 SX een 150 SX te maken door alleen de cilinderkop, cilinder en zuiger te vervangen.

KTM geeft de tweetaktmodellen voor 2019 een hertekend frame. Naast meer stijfheid moet het nieuwe frame ook de handelbaarheid en rechtuit-stabiliteit van de machines verbeteren. De machines krijgen voortaan ook een iets langer subframe en ook de achterbrug werd hertekend, waardoor het achterwiel nu 5mm verder naar achteren geschoven kan worden. Ook andere componenten zoals het zadel en de tank kregen een nieuw design.

De nieuwe KTM 125 SX kreeg o.m een nieuw frame

KTM pakte z’n tweetaktcrossers ook op mechanisch vlak aan. Zo werden de radiators lager geplaatst, waardoor de machines smaller werden. De machines kregen ook een nieuwe airbox en een hertekend uitlaattraject. Om die nieuwe componenten optimaal te benutten kregen de Mikuni carburatoren nieuwe afstelmogelijkheden. Verder kregen de tweetakten een nieuwe koppeling met stalen diafragma.

Viertaktmodellen

Ook in 2019 blijft KTM’s viertakt-subgamma uit drie modellen bestaan: de 250 SX-F, de 350 SX-F en de 450 SX-F. Net als de tweetakten kregen ze een herwerkt frame, subframe en achterbrug. Verder werden ook het zadel, de benzinetank en koetswerk hertekend.

Veel vernieuwingen voor de 2019 KTM 450 SX-F

Op mechanisch gebied kregen alle viertaktmodellen een nieuwe koppeling met stalen diafragma, een herziene versnellingsbak, een hertekend gasklephuis. De viertakten kregen daarnaast ook een nieuwe lithium-ion batterij voor de elektrische starter en een bijbehorende hertekende kabelboom.

Ook het motormanagement-systeem werd onder handen genomen. Tractiecontrole hadden de KTM crossmotoren al eerder, nu krijgen ze er nog launch control bovenop. Daarnaast kan je ook uit verschillende motormappen kiezen. Dat alles wordt bediend via de drukknoppen op de linker stuurhelft.

“Exploded” view van de 2019 450 SX-F cylinderkop

Het vlaggenschip van KTM’s MX line-up, de 450 SX-F, kreeg echter het meeste aandacht van de ingenieurs. Zo werd de cilinderkop van de machine volledig herontwikkeld, met een nieuwe enkel bovenliggende nokkenas met verbeterde kleptiming tot gevolg.

Kwaliteitscomponenten

KTM benadrukt dat z’n crossmotoren met kwaliteitscomponenten worden afgebouwd. Dat gebeurt ondermeer met onderdelen van Brembo (Remmen en hydraulica), Dunlop (banden), Neken (sturen) en uiteraard zusteronderneming WP dat voor de veringcomponenten instaat. De 2019-crossmodellen van KTM’s zullen in de loop van volgende maand bij de dealers van het merk arriveren.

Foto’s: KTM