Shanghai, amaai amaai! Als je echt wat wil beleven, moet je daar wezen! Eduard René Van De Walle oftewel Eddy Wally zaliger, wist het al toen hij er in 2005 een oorwurm van maakte en nu komt ook Youthstream tot dit besef. Want in 2019 gaat het MXGP gebeuren naar het Chinese Shanghai en eveneens ook naar Hong Kong!
Deze twee plaatsen werden alvast aangekondigd tijdens de Grand Prix van Lombardije in Ottobiano. Daarnaast werd verteld dat het kampioenschap in 2019 wederom zal starten in het Midden-Oosten zoals we dit voorheen kende met Qatar. Of het opnieuw een oliestaat wordt zoals Qatar of een land in economische ontwikkeling zal binnenkort moeten blijken. Volgens Giuseppe Luongo gaat het alvast over een belangrijk en interessant land en is Iran al niet meermaals genoemd? Maar we zouden ook niet versteld staan van Israël noch van Bahrein of Koeweit… Wat het ook wordt na de start in het Midden-Oosten zal het kampioenschap zich verplaatsen naar het nabij gelegen (sic) Argentinië om vervolgens enkele Europese manches te betwisten en dan Azië te gaan bezoeken.
Waarom Hong Kong en Shanghai?
Uiteraard krijgt u het standaard “China en Hong Kong zijn sterk groeiende economieën en beide zijn prachtige steden”. Hong Kong is trouwens een deel van China en dan toch weer niet. Daarvoor leest u maar even Wikipedia indien interesse… Terug naar de echte reden waarom Azië en deze twee wereldsteden worden aangedaan is uiteraard de motorverkoop daarginds. De bevolking heeft onvoldoende fondsen om een auto te kopen en koopt dan een bromfiets, dat zorgt voor enorme verkoopcijfers en een statistiek dat in China 20% van de huishoudens een bromfiets zou hebben. Kortom in Azië is een markt waar iedereen een graantje op wil meepikken. Logisch ook in China werd in 2015 zo’n 25 miljoen motorfietsen verkocht, in datzelfde jaar moesten de Amerikaanse dealers tevreden zijn met een half miljoen verkochte exemplaren. In Azië worden kortom jaarlijks miljoenen bromfietsen maar alsook echte motoren verkocht. Zo bewijst Ducati die in het China van vandaag, dat langzaam evolueert naar iets dat lijkt op een kapitalistische volksrepubliek, een afzetmarkt vindt voor meer dan 13% van zijn motoren en dit aantal blijft explosief stijgen.
En ook al is de grote “boom” voorbij en zien we nu de verkoopcijfers in China teruglopen, in 2016 werd er namelijk “slechts” 16,8 miljoen bromfietsen verkocht, waardoor India met 17,7 miljoen tweewielers plots hoofdafnemer werd in de motorwereld. Toch zijn deze cijfers nog steeds duizelingwekkend en wil iedereen wel een procentje of zelfs een half procentje meepikken. KTM bijvoorbeeld met hun Duke 125 of Kawasaki met hun J125 scooter of Ninja 400. Daarom gaan we in 2019 dus naar China en dit jaar naar Indonesië (5,88 miljoen stuks in 2017) die op een derde plaats staan als het gaat over het aankopen van motorfietsen.
Tekst: Matthias Van Eeckhoven – Foto Hong Kong: Jimmy Chan van Pexels