Published On: 19 juli 2018

Geen Sacha noch Lucas Coenen (CJT Racing Junior Team) aan de start tijdens de EMX85 finale dit weekend in het Tsjechische Loket. Toch gaat alles goed met de broers die bezig zijn aan hun eerste seizoen op de 85cc. MXMag sprak met Rafaël Coenen, de trainer/papa/manager van Lucas en Sacha.

Het Belgisch reservoir aan jeugdrijders met internationaal potentieel is eerder beperkt. Dat de tweelingbroers Coenen, afkomstig uit de Brusselse rand en voorbeeldig tweetalig, te boek staan als talent is genoegzaam bekend. Zowel in EK, ONK als Franse wedstrijden staken Lucas en Sacha al de neus aan het venster. Dit jaar richten ze hun pijlen vooral op de ADAC MX Junior Cup 85.

Papa met drie petten

“De wedstrijd in Möggers vorig weekend verliep nogal grillig zullen we zeggen! Een absoluut schitterende omloop en zoals altijd in de ADAC ook prima georganiseerd. Bovendien krijg je in Duitsland ook veel meer rijgelegenheid dan bijvoorbeeld tijdens de EK finale in Tsjechië. Daar is de EMX85 maar een bijzaak naast het GP programma,” steekt Rafaël bevlogen van wal. “Maar Möggers ligt op 1.000 meter hoogte en het was 30°C. Precies de omstandigheden waarin de carburatie ontzettend belangrijk zijn, zeker op zo’n kleine motor. Eerlijk is eerlijk, we hebben liggen sukkelen! Daardoor liepen de motoren van de jongens niet zoals het hoorde.

Op technisch vlak ben ik zelf geen kraan, daarom ga ik me zeker verder verdiepen in dat soort afstellingen. Soms loopt de planning ook niet zoals je ze voor ogen hebt. Onderdelen komen te laat of je moet op iemand wachten waardoor je pas veel later kan vertrekken. Dat laat zich voelen als je dan nog een lange rit voor de boeg hebt. Ouders van crossende kinderen zullen dat wel herkennen zeker?”

Tweeling en toch verschillend

Logistiek, techniek, fysiek en mentaal, dezelfde puzzelstukjes die op het hoogste niveau in elkaar moeten passen, vereisen net zoveel toewijding en kennis om uit te blinken in internationale jeugdwedstrijden. Daar is de gedreven familie Coenen zich al veel langer van bewust. Ondanks de ups en downs van het huidige seizoen blijft 2018 een overgangsjaar voor de elfjarige tweeling.

Lucas heeft ’n enorme groeispurt achter de rug, hij is 12cm groter en 10 kg zwaarder dan zijn broer. Fysiek staat hij dus verder. Lucas die met grote wielen rijdt, ging al geregeld de strijd aan met veel oudere concurrenten. In Mölln werd hij één manche schitterend tweede. “De regelmaat zit er nog niet in bij Lucas, hoewel we weten dat de snelheid er al is. In de tijdstraining zit hij dikwijls nog veel te ver naar achter dan wordt het ook hier heel moeilijk natuurlijk. Tijdens een stage met Motorsport Future op een harde baan draaide hij in dezelfde seconde als Liam (red. Everts). Misschien speelt stress Lucas nog een beetje parten.”

Sacha, de karakterman

Technische besognes of niet, tijdens de kwalificaties in Möggers was Sacha duidelijk de uitblinker. Op zijn KTM 85SX met kleine wielen zette hij een 16de tijd neer, meer dan 2 seconden sneller dan zijn broer. “Sacha is een straffe kerel. Hij is heel vastberaden, geconcentreerd op zijn sport en hij weet wat hij wil. Als alles naar zijn zin is dan vliegt Lucas, is niet alles tiptop dan laat hij het wat hangen. Sacha zit anders in elkaar. Ook als de omstandigheden tegen zitten, zoekt hij naar een oplossing.”

Dat de twee broers elkaar aanvullen en sterker maken, staat dan ook als een paal boven water. “Lucas vraagt zich echt af hoe Sacha dat klaar speelt als hij hem klopt! Kleine wielen zijn zeker op een baan zoals die van Möggers een groot nadeel, reken maar op 2 à 3 seconden. Omgeploegd gras en een ondergrond die er zwaar bij ligt, dat is geen pretje met die kleine wielen. Natuurlijk heeft Sacha soms ook een fysiek nadeel. Lucas kan makkelijker corrigeren als de motor uitbreekt bijvoorbeeld of als hij in een moeilijke situatie komt in een spoor.”



Programma op maat

Na familieberaad werd besloten om niet af te reizen naar Tsjechië. Lucas werd er vorig jaar één manche zesde, ook dit jaar zou hij er zeker iets kunnen tonen. Voor Sacha komt de EMX finale een jaar te vroeg. Zoals eerder aangehaald, is het gebrek aan rijgelegenheid evenmin een pluspunt. Volgend jaar staat de EMX finale wel met rood omcirkeld op de wedstrijdkalender. “Dit weekend vertrekken we op stage naar Italië met de BMB jeugdcoach Yves Devlaminck. Vandaag nemen Lucas en Sacha deel aan de Motocross Junior Days in Lille.” Om maar te zeggen dat de zomervakantie geen periode van platte rust is ten huize Coenen!

Naast de ADAC wedstrijden en de resterende ONK races is de 24MX Rookie’s Cup in het Franse Château d’Olonne een belangrijk doel. “Daar gaan de jongens voor een overwinning in hun leeftijdscategorie, net zoals vorig jaar.” Zelfbewust en realistisch, zo kan je de houding van Rafaël en zijn zonen dan ook best omschrijven. Soms moet de trainer/papa/manager ook bijsturen op vraag van ‘zijn piloten’. “Ik probeer zelf natuurlijk te coachen waar het kan maar ik ben geen echte motorcrosscoach. Om de jongens iets bij te brengen, moet het niet alleen klikken ook technisch moet de coach een toegevoegde waarde zijn. Als de gasten naar mij komen en zich afvragen wat ze nog hebben bijgeleerd dan is het tijd om in te grijpen!” Of hoe rijplezier en leergierigheid hand in hand gaan.

Tekst: Tom Jacobs
Foto’s: Renemxpics.nl, Michel Dinier, Wannes Van de Voorde, Nancy van de voorde