De Internationale motorcross van de Keiheuvel heeft sinds 1960(!) onder alle mogelijke gedaanten het kruim van de mondiale motorcross naar Balen gehaald. Meer dan ooit zijn motorcrossvedetten kind aan huis in de regio, toch kampt deze klassieker met grote internationale uitdagingen. TV-presentator en speaker Léon Van Gestel zette hierover een boom op tijdens de jaarlijkse persconferentie van KMC Mol.
Léon is al 12 jaar moderator van dienst voor deze persconferentie. Voor wie er niet kon bij zijn op 31 juli zette hij zijn tekst op papier. Het krachtige stemgeluid van ‘Mr Stingray’ zal u er moeten bij denken, maar ook als column komt de boodschap klaar en duidelijk over! Klik hier voor een uitgebreide voorbeschouwing van de Belgian Masters of Motocross op de Keiheuvel.
“Na twaalf persconferenties voor KMC Mol probeerde ik voor de editie 2018 een originele invalshoek te vinden. Het lukte me deze keer niet. Was het de hittegolf? Zijn het de kilometers die ik stilaan begin te tellen? Tot ik me realiseerde dat een geslaagde openingszin of intro eigenlijk helemaal niet zo belangrijk was of is. Het is niet mijn show die opgevoerd moet worden. Het is de Klassieker op de Keiheuvel en de eerbiedwaardige organisatie er achter die voor het voetlicht moeten komen. En dat ik me bijgevolg niet zo druk moest maken om jullie aandacht vast te kringen.
De inleiding die u kreeg is daar een gevolg van. Maar toch, vooraleer enkele genodigden en rijders aan het woord te laten kan en wil ik niet voorbij gaan aan het in snel tempo veranderende motorcross landschap. Wat is er toch aan de hand met onze sport? De motorcross is in sneltreinvaart aan het internationaliseren. Niet alleen inzake deelnemers, maar ook naar GP-wedstrijden. Tot voor kort was het WK – met enkele uitzonderingen die de regel bevestigen – een Europese aangelegenheid.
Wie nu een blik werpt op de kalender 2019 stelt vast dat liefst 4 wedstrijden in Azië worden gereden en eentje in Zuid-Amerika. Tel daar Rusland en Turkije nog eens bij. Met de MXoN er bij een totaal van 21 wedstrijden. Voeg daarbij nog eens het aantal rustweekends dat ingepast moet worden na een GP in verre contreien. Want de teams moeten ook hergroeperen. Het wereldkampioenschap floreert, maar is zijn eigen leven gaan leiden. Omdat de promotor in zijn eigen behoeften voorziet middels de EK-wedstrijden, die hij slim onder zijn vleugels nam.
Dat maakt dat er voor de lokale organisatoren een pak minder interessante data en/of rijders beschikbaar zijn. Bovendien zit men in Spanje, Duitsland, Frankrijk en Nederland met een sterke concurrentie naar de beschikbare toppers voor de nog beschikbare dagen.
We moeten ook niet blind zijn dat de liefde voor de stiel niet meer zo fanatiek is zoals vroeger. Wie vroeger crosste reed een vol seizoen en had geen tijd voor iets anders. De amateur van nu kiest zijn wedstrijden uit, maar gaat bovendien op stage, op vakantie, naar Werchter of Tomorrowland. We slagen er als groep niet in om een deftige infrastructuur op poten te zetten. We worden al jaren aan het lijntje gehouden door de diverse hogere regionale of federale overheden. Maar de uitkomst staat nog altijd op nul.
Hoewel, het initiatief leeft nog, zij het momenteel achter de schermen. Gelukkig, en zeker ook hier in Mol en Balen denken de lokale bestuurders wel mee met ons.Laat ik niet te negatief klinken. Gelukkig zijn er nog voldoende evenementen die staan als een huis, groeipotentieel hebben. De organisator van de Zijspan GP in Lommel was dik tevreden. Er komt bovendien een tweede wedstrijd volgend jaar. Vorig weekend was er een erg succesvolle MXGP van België in Lommel.
En dan hebben we onze klassiekers. Gelukkig maar. Klassiekers zoals de Keiheuvel. Het bleef dit jaar lang stil rond de editie 2018. Maar toen ik de affiche 2018 thuis kreeg, haalde ik opgelucht adem. Ik besefte – adel verplicht – dat KMC Mol weer zijn stinkende best had gedaan. Wat een deelnemersveld hebben ze voor mekaar gekregen voor de Masters Of Motorcross. De Masters die een tweeluik vormen met de organisatie van 8 september in Orp-Le-Grand.
In de top van de motorcross zit het goed. Maar het is in de nevenklassen dat er gaten vallen. Gelukkig blijken bruggen soms toch mogelijk. Zo zullen alle VLM-piloten kunnen inschrijven voor de Keiheuvel. Is dit het begin van iets moois? Iets onontbeerlijks. Want samenwerken zal mogelijk uitkomst bieden, hoe dan ook.Samengevat wil ik besluiten als volgt: zit de motorcross in een crisis? Ja. Geldt dat ook voor de Keiheuvel? Absoluut niet!”
Maak het zelf mee op 15 augustus.
Foto’s: JP Acevedo, Dagbladhandel Kurt, Vepix, Niek Fotografie