Husqvarna heeft de wind in de zeilen en dat niet alleen in Europa, maar ook in de VS . Het was daar dat het merk z’n tweede opeenvolgende SX 250 titel veroverde, maar hét grote succes was toch de titel van Jason Anderson in de koningsklasse van het AMA Supercross-kampioenschap. En dus hoeft het niet te verwonderen dat Husqvarna z’n nieuwe motorcross line-up voor 2019 op Amerikaanse bodem presenteerde.
Het decor voor deze prestigieuze persintroductie was het trainingscircuit van de beroemde Baker’s Factory. De Baker’s Factory ligt in de buurt van Orlando in Florida en is het bekendste motorcross-trainingscomplex ter wereld. Hier trainden rijders als Ricky Carmichael, Ryan Villopoto, James Stewart, Ryan Dungey, Zach Osborne, Marvin Musquin én Jason Anderson. En als het circuit dat er ligt goed genoeg is voor hen, zal dat ook goed genoeg zijn om de nieuwe Huskies op te testen.
Husqvarna pakte voor modeljaar 2019 maar liefst vijf modellen flink onder handen. We hebben het dan over de TC125 en TC 250 tweetakten en de FC250, FC350 en FC450 viertaktmodellen. Deze complete line-up kreeg voor 2019 een nieuw stalen buizenframe dat voortaan in het blauw uitgevoerd is. De aankleding daarvan is ook vernieuwd en werd zo dynamischer en verfijnder. Dat is goed te merken aan de radiatoren en het feit dat de motorfiets iets smaller werd ter hoogte van de knieën.
We mogen gerust van een geslaagde afwerking gewagen, al hadden we de handkappen die nog uit een vorig tijdperk dateren graag anders gezien. De zijdelings nummerplaten bestaan voortaan uit twee gedeelten. Iets, wat het demonteren en de bereikbaarheid van bepaalde componenten moet vergemakkelijken. Al lijkt het ons dat het op die manier dan weer moeilijker wordt om stickers aan te brengen. De Husqvarna’s zijn nog steeds voorzien van een demontabel subframe dat uit chroommolybdeen en koolstofvezel vervaardigd is en tegelijkertijd voor flexibiliteit en stijfheid zorgt.
De herontwikkelde swingarm maakt dat je nu een speling van 5 mm hebt om het achterwiel te verplaatsen en zo de ketting optimaal aan te spannen. Iets wat zeker op snelle circuits of whoop-secties van pas kan komen. WP blijft uiteraard voor de veringcomponenten tekenen met vooraan een pneumatische AER voorvork van 48 mm en achteraan een schokbreker waarvan de zuiger hertekend is. De machines kregen verder ook nieuwe kroonplaten die in een fraai geanodiseerd zwart zijn uitgevoerd. Verder is er een nieuw Pro Taper stuur en kregen de DID velgen nieuwe zwarte spaken. Die wielen zijn trouwens van Dunlop M3S banden voorzien. De 12 mm lager geplaatste radiators moeten de circulatie van het koelwater optimaliseren en tegelijkertijd ook de het zwaartepunt licht verlagen. Dat alles in het teken van een verdere verfijning. Ook voor 2019 zijn de Husqvarna’s nog van Brembo remmen voorzien.
Wat de ontwikkeling van de motorblokken betreft, speelt de interactie tussen de Motorsport- en de Onderzoeks & Ontwikkelingsafdelingen van Husqvarna een belangrijke rol. Hierdoor liggen de prestaties van de standaardmodellen dicht bij die van de fabrieksmachines. Vooral op de ontwikkeling van de uitlaatlijnen werd zwaar ingezet. Zodoende wordt het erg moeilijk om beter te doen dan de standaard uitlaat, tenzij wat het ontwerp of het geluidsniveau ervan betreft. En uiteraard speelt de keuze van de mapping ook een rol bij de vermogensafgifte.
De drie viertaktmodellen kregen een hertekende uitlaatlijn met een grotere resonantiekamer en nieuwe einddempers. Ook de expansie-uitlaten van de TC 125 en TC 250 werden hertekend om warmtestraling tegen te gaan. Zo werd de uitlaat van de 250 25 mm korter dan bij z’n voorganger.
De FC450 is de meest vernieuwde machine uit de Husqvarna line-up. Het nieuwe motorblok werd 15 mm lager gepositioneerd en weegt 500 gr minder dan z’n voorganger. Het blok werd van nieuwe carterwangen voorzien, kreeg een nieuwe krukas, een nieuwe koppeling met lichter diafragma en een herontwikkelde versnellingsbak. De vijfbak werd door KTM-dochter Pankl Motorsport ontwikkeld en is voorzien van mapping-sensoren. Husqvarna claimt dat de FC450 een maximaal vermogen van 63 pk heeft.
De viertaktmachines van Husqvarna mogen gerust als de technologische koplopers van het crosspeloton beschouwd worden. Alle machines zijn voorzien van een knop waarmee je de gewenste motormapping – een keuze uit twee verschillende motorkarakters – kan selecteren. Daarnaast beschikken de Huskies ook over een launch control-systeem. Dat systeem houdt het vermogen in toom tijdens starts en zorgt tegelijkertijd voor een zo optimaal mogelijke tractie. Dat sluit mooi aan op het tractiecontrole-systeem dat het tractieniveau nauwlettend in de gaten houdt. Het systeem grijpt in door het toerental te beperken, wanneer dat moet. Dat alles maakt dat je vooraf best wel de handleiding van deze Husqvarna-crossers aandachtig doorneemt.
De tweetakten zijn optisch gelijkwaardig aan de viertaktmodellen. Toch is er hier eerder sprake van een stille evolutie dan van een technologische revolutie. Niettemin kregen ook de tweetakten een nieuwe koppeling met DDS-diafragma en een Pankl zesbak. Verder zijn nagenoeg alle componenten (Vering, stuur, kroonplaten, remmen, koppelingshendel, wielen, spaken, banden) gelijkaardig aan die van de viertakten van het merk.
Actie!
Na een leerrijke rondleiding op de Baker’s Factory, door Aldon Baker zelf en een verkleedsessie in de gekoelde kleedkamer, is het tijd om de nieuwe Huskies aan de tand te voelen.
Met een buitentemperatuur van 36°C en een vochtigheidsgraad van 82%, zijn de weersomstandigheden typisch voor… Florida. Het zand, dat na het onweer van afgelopen nacht zwaar aanvoelt, hadden we ook in de Kempen kunnen aantreffen. Al regent het hier écht wel warm water… Ik begin met de FC450 want dat is wellicht de ideale machine voor deze zware bodem.
Ondanks de moeilijke omstandigheden, op dit typisch Amerikaanse circuit, voelt de 450 geruststellend aan. Dat is vooral te danken aan het perfecte samenspel tussen chassis en vering. Dankzij, of omwille van, het zware zand komt het vermogen niet helemaal tot z’n volle recht. Toch blijft de motor makkelijk beheersbaar. Zoals zo vaak het geval is op een 450, is ook op deze FC450 de derde versnelling, het verzet bij voorkeur. Het relatief lage gewicht stelt je als piloot gerust bij het naderen van technische sprongen. De pneumatische voorvork – komt optimaal tot z’n recht bij moeilijke landingen, bvb. op een beperkte landingszone na een dubbelsprong. Doordat de voorvork maar beperkt en progressief vertragend inveert, kan je nog makkelijk corrigeren. Om de limieten van deze voorvork op te zoeken moet je jezelf al aan aanzienlijk gevaar blootstellen!
Met een elektrische starter, een herziene koppeling, een hyper-precieze versnellingsbak, performante remmen en elektronische rijhulpmiddelen heeft deze nieuwe Husqvarna sterke argumenten voor het seizoen 2019!
“De Husqvarna FC 450 beschikt over alle troeven om volgend seizoen een hoofdrol te spelen!”
In het zadel van de FC350, voel je onmiddellijk dat je met 100cc minder op weg bent, zeker op dit soort circuit dat tegelijkertijd vermogen en koppel vergt. Op een hard circuit zal het verschil met de grote broer wellicht niet zo uitgesproken zijn. Om de drieënhalf optimaal te laten renderen moet je gebruik maken van de koppeling en precies proberen te schakelen. En dat maakt dat deze FC350 besturen toch een stuk meer inspanning vergt. De kleinere motor heeft evenwel minder last van inertie waardoor je makkelijker van spoor kan veranderen en ook het springen vlotter verloopt. In alle omstandigheden blijft de 350 een bestseller.
De laatste viertakt op het menu is de FC250. Ik moet eerlijk toegeven dat zo’n kleine 250F niet écht m’n ding is en al zeker niet in het zand. Maar tegelijkertijd moet ik wel erkennen dat ik me best geamuseerd heb op de meest technische en zware stukken van het circuit, en dan vooral tijdens de fotosessie, waar het op spelen met de machine aankomt. Deze motorfiets is dan ook uiterst handelbaar en precies. Bij het accelereren klimt het blok als een raket in de toeren. Toch moet je de machine optimaal weten te benutten, zeker in de aanloop naar een sprong, waarbij je niet veel kan improviseren. Deze machine vraagt er als het ware om dat je er de zweep oplegt, ze helemaal uitwringt! Gezien de high tech-uitrusting is deze FC250 één van de sterkhouders van het MX2-peloton.
“De TC250 vraagt een strakke hand, die er de pees oplegt!”
We besluiten de testdag met de tweetakten. Het eerste wat op de 250cc tweetakt opvalt is dat je flink harder aan het gashendel moet draaien dan op een geïnjecteerde viertakt. Toch klinkt de tweetakt opvallend aangenaam. De aanwezigheid van een balansas herleidt de trillingen tot een minimum. De obsessie van de Oostenrijkse ingenieurs om de frictie tussen motoronderdelen tot het uiterste minimum te herleiden, speelt daarin eveneens een rol.
Rijden met een tweetaktmachine vergt meer inzet van een rijder. Je moet dieper de bochten induiken, het toerental quasi overal hoger houden. Tot zover geen verrassingen. Toch voelt deze nieuwe generatie een stuk minder scherp aan en beschikt ze tegelijkertijd over meer koppel. Het nieuwe chassis maakt dat je ook een stuk scherper kunt sturen. De ontwikkeling van de tweetakt verloopt aan een trager ritme, maar niettemin wordt er gestreefd om het beste uit de mogelijkheden van dit motortype te halen en tegelijkertijd de kostprijs te beperken.
We hoeven er geen doekjes om te winden, wie met deze Husqvarna’s gereden heeft voelt dat ze verwant zijn aan de KTM’s. Maar jaar na jaar, krijgen de Husqvarna’s een uitgesprokener eigen karakter. De onderscheidende look van deze machines met Zweedse roots én de sterke resultaten in het AMA Supercross-kampioenschap maken dat het merk een sterke identiteit heeft.
De nieuwe Husqvarna-crossmodellen staan nu bij de officiële dealers van het merk
Prijzen Husqvarna 2018 BTW inbegrepen, Nederlandse prijzen tussen haakjes
TC 50 : € 3.990 (€ 3.945)
TC 50 Mini : € 3.750 (€ 3.690)
TC 65 : €4.750 (€ 4.740)
TC 85 17/14-19/16 : € 5.750 (€ 5.770)
TC 125 : € 8.260 (€ 8.395)
TC 250 : € 9.130 (€ 9.285)
FC 250 : € 9.620 (€ 9.770)
FC 350 : € 10.060 (€ 10.205)
FC 450 : € 10.390 (€ 10.515)
Tekst: Christophe Bertrand