‘Winter is coming’. De titels zijn verdeeld, er is gestreden tot het einde. Maar wat doen we nu met de komende periode zonder wedstrijden?
Nu staat er voor de meeste motorcross rijders een periode van complete rust voor de deur genaamd de winterstop. Maar hoe overleef je deze periode? Iedereen heeft wel al eens horen zeggen: “Het kampioenschap win je in de winter” of “Ik heb een goede/slechte winter doorgemaakt”. Wat willen ze daar nu mee zeggen? Klopt het dat je een kampioenschap kan winnen in de winter?
Natuurlijk kan je geen (outdoor) kampioenschap winnen in de winter. Een motorcross wedstrijd of kampioenschap moet steeds gereden worden. Er zijn tal van factoren die roet in het eten kunnen gooien waardoor je de kans op een titel aan je neus ziet voorbij gaan, denk maar aan een blessure of motorpech. Toch kan je gemakkelijk een seizoen verliezen in de winter door jezelf slecht voor te bereiden. In de volgende reeks artikels leer je allerlei tips & tricks van fysieke coach Yente Dourte (Coach bij X Performance en Energy Lab) om je winter voorbereiding optimaal te laten verlopen.
Hieronder vind je 3 nuttige tips om de winterstop goed te overleven.
Probeer minstens een volledige week te rusten (off week), we merken dat de VO2 max bij goed getrainde atleten pas na 10 dagen significant begint te dalen. Nadien staat het resterende deel van de rustperiode in teken van rust. Dit wil zeggen dat je minstens 2 tot 3 weken, na de volledige “off week”, moet focussen op rusten. Je lichaam moet zich herstellen van de zware belasting die het motorcross seizoen met zich meebrengt. Probeer minstens 2 à 3 rustdagen per week in te plannen om goed uit te rusten. Je leest het goed, tijdens je tweede deel van de rustperiode is het niet de bedoeling dat je elke dag rust.
Het onderhouden van je uithouding is belangrijk, daarom raden wij aan om toch 4 tot 5 dagen voldoende te sporten aan een lage intensiteit. Dit zorgt ervoor dat de start van de effectieve winter voorbereiding veel vlotter zal verlopen. Deze winterperiode start normaal steeds met een inspanningstest waarbij coaches gaan kijken hoeveel de uithouding van de atleet voor- of achteruit is gegaan gedurende de rustperiode. Rustige duurtrainingen zijn ideaal om zo weinig mogelijk basisuithouding te verliezen.
Tot slot een tip die de meeste motorcross rijders of vergeten of te serieus nemen, ontspannen. Laat de motor (aka. BAE) even in de garage staan tijdens je rustperiode. Leg de focus op iets anders, een andere sport zoals MTB, joggen, muurklimmen, voetbal, squash… Probeer even niet bezig te zijn met motorcross en vergeet al je zorgen er rond. Dit wil niet zeggen dat je 4 weken aan een stuk de Carré moet sluiten.
Voor meer informatie rond dit artikel kan je steeds terecht bij Yente Dourte: Yente.dourte@motocrossmag.be
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…