Het is nauwelijks te geloven maar het is al 20 jaar geleden dat deze heroïsche wedstrijd op éénieders netvlies werd gebrand. We schreven al eerder over deze legendarische MXoN in het Britse Foxhill maar nu linken we u naar de vele beelden van wat er toen te zien was.
De Motorcross der Naties is sinds het ontstaan in 1947 een beladen wedstrijd en dat is nooit veranderd in de daarop volgende jaren. Alle landen met motorcrosstoppers sturen hun drie beste crossers naar een jaarlijkse wedstrijd voor landenteams. In 1998 kreeg Joël Smets in de aanloop van de MXoN problemen met zijn linkerarm en moest een operatieve ingreep ondergaan. Teammanager Joël Robert kreeg kritiek omdat hij Patrick Caps als vervanger aanwees en niks wees erop dat de wedstrijd in de buurt van het Engelse Swindon in de geschiedenisboeken zou terecht komen. De andere twee piloten die voor België uitkwamen waren Marnicq Bervoets en Stefan Everts.
Een week eerder werd een totaal ontredderde Everts in de Griekse GP 250cc naar huis gereden en verloor daar de wereldtitel aan de Fransman Sébastien Tortelli. Het waren dus geen ideale omstandigheden voor het Belgische team. Als klap op de vuurpijl was het op die bewuste dag van de MXoN in Foxhill bar slecht weer en viel de regen met bakken uit de hemel. De met fikse hoogteverschillen bemeten omloop lag er dramatisch slecht en spekglad bij.
Joël Robert haalde zijn gram na de eerste reeks toen hij zag dat Patrick Caps als vierde over de meet bolde. Bervoets werd zesde in die reeks. Everts won zijn beide reeksen op een manier zoals niemand het die dag kon: hij bleef tegen een strak tempo rondjes draaien terwijl het halve deelnemersveld tegen de grond lag. Onderaan aan elke heuvel stonden piloten te wachten op een goed moment om de klim aan te zetten. Stefan Everts schreef er samen met Bervoets en Caps motorcrossgeschiedenis door op weergaloze wijze deze wedstrijd te winnen. Om een idee te geven: Ricky Carmichael reed zijn eerste MXoN voor de USA en raakte nooit in de top tien. Het is vooral door de extreme omstandigheden en de manier hoe Everts deze race domineerde dat deze MXoN van 1998 nooit vergeten zal worden. Onze collega’s van de VRT hadden destijds een leuke samenvatting gemaakt van deze wedstrijd, die vind je via deze link. Onderaan dit bericht vind je een ruime samenvatting van wat die dag toen allemaal gebeurde, en de drie bewuste manches kan u op vimeo terugvinden.
27 September 1998 – Foxhill, Great Britain[one_half]Race 1 (125/Open) top-10
1. Doug Henry (USA/Yamaha)
2. Aaltonen (Finland)
3. Rob Herring (Great Britain)
4. Patrick Caps (Belgium)
5. Francisco Garcia Vico (Spain)
6. Marnicq Bervoets (Belgium)
7. Alessio Chiodi (Italy/Husqvarna)
8. Gert-Jan Van Doorn (Netherlands)
9. Darryll King (New Zealand/ Husqvarna)
10. Kocirek (Czech Republic)
Race 3 (250/Open) top-10
1. Stefan Everts (Belgium/Honda)
2. Gert-Jan Van Doorn (Netherlands)
3. Darryll King (New Zealand/ Husqvarna)
4. Marko Kovalainen (Finland/Honda)
5. Belometti (Italy/)
6. Bernd Eckenbach (Germany/Husqvarna)
7. Shayne King (New Zealand)
8. Francisco Garcia Vico (Spain)
9. John Dowd (USA/Yamaha)
10. Marnicq Bervoets (Belgium)[/one_half]
[one_half_last]Race 2 (125/250) top-10
1. Stefan Everts (Belgium/Honda)
2. Michael Pichon (France/Honda)
3. Marko Kovalainen (Finland/Honda)
4. Paul Malin (Great Britain/Yamaha)
5. Pit Beirer (Germany/Kawasaki)
6. Kadlecek (Czech Republic)
7. Alessio Chiodi (Italy/Husqvarna)
8. Jasinski (Germany)
9. Krajelj (Czech Republic)
10. Remy Van Rees (Netherlands)
Eindstand MXdN – Foxhill 1998
1. Belgium (Bervoets, Everts, Caps) 22 points
2. Finland (Aaltonen, Kovalainen, Gustafsson) 45
3. New Zealand (D-King, S-King, Coppins) 49
4. Netherlands 50
5. USA 54
6. Germany 68
7. Great Britain 70
8. Czech Republic 82
9. Slovenia 91
10. Estonia 99[/one_half_last]
Artikel Foto: Luc Verbeke – Foto Patrick Caps: Serge Frocheur – Foto Stefan Everts: Donn Madea
Tekst: Danny Hermans – MXVintage.be