Published On: 23 oktober 2018

De Alta leek een droom voor het moderne motocross, dit voor het voorbestaan van de sport in dichtbevolkte of weinig verdraagzame gebieden. Eindelijk een elektrische crossmotor die met nog enkele ontwikkelingen klaar leek voor de strijdt met de verbrandingsmotoren. Een echte crossmotor niet een veredelde mountainbike of zo’n tamme motor met nauwelijks inhoudt.

Het verhaal van de Alta is een typisch Amerikaans, uit de garage opgestart, verhaal. Een project dat startte als een hobby van oprichters Derek Dorresteyn en Jeff Sand, dat vertelde ze ons alvast in het interview dat we in februari 2017 publiceerde. Met dit ontwerp was er van nul begonnen, géén traditioneel frame en subframe op de Alta bijvoorbeeld. De gewichtsverdeling was meteen ook een issue want zo’n batterij weegt wel wat. Elk probleem werd echter opgelost, dit zorgde voor een positieve feedback op hun prototype. Het tot dan helemaal uit eigen zak gefinancierde start-up bedrijf, heeft nu echter nood aan extern kapitaal om zijn prototype verder te ontwikkelen en om het daarna in productie te brengen. De financieringsronde verloopt vlot en de meerderheid van het geld wordt gevonden bij Modara Technologies, een onafhankelijk investeringsfonds.

45 miljoen dollar!

Zoals zo vaak bij technologische start-ups, komt er ook een tweede financieringsronde. Want Alta is nog steeds niet zelf bedruipend. Het verder ontwikkeld prototype is wat momenteel het bedrijf is, en de ontwikkelingskosten blijven oplopen. Deze tweede financieringsronde of Serie B financieringsronde werd succesvol volbracht. Met onder andere financiële input van Bob Fox de oprichter van Fox Racing Shox, Tesla, Modara Technologies, Cedarville Investments, Mountain Nazca en Grassy Creek Ventures. Een bewijs dat vele mensen in dit project geloofde. Deze nieuwe financieringsronde gaf het bedrijf opnieuw de nodige ademruimte om verder te ontwikkelen en hun eerste model te gaan bouwen voor verkoop. Eindelijk kan Alta hun harde werk commercieel gaan exploiteren.

Ondertussen is Alta, zelfs nog voor de verkoop van hun eerste e-motor uitgegroeid tot één van de toonaangevende merken. Met de 45 miljoen dollar die ze uit de twee financieringsrondes hebben gehaald hebben ze iets gebouwd wat vriend en vijand moet complementeren. Het leek er dan ook op dat de e-motor zich snel in competitie zou begeven om zich te gaan meten met de 250cc machines. De continue revoluties die we zien bij de batterijen, legde het merk ook géén windeieren. Hun machine kreeg een langere actieradius, en wist op regionaal en nationaal vlak podia te scoren.

Harley Davidson

Het bedrijf uit Brisbane, Californië bouwt razendsnel een dealernetwerk uit van zo’n 70 dealers en dat over héél de Verenigde Staten. Hun motoren verkopen, en dat is misschien al de grootste verrassing. In 2017 kennen hun verkoopcijfers een explosieve stijging van x18. Doordat Alta hun verkoopcijfers ziet stijgen en de prijzen van de o.a. de batterijen ziet dalen kan het ook de prijs van de hun motoren drastisch laten dalen. Wat opnieuw een positief signaal lijkt te zijn voor zowel het merk als de klant. In 2017 en 2018 wordt door cijfers uit verschillende bronnen duidelijk dat het merk zo’n 1400-1750 motoren aan de man heeft weten brengen. Maar nieuwe evoluties en kosten dringen zich op en daarvoor heeft het bedrijf nog steeds niet voldoende cashflow, “gelukkig” verschijnt Harley Davidson op dat moment aan de horizon.

Het bedrijf 115 jaar geleden gesticht door William S. Harley, Arthur Davidson, Walter Davidson en William A. Davidson liet tot dan al meermaals verstaan dat de huidige generatie de Harley Davidson wel aardig vindt maar het geluid verafschuwd. Elektrisch is de toekomst liet CEO Matthew Levatich verstaan. Twee Amerikaanse bedrijven die elkaar konden versterken het leek wel een match-made-in-heaven. Alta die al bewezen hadden de knowhow te hebben, Harley Davidson die opzoek waren naar een partner met de knowhow om Elektrische Harley Davidsons te bouwen en tevens het geld hadden om die partner in deze Alta te ondersteunen.

Echter het sprookje is maar van korte duur. De samenwerking aangekondigd op 1 maart 2018 spat al uit elkaar op 30 augustus. Harley Davidson besluit om zelf een Research & Development center om elektrische motoren te ontwikkelen te openen in Sillicon Valley. Met dit besluit zet het Alta meteen ook tegen de muur en op droog zaad. Want het moet helaas gezegd, Alta is een prachtig product maar is nog steeds niet zelf bedruipend en dit grotendeels omdat we mensen horen zeggen “2020 zou mijn jaar geweest zijn, dan zou ik geschakeld zijn” of “Als zo’n motor in het WK of AMA zichzelf had bewezen was ik zeker geschakeld”. De eerste zijn in een nieuwe markt is nu eenmaal geen cadeau. Afgelopen vrijdag 19 oktober 2018 ontsloeg Alta elke van zijn 50 werknemers, enkel stichters David Drennan, Derek Dorresteyn, Jeff Sand en Marc Fenigstein bleven volgens onze info op post.

Lernout & Hauspie

Omdat Alta officieel nog geen faillissement heeft aangevraagd kunnen zij nog opzoek naar een nieuwe financierde. Als we de statistieken mogen geloven zal dit echter maar een tijdelijke oplossing zijn, volgens de financiële-, motor- en techwereld wordt de grote switch naar E-motoren verwacht in 2023. Het is dan ook hopen dat Alta zijn technologie en bedenkers kan worden opgenomen in een bedrijf zoals Honda (Mugen), Yamaha, Bajaj Auto (KTM Aandeelhouder), ‎ Pierer Industrie AG die de relatieve verliezen en de research en development kosten van Alta nog enkele jaren kunnen dragen. Dit om dan in de toekomst met het zweet van een ander te gaan pronken. Iets wat we onder meer ook zagen bij het faillissement van Lernaut en Hauspie waar hun spraaktechnologie codes werden verworven door Nuance Communications. Die zagen omzet zo’n maar liefst x12 doen en wij zagen de codes terugkomen in voor de oudere gamers onder ons “Ventrilo” maar ook in o.a. Office 2003.

Tekst: Matthias Van Eeckhoven – Foto’s Alta: altamotors.co – Foto Harley Davidson: Harley Davidson Media