In de laatste persconferentie van 2018 liet Jeffrey Herlings een interessant ballonnetje op. Wat als de kortere kwalificatiemanche op zaterdag grotere sportieve gevolgen zou hebben? Het systeem van de zaterdagse kwalificatieraces werd in 2009 in het leven geroepen.
Dit jaar was het voor ‘the Bullet’ 13 keer raak op zaterdag. Jeffrey suggereerde dat een gespreide startopstelling of gewijzigde baan een grotere belang zou kunnen toekennen aan de kwalificaties. Door de lange kalender kregen de GP coureurs in 2018 maar liefst 60 starts voor de kiezen!
De voorzet van Herlings staat niet op zich. Regelmatig duiken er discussies op over het veranderen van het zaterdagprogramma of het vergroten van het belang van de ‘kwalirace’. Sommigen willen graag terugkeren naar de gebruikelijke tijdstraining van weleer of een ‘Superpole’ sessie zoals ook het WK Superbike die kent. Andere opinies vonden dat een kwalificatierace best meer waarde zou mogen hebben en dus ook WK-punten zou moeten opleveren. Ofwel een beloning die meer in verhouding staat tegenover de risico’s van een bijkomende race.
Toen Herlings het onderwerp aansneed in Imola was de start daar één van de aanleidingen. De eerste bocht naar rechts bevoordeelde dan wel de binnenpositie achter het starthek maar door de breedte van de bocht bood de start ook gelijke kansen.
“Eigenlijk zou er bij de start meer voordeel moeten zijn. Hopelijk zullen ze het in de toekomst extremer maken; meer zoals in MotoGP of in de Formula 1, “dacht Jeffrey luidop. “Als je daar een pole position hebt, dan is dat een groot voordeel. Sowieso veel meer dan in motorcross. Ze moeten het nog extremer maken, zodat je echt een voordeel hebt en de race op zaterdag meer waard is.”
Tekst: Adam Wheeler
Foto’s: Ray Archer