Ja, Red Bull KTM domineerde dit jaar beide klassen in het WK motorcross. Voor de zesde(!) keer dit decennium zorgden de Oostenrijkers voor een dubbelslag in MXGP en MX2. Nee, dat betekent niet dat de regerende kampioenen op hun lauweren gaan rusten.
MX2 Team Manager en technisch coordinator Dirk Gruebel gaf toe dat er geen grote veranderingen in de pijplijn zitten voor de KTM motoren. Niet onlogisch, gezien KTM 2018 inging met nieuwe motorfietsen. Als ingenieur benadrukte Gruebel wel dat de zoektocht naar verbeteringen nooit stop. Voor de buitenwereld is het moeilijk te begrijpen hoe de machines die de holeshots domineerden, beide wereldtitels pakten en de basis vormden voor twee van de drie AMA Supercross kampioenschap, toch nog verbeterd kunnen worden.
“We hebben zeker nog wat ideetjes om uit te proberen,” zegt Gruebel. “Elk jaar grote stappen voorwaarts zetten, is onmogelijk. Maar er zijn zeker wat dingetjes om mee te spelen- zoals de stijfheid van het frame- om rijders meer op hun gemak te laten voelen. We mogen niet in slaap vallen… dat is onze job!”
Jeffrey Herlings testte onlangs enkele aanpassingen aan zijn 450 SX-F. Een motor die hij dit seizoen zelf beschreef als ‘de perfecte motorfiets’. De populaire Nederlander zit nog niet zo lang weer op de motor nadat hij een lange pauze inlaste na de Motocross of Nations. Hierdoor was het voor Herlings’ Red Bull KTM team ongebruikelijk rustig. The Bullet maakt al sinds 2010 deel uit van deze setup. In die tijd bezorgde hij KTM vier wereldtitels “Eigenlijk is het de eerste keer dat Jeffrey zo’n lange rustperiode neemt. De voorbije twee jaar was het moeilijk om ‘m van de motor te krijgen,” lacht Gruebel. “We wilden hem daarin niet in de weg staan. Hij moest helemaal decompresseren van dit jaar zodat hij weer hongerig wordt. Die pauze was dus zeker een goede zaak.”
Tegelijkertijd is Tony Cairoli vastberaden om in 2019 nog sterker voor de dag te komen. “Tony heeft zijn huiswerk zo goed als klaar,” zegt Gruebel over het testwerk van de negenvoudige wereldkampioen. “Hij is wel blijven rijden. We hebben wat ontwikkelingswerk aan het chassis gedaan en hij is ook overgestapt op het nieuwe motorblok dat Jeffrey dit seizoen heeft gebruikt.”
MX2 Wereldkampioen Jorge Prado bepaalt de evolutie van de 2019 KTM 250 SX-F maar hij moet nog testwerk verrichten met het nieuwe motorblok. Voor rookie Tom Vialle is alles nieuw. “Met de 250 hebben we nog behoorlijk wat werk voor de boeg. Daar wachten de rijders eigenlijk op ons, aldus Gruebel. “Voor Tom is het nog te vroeg om ‘m nu al heel veel nieuw spul aan te bieden voor een motor die hij nog moet leren kennen. De nieuwe motor is immers super sterk en we willen eerst dat hij zich op z’n gemak voelt.”
Naar verwachting zal Red Bull KTM zich voor de wintertraining weer opsplitsen in twee kampen. Anderzijds gaan Cairoli en co in Sardinië aan de slag terwijl Herlings in Spanje wordt verwacht. Herlings laat het Italiaanse kampioenschap aan zich voorbij gaan en richt zich op de voorbereidingswedstrijden in Hawkstone Park en LaCapelle Marival. Misschien komt daar de Mantova Starcross nog bij.
Tekst: Adam Wheeler
Foto’s: Ray Archer, S. Taglioni
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…