Een leven als professioneel motorcrosser kan erg snel veranderen. Dat ondervond Marshal Weltin al vaker. De sympathieke Amerikaan keek samen met F&H Racing vooruit naar ’n nieuwe uitdaging in de EMX250. Door de nieuwe leeftijdsgrens van 23 jaar moest Marshal improviseren. Hij gooide het roer helemaal om en mikt nu op een doorstart als privé rijder in het Amerikaans SX kampioenschap!
De afgelopen 12 maanden waren een emotionele achtbaan voor Weltin. Hij maakte de overstap naar de MX2 GP’s met Jumbo No Fear Vamo Honda, kende meer mechanische pech dan ‘m lief was maar liet ook klasseflitsen zien zoals zijn 5de plaats in Matterley Basin. Uiteindelijk sloot hij het seizoen af als vervanger van Jed Beaton bij F&H Racing. Dat vertaalde zich in een sterk slot van het kampioenschap. Weltin werkte zich op tot een vaste waarde in de top-10. In Bulgarije eindigde hij 6de in de eindstand en in de laatste GP in Imola herhaalde hij zijn beste reeksnotering.
Volgend seizoen gaan we echter een heel andere Marshal Weltin leren kennen. Kan hij ook in de SX de doorbraak forceren? Voor we beginnen met ons gesprek vraagt Marshal hoe het weer hier is. Weltin is de lage landen dus nog niet vergeten!
Hoe reageerde je toen je het nieuws over de nieuwe leeftijdslimiet in de EMX250 vernam?
Marshal Weltin: “Ik zat wel even in zak en as kan ik je zeggen! En het team ook hoor. Samen met F&H hebben we de optie nog bekeken om de Europese MXGP’s te rijden maar zo laat voor het seizoen waren er ook geen mogelijkheden voor Kawasaki om meer steun te bieden. Misschien had ik via mijn eigen sponsors nog wel een MXGP programma kunnen vinden maar ik zag het niet zitten om nog een jaar niets te verdienen.”
Eigenlijk heb je dan vrij snel een plan-B in werking gezet?
Weltin: “Het was het derde weekend in oktober toen alles wat ik hierboven heb beschreven, zich afspeelde. Mijn vader was al snel gewonnen voor het idee om het als privé-rijder in de Supercross te wagen. Gaandeweg maakten we een plan, hij was ook bereid om te helpen met het budget. Hoe fantastisch mijn pa ook is, ik wilde niet dat hij weer in mijn carrière zou investeren. Je moet eens op eigen benen staan! Ik wil niet eeuwig mijn ouders tot last zijn. Toen ik mijn oude sponsors contacteerde, bleken ze tot mijn grote verbazing bijna allemaal bereid om te helpen. Travis Beam van Live It Xtreme, een grote fietsenwinkel, is diegene die de bal aan het rollen bracht. Hij steunt met met twee KTM SX-F250s en Scott fietsen voor mijn fysieke training. Veel lokale bedrijven van in Michigan willen me ook steunen in mijn nieuwe avontuur. Ondertussen heb ik ook een volledig ingerichte van om mee naar de wedstrijden te gaan.”
View this post on Instagram
Je hebt ook Broc Tickle aangetrokken als trainer/coach?
Weltin: “Klopt, ik weet dat ik geen tijd te verliezen heb. Het idee is dat ik met iemand als Broc naast me sneller kan leren en beginnersfouten kan vermijden. Daarom ben ik naar de Californië afgereisd om hier mijn SX seizoen samen met Broc voor te bereiden. Broc volgt alles op, zowel mijn fysieke training, de specifieke SX technieken maar ook het mentale aspect. Op dat laatste vlak heb ik al veel van hem opgestoken. Zoals de manier waarop je constructief tegen je zelf praat in een wedstrijd. Niet focussen op het feit dat je nu geen fouten mag maken, maar waar je op moet letten om het wél goed te doen. Daar heb ik al veel aan gehad. Broc heeft veel discipline en is veeleisend.”
Hoe bevalt de winter in Californië?
Weltin: “Uitstekend! We hebben elke dag een zwaar schema, maar om het seizoen voor te bereiden is het hier absoluut perfect. Thuis in Michigan is het weer natuurlijk veel slechter, maar ik ook de wintertrainingen in Lommel of Berghem mis ik niet echt, dank u!”
Waar sta je nu me jouw ‘omscholing’ tot supercrosser?
Weltin: “Het gaat steeds beter, maar ik weet dat de weg nog lang is. Gelukkig heb ik nog wat tijd omdat ik het East Coast kampioenschap ga rijden. Het is geweldig om goede mensen zoals Tickle om me heen te hebben. Ik begin ook niet helemaal vanaf nul, enkele jaren geleden reed ik ook al wat supercross. Dat ging op zich goed tot ik gekwetst raakte. Het grootste verschil voor mij is dat je meer precies moet zijn qua rijden. Ik heb ook het gevoel dat de KTM waar ik nu mee rijd me verplicht om mijn stijl wat aan te passen. De Kawasaki was wat meer vergevingsgezind maar het frame van de KTM is stijver. De grootste uitdaging zijn de whoops.”
Het lijkt er op dat je zelf verrast bent door de steun die je krijgt als privé-rijder?
Weltin: “Eigenlijk wel! Op elk vlak overtreft dit mijn verwachtingen. Zowel van bedrijven thuis in Michigan als merken uit de motorsector. Mensen weten ook dat ik serieus ben en dat ik een werker ben dus dat helpt zeker maar ik weet ook dat die sponsoring niet eeuwig zal blijven duren. Bij F&H Racing heb ik ondervonden hoe het is om in een goed gestructureerd team met goede ondersteuning te rijden. Naar die situatie wil ik zo snel mogelijk terug naar toe. Het doel is om mezelf in de kijker te rijden zodat ik een invalbeurt kan maken als er ergens een plaatsje vrij komt in een fabrieks (ondersteund) team.”
Wat verwacht je qua resultaten?
Weltin: “Moeilijk te zeggen. Ik zou graag rond de top-10 zitten in het begin van het seizoen. Ik weet dat het belangrijk is om regelmatig te zijn, goed te starten en kwalificeren. Maar zoals ik al zei is het doel om een plaats te veroveren in een goed team als er een positie vrij komt. Dat is ook het doel dat mijn sponsors voor mij hebben.”
Veel succes Marshal!
Weltin: Bedankt, vergeet niet om me te volgen op Instagram!
Tekst: Tom Jacobs
Foto’s: Marshal Weltin IG, shotbyBavo