Even leek het er op dat 2018 niet goed zou eindigen voor alle motorcrossfans. Het nieuws dat Stefan Everst was opgenomen in het Universitair Ziekenhuis, in het Belgische, Leuven en in een kunstmatige coma werd gehouden na het vaststellen van malaria sloeg in als een spreekwoordelijk bom over de hele wereld. Toch kregen we nog voor de jaarwisseling te horen dat de tienvoudige wereldkampioen aan de betere hand is. Zo konden we toch nog met volle overgave het feestgedruis invliegen. Maar de tijd staat niet stil en de olliebollen zijn nog niet goed en wel verteerd, of het motorsportseizoen is alweer aan de vooravond van een nieuw hoogtepunt.
Van 6 tot en met 17 januari staat in het Zuid-Amerikaanse Peru de 41e editie van de Dakar Rally op het programma. Het is de eerste keer in de geschiedenis van de Dakar Rally dat de deelnemers slechts door één land zullen rijden. Naast Argentinië en Bolivia die vorig jaar nog als mede gastheer fungeerden trok ook Chili zich op het laatste moment terug. Achtentwintig jaar lang (1979 – 2007) was de Dakar rally steevast in Afrika, met aankomst in de Sengalese hoofdstad Dakar. De editie van 2008 werd vanwege terroristische dreiging geannuleerd. Maar tien jaar na dato ziet het er echter naar uit dat ze na deze bijzondere 41e editie terugkeren in 2020 naar Afrikaanse bodems. Er zouden reeds vergevorderde gesprekken zijn met Algerije, Namibië, Angola en opnieuw Senegal.
Door het forfait van de andere landen omvat de rally dit jaar geen veertien, maar slechts tien etappes. Doordat de route alleen door Peru voert, bestaat het parcours voor 70 procent uit zand. Bij het schrijven van deze nieuwe column op zondag 6 januari, presenteren alle deelnemers zich bij een podiumstart in de hoofdstad Lima. De echte rally start maandag 7 januari, dan rijden ze van Lima naar Pisco over een afstand van 331 kilometer. Mijn ogen zijn vooral gericht op nieuwkomers en ex crossers Paul Spierings en Wesley Pittens. Voor beide heren moet het mogelijk zijn om de race uit te rijden. Maar voor Pittens zal het een rally zijn met een supergoed gevoel want vrijdag liet Wesley weten dat hij vader word.
Nederland is dit jaar met twaalf motoren, zes auto’s en tien trucks sterk vertegenwoordigd. De Belgische inbreng is een pak minder, 18 Belgen verdeeld over 6 wagens en 4 trucks. Sinds 2016 is er geen enkele Belgische motorrijder in de rally gesart. In totaal staan er 534 deelnemers uit 61 landen en 334 voertuigen op de startlijst.
Nieuw dit jaar is dat autocoureurs en truckers die in de eerste helft van de Dakar uitvallen, na de rustdag weer mogen starten, maar dan wel in een apart klassement. Ze moeten dan wel met een oranje nummer rijden en mogen bovendien niet bij de eerste 25 van hun categorie starten. Hou de website in de gaten want we zullen jullie op de hoogte houden over het reilen en zeilen van de laaglanders. Ik zal in elk geval met spanning kijken naar de mooie beelden van de rally.
Door: Geert Gelaude
Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: KTM