Motocrosslegende Stefan Everts stopte in 2006 met competitie nadat hij voor de tiende keer wereldkampioen werd. Sindsdien was de Belg actief als racemanager voor KTM’s fabrieksteam en leidde hij het Suzuki fabrieksteam.
Nadat Suzuki zich eind 2017 terugtrok uit de MXGP verlegde Everts zijn aandacht naar het coachen van zijn zoon Liam. Liam (14) is een van de meest veelbelovende jonge rijders van Europa en zal dit seizoen debuteren in de EMX125.
Jan Berthels, Everts’ vriend en veringverantwoordelijke in zijn kampioensjaren, is momenteel CEO van Yoko Europe. Everts heeft dus van nabij Yoko’s terugkeer op het voorste plan kunnen volgen. Die interesse van Everts heeft zich uiteindelijk vertaald in een zakelijk participatie. Stefan Everts wordt namelijk aandeelhouder in zowel Yoko Europe als moederbedrijf Yoko Sports.
“Ik herinner me dat ik Yoko’s legendarische Y-logo zag als kind op de uitrusting van toppers als David Thorpe, Andre Malherbe en Håkan Carlqvist. Zoiets roept geweldige herinneringen op. Yoko was lang afwezig in de motorcross, maar het is nog steeds een merk dat iedereen zich herinnert en nog steeds indruk maakt met zijn rijke geschiedenis. Daarom ben ik erg enthousiast dat mee aan boord kom bij Yoko”, vertelt Everts enthousiast.
Naast zijn deelname in de aandelen speelt Everts een rol bij de ontwikkeling en marketing van Yoko. Hij zal ook fungeren als talentscout voor het Yoko Team Pilot-programma. Everts staat bekend als een uiterst technische rijder en test, samen met zoon Liam, sinds vorige zomer Yoko’s racekledij. Het uiterlijk, de lichtheid en de duurzaamheid van de nieuwe collectie hebben indruk gemaakt op ‘The Legend’: “Het nieuwe assortiment ziet er erg fris uit, maar de selectie van materialen heeft de grootste indruk op mij gemaakt. Ik denk dat Yoko’s ervaring in het maken van kleding voor andere sporten en de veeleisende weersomstandigheden ons een voordeel geeft wat betreft ontwikkeling productontwikkeling en de kennis die werd opgedaan buiten de motorsector. Ik geloof dat we met Yoko alle kansen hebben om weer een van ‘s werelds toonaangevende merken voor motorkleding te worden,” zegt Everts.
Jani Gustafsson, CEO van Yoko Sports: “Vanzelfsprekend geeft het feit dat Everts aandeelhouder is een concurrentievoordeel op veel gebieden. Onze productontwikkeling zal veel baat hebben bij zijn ervaring met crosskleding en het proces om ze te testen. Zijn reputatie en uitgebreide netwerk zijn van onschatbare waarde zowel qua marketing als bij het aangaan van nieuwe partnerships. We geloven sterk in de groei van Yoko in Finland en in het buitenland. We bieden momenteel een geweldig gamma voor motorcross-, enduro- en straatmotoren, evenals sneeuwscooter- en teamkleding. We hebben ook net onze gloednieuwe webshop gelanceerd op yoko-europe.com, waar mensen Yoko-producten kunnen zien en kopen.”
Over Yoko
Juha Tirinen en Kaija Gustafsson richtten Yoko op in 1977. Hun eerste product was een Finse baseballhandschoen, waarna het bedrijf ook motorcrosskleding begon te produceren. De motorcrossuitrusting was een succes. Yoko behaalde dan ook verschillende wereldtitels en Amerikaanse kampioenschappen. In 1983 stapte Yoko ook met succes in het langlaufen. Yoko was in 1987 het eerste merk dat Gore-Tex-materialen in zijn motorpakken gebruikte in 1987. Vanaf 1994 was de focus verlegd naar skikleding, in 2013 werd dit uitgebreid naar de productie van skis, -skistokken en skischoenen. In 2016 werden alle productlijnen van Yoko onder dezelfde vlag herenigd toen Yoko Sports zijn licentie voor de fabricage van kledij voor motorrijders heroverde. Het huidige aanbood van Yoko omvat producten voor off-road en straatmotoren, skipakken, stokken en laarzen, ski’s, evenals kledij voor fietsers, sneeuwscooterrijders en teamkleding. Aanvullende informatie vind je hier: yoko-europe.com