Je kon er vandaag niet naast in het nieuws. De excentrieke, wereldberoemde modeontwerper Karl Lagerfeld heeft het tijdelijke voor het eeuwige verruild. Of je nu helemaal weg bent van Lagerfeld’s ontwerpen of er niks aan vindt, Lagerfeld kon zichzelf, en ‘zijn merk’ Chanel, verkopen als geen ander! Wist je dat Chanel zelfs ooit met een ‘motorcrosslaars’ uit kwam?
Zeg niet zomaar ontwerper tegen de designers die aan het hoofd staan van een groot modehuis. Natuurlijk bedenken ze ook zelf ‘stukken’ of zetten ze de creatieve lijnen uit maar net zo goed worden bepaalde klussen uitbesteed. Bovendien zijn er verschillende collecties, de ene al (iets) meer draagbaar en betaalbaar dan de ander.
De Franse art director/ontwerper en motorliefhebber Frank Charriaut ontwierp voor Chanel de bovenstaande laarzen, geïnspireerd door crossbotten! “Chanel vertelde me dat ze motorachtige laarzen wilde. Ik kwam terecht bij een echte motorlaarzenfabrikant en we maakte een soort vintage Malcolm Smith laarzen. Zelfs de foto met het model vind ik leuk. Ook al heeft het model de motor nooit gestart!” Je vindt meer over Frank op zijn leuke blog en in dit interview.
Van de motorlaarzen kwam Chanel met twee versies op de proppen: één in off-road stijl en een tweede wegracelaars. Wie vriendin of vrouwlief wil verrassen, kan ze hier op de kop tikken. Ten minste als je 795$ te veel hebt!
Chanel zelf haalde wel vaker vaker de mosterd uit de motorwereld. Denk maar aan de Coco Mademoiselle parfumcampagne met de elegante Keira Knightley of de Triton caféracer die Chanel in 2009 liet bouwen. Wie weet was Karl Lagerfeld in een vorig leven wel gewoon een Hell’s Angel… Mysterieus was hij in ieder geval. Lagerfeld werd 85.
Foto’s: Chanel