Published On: 21 februari 2019

Limburg, meer bepaald Lommel, is het epicentrum van de motorcross. Heel wat internationale teams hebben zich in de loop van de jaren in en rond Lommel gevestigd. Nu is er ook een oplossing voor individuele rijders en kleinere teams om onderdak te vinden in de buurt. Dat is het gloednieuwe MX Center Lommel.

Gedurende het seizoen resideren veel GP-rijders in de regio. De redenen ligt voor de hand: de thuisbasis van het team, toeleveranciers, veringspecialisten én de beschikking over een trainingsomloop vlakbij. Niet elke rijder beschikt echter over voldoende faciliteiten om zich voor te bereiden. Op de Heeserbergen zie je dan vaak rijders die wekenlang verblijven in de veelal tot mobilhome aangepaste trucks. Ergens op een stil hoekje van het circuit. Ze beschikken er maar over het essentiële, zorgen zelf voor hun eigen elektriciteit, en water halen gebeurt met een bidon. Niet ideaal, want niet ieder jaar zijn de temperaturen zo aangenaam als in de winter van 2019. Maar was er wel een alternatief?

Neen, dat was er niet. Nu wel. Bengt Vanvelthoven, zoon van ex-topcrosser Jaak, groeide op te midden van het motorcrossgeweld. Zelf reed hij enkele jaren competitie, en weet bijgevolg wel echt waar het over gaat. Ook Bengt zag de vaak primitieve omstandigheden waarin sommige rijders hier hun seizoen moesten voorbereiden. Zelf ondernemer zijnde zag hij meteen waar het gat in de markt zag. Er werden plannen gesmeed, offertes gevraagd en uiteindelijk stond het resultaat er: een multifunctioneel gebouw voor de motorcrossers. Mét faciliteiten om aan de motor te werken. Mét faciliteiten om in ideale omstandigheden te kunnen ‘wonen’ in de workshop. Rij maar eens langs in de Rietkolk in Lommel, het is een pareltje geworden.

Stille kracht op de achtergrond: Bengt Van Velthoven. Vooraan: Tony Cairoli en Claudio De Carli

We liepen langs bij de bedenker en de realisator van dit unieke project, zeker op deze schaal.

Bengt, stel jezelf een keer voor.
Bengt Van Velthoven: “Hoi, ik ben Bengt Vanvelthoven. Geboren en getogen in Lommel, het mekka van de motorcross. Ik heb een zeer grote passie voor MX en help Claudio De Carli met zijn GP-team (KTM Cairoli-Prado) waar ik kan.”

Hoe kom je op het idee om dergelijk concept uit te werken? Heeft dat te maken met het verhaal van Antonio Cairoli, die hier -tig jaren geleden onverwacht kwam aangewaaid?
Van Velthoven: Ja misschien wel. Cairoli arriveerde in 2004 met het De Carli team in Lommel. Ze trokken in bij onze werkplaats. Vlak daarop kreeg ik steeds steeds meer de vraag van rijders en teams of ik geen werkplaats met overnachtingsmogelijkheden kon aanbieden. Zowel voor korte en lange termijn.”

Even terug naar vorige vraag. Dat verhaal van Cairoli, kan je dat nog eens even toelichten?
Van Velthoven: “Eind 2003 kreeg ik van het De Carli team de vraag of ze bij mij in de werkplaats in Lommel konden verblijven geduren het seizoen 2004. Daar ik plaats genoeg had in de werkplaats zijn ze begin 2004 naar Lommel gekomen en de toen nog jonge en onbekende Antonio Cairoli was toen een rijder aan de zijde van Claudio Federici.”

Je zag ongetwijfeld mogelijkheden in je project. Maar was daar onderzoek aan vooraf gegaan? Of ben je op je buikgevoel afgegaan?
Van Velthoven: “Zoals ik al zei kreeg ik steeds meer de vraag of ik geen werkplaats met slaapplaats wist. Omdat mijn vader (red. Jaak Vanvelthoven nvdr.) voorzitter is van het Stedelijk motorcross terrein in Lommel wist ik dat daar het hele jaar door vele buitenlanders blijven kamperen om zich voor te bereiden op de wedstrijden. Dit gebeurd soms in barre omstandigheden en ze staan vaak buiten te sleutelen aan hun motoren. Ook het risico op diefstal (de motoren staan s’nachts gewoon achter in de camper) is redelijk groot als ze gewoon ergens geparkeerd staan. Daarom geloof ik in dit project.”

Omschrijf een keer hoe het gebouw is opgevat?
Van Velthoven: “We hebben samen met projectontwikkelaar Vanden Boer Concept (sponsor van De Carli Racing en Jorge Prado, en die ook deel uitmaakt van dit project) een grote industriehal gebouwd. Deze is onderverdeeld in 6 identieke units. Er zijn ook parkings voorzien met faciliteiten voor campers en trucks. Er is letterlijk aan alles gedacht, zelfs aan een losplaats voor een chemisch toilet!”

Hoe ziet een unit er uit. Sleutelplaats, wasplaats, garage, studio?
Van Velthoven: “Iedere unit is afzonderlijk ingericht en voorzien grote rolpoort, werkbank, compressor, wasmachine en droogkast. Je moet enkel je gereedschapskist boven halen en je kan sleutelen in alle comfort. Boven de werkbanken is een kleine studio voorzien.”

Hoeveel mensen kunnen hier verblijven en hoe lang?
Van Velthoven: “Er zijn 3 vaste slaapplaatsen voorzien per studio. We zijn geen hotel daarom is de minimumhuur van een unit 1 week.”

Is de studio Spartaans ingericht of is er comfort?
Van Velthoven: De studio is voorzien van alle comfort. Het is niet heel groot maar alles is er nieuw. Perfect om na een zware training te relaxen voor monteur en rijder. Er is slaapgelegenheid voor 3 personen, een modern keukentje, mooie badkamer met douche, toilet, flatscreen tv, airco, wifi, enzovoorts.”

Het pand is nu in gebruik, maar je wilde wachten tot alles helemaal in orde was in en rond het gebouw vooraleer je er mee naar buiten wilde komen. Maar ik heb begrepen dat het eigenlijk al een tijdje in gebruik is?
Van Velthoven: “Ja de eerste rijder is er half januari 2019 ingetrokken. Dat was de Zwitserse MX2-rijder Loris Freidig. Ook Assomotor, het huidig team van Brent Van Doninck zit al sinds half februari bij ons. Ze huren allebei een unit voor een heel jaar.”

Het is uiteraard de bedoeling dat het buitenlandse rijders zijn die naar hier komen. Heeft de tamtam al gewekt of hoe ga je die rijders bereiken?
Van Velthoven: “Er zijn al verschillende units volzet voor het hele jaar. Ik heb het project wel bedacht en de plannen gesmeed maar ik doe dit niet alleen. Ook Antonio Cairoli en Johan Boonen zijn hierbij betrokken. Deze mannen hebben veel volgers op social media en zo bereiken we een groot deel van de MX wereld.”

Zelf zit je nog heel sterk verweven in de actuele MX. Je bent meer dan een kennis voor Antonio Cairoli, maar ook van wereldkampioen MX2 Jorge Prado. Zit daar ook een mooi verhaal achter?
Van Velthoven: “Ja. Zoals ik al zei ik heb Cairoli als jonge gast in een vreemd land met veel dagelijkse dingen geholpen. Ik ken hem dus al voor hij zijn grote successen boekte. We zijn toen vrienden geworden en zijn dat altijd gebleven. Ik denk ook dat het komt omdat een vriendschap opbouwen met iemand die nog niet bekend is makkelijker is dan met iemand die al door iedereen als ster gezien wordt. Ik probeer hem trouwens nog steeds te helpen waar ik kan.

Bengt met Jorge Prado, monteur Bart Dirkx en papa Prado.

Met Jorge Prado is het eigenlijk een beetje hetzelfde gelopen. Die was toen hij op een 85cc reed door KTM al naar België gestuurd om in de zomer hier te komen trainen. Omdat Jorge en zijn vader ook niet zo meteen wisten waar ze terecht konden had ik met Claudio De Carli afgesproken dat ze tijdens de zomer maanden in mijn werkplaats konden blijven. Doordat Max Nagl dat jaar enkele maanden out was met een blessure kom monteur Bart Dirkx vader Prado bijstaan tijdens het sleutelen aan de moto. Zo heb ik Jorge ook met veel dingen geholpen toen ze permanent in België zijn komen wonen. Dat ging over dagdagelijkse dingen zoals naar de dokter gaan, hem naar de conditie training brengen en zo. En tot vandaag doe ik nog zoveel ik kan voor Antonio en Jorge. Ik ben dan ook oprecht blij dat ik deze 2 toppers zo goed heb kunnen helpen.”

Praktische info MX CENTER

Adres: Rietkolk 53 3920 Lommel
www.mxcenterlommel.com
E-mail: info@mxcenterlommel.com
Instagram: @mxcenterlommel

Het boeken van een unit kan ook online.

Foto’s: MX Center, Ray Archer, Instagram Bengt Van Velthoven