Published On: 22 februari 2019

Tijdens de Hawkstone international kwam tweevoudig EMX300 kampioen Brad Anderson zwaar ten val, waarbij zelfs het mondstuk van zijn helm het begaf. Helmfabrikant Leatt kwam daarom met een verklaring als gevolg van dit spijtige voorval. 

Leatt:

Helm Impact Dynamics: “Na de crash van afgelopen zondag tijdens de Hawkstone international waarbij Brad Anderson betrokken was, zou Leatt Corporation de volgende verklaring willen afleggen.

Vooraleerst willen we Brad een spoedig herstel toewensen. Brad werd zondagavond uit het zieken ontslagen, nadat hij de nodige hersen en lichaamsscans had ondergaan. Deze bleken allemaal positief, waardoor we kunnen stellen dat Brad geen verdere hersenletseles of ernstige gezichtsfracturen buiten zijn neus heeft opgelopen.

Het doel van een helm is net zoals bij alle andere veiligheidsproducten om het risico op zware verwondingen te verkleinen. Onze helmen zijn dan ook ontworpen om te vervormen en breken onder een bepaalde belastingen om zo de versnellende krachten die worden overgebracht naar het hoofd, de hersenen en de nek te verminderen. Hierdoor word de kracht die nodig is om de helm te vervormen afgetrokken van de totale kracht van de impact, waardoor deze zich niet langer richt op het hoofd, de hersenen en de nek van de rijder.

Al onze motorhelmen voldoen en overtreffen één of beide van de algemeen aangenomen veiligheidsnormen, namelijk; ECE 22-05 en DOT (FMVSS nr. 218). Zoals u wel weet gebeurt hetzelfde ongeval zelden tweemaal, aangezien er altijd verschillende ongeval factoren in het spel zijn die niet gelimiteerd blijven tot het gewicht van de piloot, de snelheid van de impact, de betrokkenheid van een motor, de omstandigheden van het parcours,… . Het is voor Leatt daarom ook onmogelijk om het exact zelfde voorval opnieuw te simuleren. Al kan u hopelijk  aan de hand van onderstaande video begrijpen hoe groot de kracht van de impact geweest moet zijn zodat het mondstuk van Brad zijn helm kon breken. We zijn opgetogen dat Brad volledig zal herstellen, en we zijn blij dat hij een op veiligheid getest en gecertificeerd Leatt-product gebruikte.

In onderstaande video wordt een gewogen kopvorm getoond wanneer deze aan de de ECE-standaard botssnelheid van 5,5 meter per seconde aan het mondstuk word onderworpen. Daarnaast hebben we de test ook uitgevoerd aan een impact van 6,5 meter per seconde, dit is meer dan de eisen die de FIM oplegt voor wegrace begrippen aangezien het mondstuk hier aan een impact van  6 meter per seconde moet weerstaan.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Helmet Impact Dynamics: “Following the crash involving Brad Anderson at the Hawkstone International Motocross event last Sunday, Leatt Corporation would like to make the following statement; Firstly and most importantly we would like to wish Brad a speedy recovery, he was released from Hospital late on Sunday night having received brain and other body scans, these where all clear ,with no brain injury or serious facial fractures apart from his nose. The purpose of a helmet, as with any safety equipment, is to reduce the risk of a serious injury. Our helmets are designed to deform and fracture under certain loads to reduce the accelerative forces being transferred to the head, brain and neck. The energy required to deform a helmet is hereby removed from the total energy that would otherwise have been directed to the rider’s head, brain and neck. All our motorcycle helmet models meet and exceed either or both of the industry accepted and widely adopted applicable safety standards namely; ECE 22-05 and DOT (FMVSS No. 218). As you can appreciate, the same accident rarely happens twice. There are always various accident dynamics at play including but not limited to the weight of the rider, the speed of the impact, involvement of the motorcycle, track conditions etc. It is therefore near impossible for Leatt to re-create the exact accident scenario, but hopefully you will appreciate from the videos below, the magnitude of force it would require to break the chin bar on the same helmet Brad was wearing. We are pleased Brad will make a full recovery and glad he was using a safety tested and certified Leatt product. In the videos below a weighted head-form and the ECE standard impact speed to the chin bar of 5.5 meters per second is demonstrated. Additionally, we performed the test at 6.5 meters per second, this exceeds the FIM road race standard chin bar impact of 6 meters per second.”

Een bericht gedeeld door Official Leatt (@officialleatt) op

Tekst: Dieter Jans