Published On: 28 februari 2019

Jorge Prado verdedigt dit seizoen de MX2 wereldtitel MX2. De Spanjaard neemt het op tegen een handvol goede rijders maar of er iemand is die het de regerend kampioen écht moeilijk kan maken, is zeer de vraag!

Wij verwachten dan ook een strijd tussen Calvin Vlaanderen, Ben Watson en Thomas Kjer-Olsen om de tweede plaats. Daar zou ook wel eens Mitchell Evans bij kunnen komen. En wat te denken van Jago Geerts, Brent Van Doninck, Bas Vaessen en Davy Pootjes? Dit weekend begint het ‘feest’ in Argentinië en wij kijken vast vooruit.

Thomas Kjer-Olsen is de enige fabrieks Husky in Argentinië

Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing
Met ‘TKO’ heeft Jacky Martens een rijder die voor de titel kan gaan. Eenvoudig zal het echter niet worden voor de Deen. Prado is namelijk een geweldige starter en probeer hem dan nog maar eens terug in het vizier te krijgen. Thomas Covington, die weer naar de VS verkaste, werd vervangen door Jed Beaton. De Australiër zal sowieso de eerste wedstrijd missen. Afgelopen weekend kwam Beaton ten val in Frankrijk waarbij hij een rugblessure opliep.

Kan Davy Pootjes verrassen?
Naast het Belgische fabrieksteam zet Husqvarna met Team Diga Procross de 21-jarige Davy Pootjes is. De Gelderlander kreeg al heel veel blessureleed te verwerken in zijn jonge carrière. Vorig jaar herlanceerde hij zichzelf echter na een degelijk seizoen. Davy maakt na vele jaren op KTM de overstap naar Husqvarna en werd ondergebracht bij het Duitse team dat vorig jaar Iker Larranaga en Vandoninck opnam na het opdoeken van Ottobiano Racing. Het Britse REVO Husqvarna Team debuteert in het WK met Dylan Walsh en Alvin Ostlund. Die laatste reed jarenlang op Yamaha maar kon nooit de verwachtingen inlossen.

Dylan Walsh zorgde voor sensatie in de EMX250, kan hij ook in de GP’s stunten?

Tom Vialle, niet toevallig KTM fabrieksrijder!
Officieel is Tom Vialle de teamgenoot van Jeffrey Herlings bij het ‘Oostenrijkse’ deel van het Red Bull KTM Factory Racing Team. De Fransman erfde tot verrassing van velen hét meest felbegeerde zitje van de MX2 paddock. Volgens ‘radio-paddock’ waren zowel optie één, Calvin Vlaanderen, als optie twee (Brian Moreau) uitgesloten. Vialle, zoon van voormalig GP-rijder Fred Vialle, liet vorig jaar al mooie dingen zien in het EMX250. Tom ging tijdens de voorjaarswedstrijden in Italië, Engeland en Frankrijk op dat elan verder!

Watson en Geerts voeren Yamaha offensief aan
KEMEA Racing-Yamaha gaat dit jaar terug van drie naar twee rijders. Jago Geerts en Ben Watson blijven bij het officiële fabrieksteam van Yamaha. Beide hebben als doel de top drie in de eindstand, maar nog veel anderen delen die ambitie! Geerts won de Hawkstone Park International terwijl zijn Britse collega het afgelopen weekend in Lacapelle-Marival op de hoogste trede klom. Zonder twijfel zal het Belgische team onder leiding van Marnicq Bervoets diverse keren het GP-podium halen. Of dat ook lukt in de eindstand is nog afwachten.

Drie ‘prominenten’ op een rij: #193 Jago Geerts, #28 Tom Vialle, #919 Ben Watson

Yamaha SM ACTION – M.C. Migliori zet dit jaar twee rijders in. Michele Cervellin kwam halverwege vorig jaar over van Honda en toonde zijn potentieel. Teamgenoot Maxime Renaux stapt van de EMX250 over naar de GP’s.

Sterk Honda blok, Van Doninck als outsider

Het vorige seizoen van Honda verliep moeizaam. Hunter Lawrence stond tijdens de eerste GP weliswaar op het podium, daarna viel het voor de Australiër tegen. Vlaanderen boekte dan weer zijn eerste GP-overwinning te boeken en eindigde finaal zesde. Vlaanderen blijft bij Honda, in zijn laatste MX2 seizoen wil hij er dan ook alles uithalen. Bij 114 Motorsports zien wij twee nieuwe rijders, de al eerder genoemde Mitchell Evans en Zach Pichon. De Australiër Evans neemt de positie van landgenoot Lawrence in bij het Franse team. Pichon is de zoon van tweevoudige kwartliter wereldkampioen Mickael. Na een kort privé-avontuur op KTM maakt hij de overstap naar Honda. Het derde Honda team in deze klasse is Honda Redmoto AssoMotor. De Italianen brengen Brent Van Doninck en EMX250 kampioen Mathys Boisrame in stelling. Blessurevrij bewees Van Doninck al zijn snelheid in de MX2 al ontbrak het ‘m vaak aan regelmaat. Ook voor Brent is dit sowieso het laatste jaar in de MX2. Voortaan richten het team van Alfredo Bevilacqua zich op de CR250F en zal ook in de EMX250 actief zijn.

Brent Van Doninck, op Honda en voortaan met nummer 32!

Kawasaki: ervaring zat!

Ook dit jaar geen officieel Kawasaki team maar met F&H Racing Team komt die status wel heel dichtbij! Het Moordrechtse team wil met Adam Sterry en Henry Jacobi hoge ogen gooien. Het F&H duo, getraind door Marc De Reuver, moet regelmatig het podium kunnen halen. Voor beide rijders is dit hun laatste seizoen in de MX2-klasse. Het Britse Dixon Racing zou alle pijlen op Darian Saneyei richten. Uiteindelijk krijgt de snelle Amerikaan alnog een teamgenoot. De Braziliaan Gustavo Pessoa die aan zijn eerste volledige seizoen begint is moeilijk te peilen. Sanayei, getraind door Joël Roelants, heeft de snelheid van de top-5 maar komt terug van een zware kniekwetsuur. Net zoals zijn F&H collega’s begint Sanayei aan zijn laatste WK jaar in de 250.

Het derde ‘groene’ team is BUD Racing. Brian Hsu heeft opnieuw een pechjaar met blessures achter de rug maar hij krijgt een tweede kans. Na amper één seizoen in de EMX250 debuteert Brian Moreau al voltijds in het WK! De EMX125 kampioen van 2017 zou het wel eens tot dé sensatie van het seizoen kunnen schoppen!

Altijd goed voor spektakel: Henry Jacobi

Debutanten en laaglanders
Door de leeftijdsgrens van 23 jaar maken zoals steeds heel wat debutanten hun opwachting. De voornaamste nieuwkomers zijn Vialle, Moreau en Evans. Verder zien we ook de Nieuw-Zeelander Dylan Walsh, de nummer zes van het voorbije EK 250cc aan de slag in het WK.

De Belgische inbreng blijft dit jaar beperkt tot Geerts en Van Doninck. Nederland is beter goed vertegenwoordigd met zes permanente MX2 rijders. Vlaanderen, Pootjes en de Limburger Bas Vaessen rijden ook overzee. Tijdens de Europese wedstrijden komen daar Marcel Conijn, Lars Griekspoor en Freek van der Vlist nog bij!

Wordt Brian Moreau de volgende Franse superster?

Tekst: Steven Van Kempen
Foto’s: Pascal Haudiquert, shotbyBavo, Assomotor