Published On: 20 mei 2019

Het Monster Energy Kemea Yamaha MX2 Team beleefde een frustrerend weekend in Agueda, Portugal. Pech en crashes fnuikten de ambities van beide rijders in de zesde ronde van het FIM wereldkampioenschap. Jago Geerts, opnieuw heel sterk in de eerste reeks, finishte 9de (3+DNF), Ben Watson 18de (18+14).

De kwalificatierace op zaterdag verliep niet zoals gepland voor de Monster Energy Kemea Yamaha rijders. Watson crashte in de eerste ronde en moest van helemaal achteraan terugvechten. Geen simpele opdracht op de rode gravelbaan, met maar één goede lijn. De Brit finishte 20ste. Geerts, die last had van keelpijn, reed een anonieme race en eindigde 11de.

GEERTS DERDE
Ondanks hun povere startposities schoten beide Kemea Yamaha rijders redelijk goed uit het starthek in de eerste reeks. Watson dook als negende in de eerste bocht, Geerts als 12de. Terwijl de Belgische tiener in de openingsronde al enkele plaatsen opschoof, beleefde de Brit een déjà vu. Watson schoof in de eerste ronde onderuit op een natte plek en moest helemaal opnieuw beginnen.
Geerts reed na één ronde al op de zevende plaats en dichtte geleidelijk aan de kloof op de rijders voor hem. De tiener had een goede snelheid te pakken, maakte geen enkele fout en stootte door naar plek vier. In de laatste ronde ging Jacobi nog onderuit waardoor Geerts – die onder grote druk van Evans stond – nog knap derde kon eindigen. Watson kwam als 18de over de meet.

PECH
De tweede reeks kon niet slechter beginnen voor het Monster Energy Kemea Yamaha MX2 Team. Geerts kreeg in de start een ferme klap van Olsen en was bijna laatste. Nadat hij zijn bril had gewisseld, begon Geerts aan zijn inhaalrace. Eentje die ten einde kwam toen hij een crash net voor hem niet kon ontwijken. Game over. Ook Watson kreeg zijn deel van de pech. Hij zag in de start iemand vlak voor hem vallen, waardoor hij opnieuw helemaal achteraan moest hervatten. De Brit werkte hard en kon nog terugkomen tot de 14de plaats.
Ondanks zijn DNF is Geerts nog altijd vierde in het wereldkampioenschap. Watson daarentegen zakt van vijf naar zeven.

#193 Jago Geerts
“Een heel frustrerende dag. Hoewel ik wat ziekjes was, voelde ik me toch goed op de motor. De eerste reeks ging heel lekker. Ik bouwde rustig op en kon van zeven naar drie opschuiven. Maar de tweede reeks verpestte alles. In de start kwam Olsen plots van binnen naar buiten geschoten en verkocht me daar een oplawaai. Mijn bril moest er zelfs aan geloven. Ik was bijna laatste en moest dan nog van bril wisselen. Ik ben dan beginnen inhalen en had een goed ritme vast totdat Vaessen vlak voor me crashte. Ik kon hem onmogelijk ontwijken. Einde verhaal. Heel vervelend, vooral omdat ik er zelf niets aan kon doen.”

#919 Ben Watson
“Een afschuwelijk weekend. Ongeveer een kopie van vorige week. Het begon al met een slecht resultaat in de kwalificatierace op zaterdag. Ik wist dus dat ik voor een zware opgave stond op deze baan. Toch nam ik een vrij goede start in de eerste reeks, maar spijtig genoeg schoof ik in de eerste ronde weg op een natte plek. Het was daarna heel moeilijk om posities te winnen op dit circuit. Eenzelfde verhaal in reeks twee. Beaton ging vlak voor me neer in de start. Ik kon hem niet ontwijken en moest als laatste herbeginnen. 18 en 14 in de reeksen, dat is echt slecht. Ik weet niet hoe het komt. Ik werk dit jaar harder dan ooit, maar de resultaten zijn net omgekeerd. Heel bizar.”

Marnicq Bervoets
“Een miserabel weekend voor ons team. We hadden dichter kunnen komen op de derde plaats in het WK, maar het werd net het omgekeerde. Watson gaat momenteel door een moeilijke periode. We hebben al veel met elkaar gepraat, maar het is niet simpel om een pasklare oplossing te vinden. Hij heeft gewoon één goed resultaat nodig om op gang te geraken. Hopelijk komt dat resultaat er snel. Geerts’ eerste reeks was het enige hoogtepunt van ons weekend. Jago reed heel slim. Spijtig voor hem werden zijn podiumkansen verknald in de start van de tweede reeks, toen Olsen hem een patat verkocht. Nu ja, we moeten gewoon keihard blijven werken voor die derde plaats in het WK.”

Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Yamaha