Voor 2020 heeft de gloednieuwe Yamaha YZ450F een lager gewicht, meer vermogen en een scherper rijgedrag, waardoor het de meest concurrerende 450cc uitvoering is die Yamaha ooit heeft geproduceerd!
Om een crossmotor te creëren die op elk niveau tegen de meest geduchte tegenstanders kan racen en winnen, hebben de technici van Yamaha elk onderdeel geanalyseerd en waar mogelijk een groot aantal belangrijke en kleine verbeteringen doorgevoerd.
Dankzij deze intensieve ‘onderdeel voor onderdeel’ analyse is de gehele motorfiets ook qua design volledig herzien. Het team van ingenieurs is er in geslaagd om voor de 2020 YZ450F een aanzienlijke gewichtsbesparing te realiseren, dit in combinatie met een verbeterde vermogensafgifte en rijeigenschappen.
Krachtigere en compacte nieuwe 450cc motor
De YZ450F motor, die al bekend staat om zijn enorme vermogen, is voor 2020 compleet veranderd met als doelstelling meer beheersbare prestaties te leveren. Daarnaast is de nieuwe motor aanzienlijk compacter en lichter. En de gewijzigde configuratie verbetert het ontwerp met een centraal laag zwaartepunt. Hierdoor is het een van de makkelijkste te hanteren machines in de motocross. De compacte, nieuwe 450cc motor is voorzien van een omgekeerde cilinderkop met hoge compressie, een duurzaam gesmede zuiger en agressieve nokkenasprofielen en is dusdanig ontworpen om de beste balans te bieden tussen raceprestaties en ultieme beheersbaarheid.
Geheel nieuwe naar achteren hellende cilinder
Een van de belangrijkste verbeteringen aan de motor voor 2020 is de nieuwe naar achteren gekantelde cilinder die lichter en compacter is. Omdat dit innovatieve ontwerp dichter bij het middengedeelte van de motor is geplaatst, wordt een ideale massacentralisatie gerealiseerd en dit draagt enorm bij aan de dynamische rijeigenschappen van de 2020 YZ450F. De nieuwe achteroverhellende cilinder is uitgerust met een zuiger met een hoge compressiebrug. In combinatie met de uiterst efficiënte omgekeerde cilinderkop met een lange en rechte inlaat, zorgt dit toonaangevende ontwerp voor een fijne balans van 450 klasse vermogen in combinatie met uitzonderlijke beheersbaarheid.
Yamaha Power Tuner
De Yamaha YZ450F was de eerste crossmotor met ingebouwde connectiviteit, waardoor de motor draadloos op afstand kan worden afgestemd met een smartphone. De 2020 YZ450F blijft toonaangevend op het gebied van digitale technologie. Door de gratis Power Tuner app voor iOS of Android apparaten te downloaden, kunnen YZ450F rijders of technici het brandstof-/luchtmengsel en het ontstekingstijdstip eenvoudig aanpassen. Hierdoor kan de motor worden aangepast aan verschillende circuits en veranderende rijomstandigheden.
Deze functie maakt de 2020 YZ450F tot de meest aanpasbare crossmotor die direct op het circuit kan worden afgestemd, waardoor de rijder een breed scala aan ondergronden en weersomstandigheden onder controle kan krijgen. Naast de functie voor het opnieuw mappen van de motor kan de Power Tuner app ook informatie over het racelogboek vastleggen en een reeks gegevens bewaken, waaronder systeemdiagnose, motorlooptijd en meer, waardoor het een onmisbaar onderdeel is van de toolkit van elke rijder.
Schakelaar voor motormapping op het stuur
Na het vooraf programmeren van de 2020 YZ450F met de Power Tuner in de paddock, kan de rijder – met de daarvoor bestemde schakelaar op het stuur – de gewenste motormapping kiezen. Met deze eenvoudige aanpassing kan de motormapping tijdens het rijden direct worden aangepast aan veranderende omstandigheden, van een superagressieve mapping voor snelle, droge tracks tot een mapping die beter geschikt is voor een modderige ondergrond.
Compacte elektrische starter
De nieuwe 450 motor is uitgerust met een compacte en lichtgewicht elektrische startmotor die het gemak van een drukknop biedt en waardevolle seconden bespaart bij het opnieuw starten. De YZ450F heeft een krachtige lithium-ion accu met vier cellen waardoor het gewicht van de 2020 YZ450F tot een minimum wordt beperkt.
Launch Control Systeem
Het Launch Control Systeem (LCS) van de 2020 YZ450F optimaliseert het motorvermogen en de rijeigenschappen tijdens de eerste paar seconden van de race, ideaal bij de start. Door het vermogen efficiënter over te dragen, biedt het Launch Control Systeem (LCS) meer beheersbaarheid en tractie bij het vanuit stilstand optrekken. Hierdoor nemen de indrukwekkende prestaties van de rijder toe en kan een echt voordeel worden verkregen in de cruciale race naar de eerste bocht.
Geavanceerd brandstofinjectiesysteem
De compacte nieuwe motor is uitgerust met een zeer geavanceerd Mikuni® brandstofinjectiesysteem met een licht en ultracompact 44 mm gasklephuis. Dit geavanceerde brandstofinjectiesysteem levert het brandstof-/luchtmengsel via een lange en recht naar voren gerichte inlaat en profiteert van een elektrische hogedrukpomp die zorgt voor optimale verstuiving voor uitstekende prestaties onder de meest uiteenlopende rijomstandigheden.
Hoogefficiënte, gebogen radiateurs
Om ervoor te zorgen dat de nieuwe, krachtigere motor onder alle omstandigheden efficiënt draait, hebben de technici van Yamaha radiateurs ontwikkeld die onder een hoek staan die direct naar de binnenstromende lucht gericht zijn. Door een constante luchtstroom te handhaven, zorgt deze gebogen radiateurconstructie voor een effectievere motorkoeling en winnende prestaties.
Robuuste vijfversnellingsbak
De robuuste vijfversnellingsbak van de YZ450F is ontworpen om zelfs de meest agressieve linkervoet aan te kunnen. De speciaal ontwikkelde tandwielen hebben een groot oppervlak dat de belasting spreidt en samen met een vernieuwde koppeling zorgt dit voor een hoge mate van duurzaamheid. De schakelwals en schakelvorken zijn ontworpen voor een beter gevoel en een kortere slag bij het schakelen.
Centraal geplaatste ‘wraparound’ uitlaat
Een belangrijk kenmerk van de 2020 YZ450F is het ontwerp met centraal zwaartepunt, waarbij de belangrijkste componenten zich zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt van de motorfiets bevinden. Een voorbeeld hiervan is de ‘wraparound’ uitlaat die rond de cilinder loopt. Dankzij dit ontwerp kan ook een demper worden gemonteerd die verder naar voren en dichter bij het midden van de motorfiets is gemonteerd. In combinatie met de nieuwe naar achteren hellende cilinder centraliseert dit de massa, wat aanzienlijk bijdraagt aan het bereiken van lichtgewicht en dynamische rijeigenschappen.
Lichter aluminium frame voor een scherper rijgedrag
De YZ450F wordt al beschouwd als een van de beste motoren in zijn klasse en voor 2020 is het compacte aluminium frame zorgvuldig afgestemd op de nieuwe, krachtigere motor. Om het gewicht te verminderen en de instinctieve rijeigenschappen van de motorfiets te verfijnen, is het nieuwe bilaterale frame voorzien van dunnere hoofdbalken, dikkere framebuizen en nieuwe motorsteunen. Deze belangrijke veranderingen, in combinatie met het centrale zwaartepunt en de toonaangevende wielophanging, zorgen voor een nog scherper rijgedrag en kortere rondetijden.
Slanke behuizing en zadel
De compacte brandstoftank en radiateurkappen van de 2020 YZ450F en het slanke zadel verbeteren niet alleen de mobiliteit van de rijder, maar zorgen ook voor een effectieve kniegrip. Daarnaast onderstrepen zij ook het gevoel en de indruk van lichtheid en wendbaarheid om de rijder een psychologisch voordeel te geven voordat de race begint. Door de rijder in staat te stellen zijn lichaamsgewicht snel en eenvoudig te verplaatsen, helpt het ergonomische ontwerp de beheersbaarheid te verbeteren en vermoeidheid te verminderen.
Toonaangevende wielophanging
De 2020 YZ450F is uitgerust met een volledig instelbare KYB upside-down voorvork, die alom wordt beschouwd als het ultieme ontwerp voor off-road. Deze uitzonderlijke KYB upside-down voorvork is voorzien van snelheidsgevoelige demping die de ideale balans tussen wendbaarheid en schokdemping biedt en de beste prestaties in zijn klasse levert. De volledig instelbare achterkant is voorzien van een speciaal afgestelde KYB schokdemper die een hoge mate van tractie levert, in combinatie met een soepele vering bij lage en hoge snelheden, voor een uitzonderlijk rijgedrag onder uiteenlopende omstandigheden op het circuit.
Lichtgewicht wielen
De spaakwielen zijn voorzien van blauwe geanodiseerde velgen in fabrieksstijl en zijn verfijnd met een computerondersteund ontwerp om een lichter ontwerp te creëren voor een lager onafgeveerd gewicht, terwijl de vermaarde duurzaamheid behouden blijft.
Verbeterd remsysteem
Een stijvere remklauw met speciale remblokken biedt uitstekende prestaties samen met de 270 mm remschijf vóór. De nieuwe lichtgewicht remklauw achter en een nieuwe remschijf achter verlagen het onafgeveerde gewicht.
Technische kenmerken 2020 Yamaha YZ450F
Ultracompacte, nieuwe 450cc motor, meer vermogen met totale controle
Lichtere en compactere naar achteren hellende cilinder
Ontwerp met centraal laag zwaartepunt
Yamaha Power Tuner voor direct afstemmen naast het circuit via een smartphone
Stuurschakelaar voor eenvoudig aanpasbare motormapping
Compacte elektrische startmotor met ultralichte lithium-ion accu
Launch Control Systeem (LCS) optimaliseert het motorvermogen voor sneller starten
Geavanceerd brandstofinspuitsysteem voor optimaal vermogen
Gebogen radiateurs zorgen voor een effectieve motorkoeling
Robuuste transmissie en koppeling voor trefzeker schakelen
Compacte, centraal geplaatste ‘wraparound’ uitlaat
Naar voren geplaatste geluidsdemper
Lichter aluminium bilateraal frame voor scherper rijgedrag
Slanke kuip en zadel voor ultieme ergonomie
Toonaangevende, snelheidsgevoelige voorwielophanging met KYB upside-down voorvork
Achterwielophanging met speciaal afgestelde KYB schokdemper
Lichtgewicht spaakwielen met blauwe velgen
270 mm remschijf vóór met opgewaardeerde remklauw met agressief remblokmateriaal
Nieuwe remschijf achter en compactere remklauw
In vier standen verstelbare stuurklem
Geïntegreerde graphics voor extra duurzaamheid
Taps toelopend aluminium stuur met een snel instelbare koppelingshendel
Bredere en lichtere voetsteunen