Yamaha heeft al lang een passionele relatie met Italië. Qua timing en locatie was de Italiaanse GP in Imola bijgevolg perfect om de motorcrossplannen van het merk uit de doeken te doen. En of ze bij het merk met de gekruiste stemvorken vandaag groot nieuws hadden!
Links en rechts was al eerder doorgesijpeld dat Rinaldi Motorsport, de groep rond oud-wereldkampioen Michele Rinaldi afscheid zou nemen als fabrieksteam. Rinaldi runde sinds 1992 de officiële 125cc en 250cc GP teams voor Yamaha nadat hij zijn managerscarrière begon met Suzuki. In zijn lange en succesvolle samenwerking met de ‘blauwen’ sleepte Rinaldi maar liefst 12 wereldtitels in de wacht.
Wilvo wordt fabrieksteam
Het Monster Energy Wilvo Yamaha MXGP team zal in 2020 de plaats in nemen van de Rinaldi structuur als Yamaha fabrieksteam in de MXGP. Een mooie bekroning voor de inspanningen van Louis Vosters en zijn mannen. Hoewel Wilvo pas in 2017 zijn entree maakte in de koningsklasse was Vosters daarvoor al in verschillende gedaantes (sponsor, co-eigenaar, co-teammanager) aan de slag op hoog niveau in het WK motorcross.
Het mankeren van de full factory status, én de daarbij horende technische en budgettaire steun, belette de formatie uit Bergeijk niet om GP zeges en een lange lijst MXGP podia te scoren. Voor volgend jaar doet het Monster Energy Factory MXGP team opnieuw een beroep op Arnaud Tonus en Gautier Paulin. Deze twee krijgen het gezelschap van een derde piloot, namelijk de huidige Yamaha fabrieksrijder Jeremy Seewer. Daarmee heeft Yamaha in 2020 de nummers 2, 3 en 4 van het huidige MXGP kampioenschap onder contract!
“Nieuwe functie” voor Michele Rinaldi
Michele Rinaldi trad al langer op als motorcrossconsultant en technisch hofleverancier voor Yamaha Racing. Die rol zal Rinaldi met zijn YRRD groep (Yamaha Rinaldi Research and Development) verder zetten. De technische ontwikkeling zal dus zowel voor de MXGP als de MX2 aangestuurd blijven vanuit Langhirano, Italië. In de kwartliter klasse (vroeger de 125cc) is dit een rol die YRRD al erg lang vervuld en als geen ander weten ze bij Rinaldi hoe ze met de ingenieurs in Japan moeten communiceren.
Ook KEMEA eindelijk full factory!
Hans Corvers ziet volgend jaar al zijn bloed, zweet en tranen beloond worden. Zijn KEMEA, dat begon als amateurteam in de VLM federatie, zal in 2020 officieel full factory zijn. Dat betekent wel dat het “merk”, wat de naam KEMEA ondertussen toch was geworden in de motocrosswereld, uit de teamnaam zal verdwijnen. Net zoals dit het geval zal zijn bij het MXGP team waar we ‘Wilvo’ uit de teamnaam zullen zien verdwijnen.
Vanaf volgend seizoen praten we dan ook over het Monster Energy Yamaha MX2 team. Voor dit team blijven Jago Geerts en Ben Watson uitkomen. Beide hebben de capaciteiten op mee te doen voor de wereldtitel en daarmee zet Yamaha naast een solide team in de MXGP ook nog eens een ijzersterke line-up in de MX2 neer voor volgend seizoen.
Yamaha SM Action MC Migliori zorgt voor verrassing!
Naast deze twee sterke teams, hebben de blauwe jongens ook nog een surprise van de chef klaar! Henry Jacobi, wekelijks één van de smaakmakers in de MX2 klasse, moet door de leeftijdslimiet naar de MXGP klasse doorstromen volgend seizoen. De Duitser zal dit doen op een fabrieksmotor die wordt ingezet door SM Action-Yamaha-Mc Migliori Racing team. Dit Italiaanse team zal tevens ook Maxime Renaux in de MX2 klasse en Andrea Adamo in de EMX250 klasse onder de tent hebben staan.
Hutten Metaal wordt officieel EMX250 team
Dit seizoen liet Hutten Metaal Yamaha Racing zich in positieve zin opmerken. Het team alreeds actief op Yamaha kwam steeds piekfijn voor de dag. Daarbij zorgde het team in de schaduw van het grote MXGP geweld, dat Micha-Boy de Waal en Sven van der Mierden één van hun betere jaren uit hun motocrossloopbaan beleven. Dat ontging ook Yamaha Europe niet, die om verschillende redenen opzoek waren naar een nieuwe structuur om hun EMX250 team in onder te brengen. Kortom een vervanger voor het SDM Corse Racing team.
In hun strategisch plan besteedt Yamaha veel aandacht aan een gestructureerde onderbouw om talent te ontwikkelen en jonge rijders zo vroeg mogelijk te laten kennis maken met Yamaha motoren. Deze aanpak zal nog verder worden uitgebouwd. Eerder werd ook de overeenkomst met MJC Yamaha, het officiële EMX125 team verlengd tot en met 2021.
Foto’s: Gino Maes