In de KX line-up van Kawasaki is de nieuwe KX250 zonder twijfel dé grote ster. Sinds eind deze zomer staan de 2020 modellen in de showroom van de officiële Kawa dealers. Hoog tijd dus om de meest performante 250 viertakt ooit van het Japanse merk zelf te testen!
Eén jaar na een grondig herziene KX450 namen de Kawasaki ingenieurs het “kleine broertje”, de KX250 onder handen. Het doel? De kwartliter Kawa nog competitiever maken voor het 2020 seizoen. Al moet gezegd dat ook het ‘oude model’ zich nog uitstekend liet gelden. Denk maar aan de 250 outdoor titel van Adam Cianciarulo, de F&H Racing EMX250 titel met Roan van de Moosdijk en de WMX wereldtitel van Courtney Duncan.
Net zoals de 450 vorig jaar onderging de 250 een naamsverandering. Het gaat niet langer om een KXF maar om een KX, daarmee maakt Kawasaki dus aansluiting bij de straffe tweetaktmodellen waarmee het ooit hoogtijden vierde. In ieder geval heeft de fabrikant uit Kobe er alles aan gedaan om ook volgend jaar met de KX250 mee te dingen naar podia en overwinningen. Frame, vering, motor alles werd herzien om een betrouwbare en vooral prestatiegerichte crossmotor te ontwikkelen.
“De motor blijft trekken, zelfs als je de begrenzer hebt bereikt. Indrukwekkend!”
De meest opvallende verandering zit duidelijk in de motor. Een nieuwe airbox, elektronisch injectiesysteem en vooral een vernuftige cilinderkop. Daarvoor haalde Kawasaki de mosterd bij de cilinderkop van de Ninja ZX-10RR Superbike die uitblinkt in hoge toerentallen. In die hoge toeren kondigt Kawasaki maar liefst 3 pk extra aan!
Op papier klinkt dat alvast erg verleidelijk. Zeker als het gaat om een 250 blok waarmee je vaak hoog in de toeren gaat. Ook in de praktijk lost de kleine Kawa zijn belofte in. Het bereik van de nieuwe KX250 motor is zondermeer verbluffend. De motor blijft trekken, zelfs als je de begrenzer hebt bereikt. Indrukwekkend! Dit explosieve karakter heeft zijn prijs. In lagere toerentallen is er wat minder vermogen. Dat is al bij al een zeer redelijke prijs voor een motor die toch erg homogeen presteert bij elk mogelijk toerental. Hierdoor is de 2020 KX250 een motor die heel toegankelijk en leuk is om te rijden, ongeacht het niveau van de piloot. Blijft ook leuk: de tractiecontrole mode. Kawa is hiermee een voorloper op de KX450F, maar ook hier werkt het systeem goed om wielspin inde start te vermijden.
Wat betreft de vering blijven de groenen trouw aan Kayaba, zowel voor- als achteraan.Vooraan doet de KX250 een beroep op de nieuwste Kayaba vork met een diameter van 48mm. Volgens Kawasaki zou dit moeten resulteren in meer comfort en vering die zijn aangepast aan het nieuwe karakter van de motor zelf. Klinkt veelbelovend, niet waar? Onze eerste indrukken bevestigen deze stellingen. Inderdaad de vering voelt comfortabel aan en de zitpositie is vertrouwd voor wie al Kawa rijdt of reed. Hierdoor voel je je snel thuis op de nieuwe KX250.
De werking van de vering is progressief en efficiënt in alle omstandigheden. Ondanks een stijver chassis is de KX niet vermoeiender om mee te rijden en ten opzichte van het vorige model is hij aanzienlijk wendbaarder. Qua rijwielgedeelte is de basis dan ook uitstekend!
Natuurlijk verzet de Kawasaki KX250 de bakens voor 2020. Zowel qua rijwielgedeelte, dat comfortabel en voorspelbaar reageert, en qua motor zijn we erg enthousiast over deze nieuwkomer. Jammer dat deze lijn (nog) niet werd doorgetrokken op het vlak van uitrusting. Ook de nieuwe KX250 moet het immers stellen zonder elektrische starter en doet het met een goede oude kabelkoppeling. Hoe zwaar dit doorweegt, is voor iedereen anders. Bovendien heeft iedereen zijn of haar voorkeur over welke koppeling het fijnst aanvoelt.
Prijs Nederland: 8.749€ (inclusief BTW en BPM)
Prijs Nederland: 8.549€ (inclusief BTW, exclusief kosten rijklaar maken )
Technische gegevens 2020 Kawasaki KX250
Type motor: Liquid-cooled, 4-stroke Single
Cilinderinhoud: 249 cc
Boring x Slag: 78.0 x 52.2 mm
Compressieverhouding: 14.2:1
Kleppensysteem: DOHC, 4 valves
Brandstofsysteem: 44 mm x 1 (Keihin) with dual injection
Ontsteking: Digital DC-CDI
Startsysteem: Primary Kick
Smering: Forced lubrication, semi-dry sump
Transmissie: 5-speed, return
Eindaandrijving: Chain
Primaire overbrengingsverhouding: 3.350 (67/20)
Overbrengingsverhouding 1e: 2.142 (30/14)
Overbrengingsverhouding 2e: 1.750 (28/16)
Overbrengingsverhouding 3e: 1.444 (26/18)
Overbrengingsverhouding 4e: 1.235 (21/17)
Overbrengingsverhouding 5e: 1.045 (23/22)
Eindoverbrengingsverhouding: 3.846 (50/13)
Koppeling: Wet multi-disc, manual
Remmen, voor: Single semi-floating 270 mm petal disc. Caliper: Dual-piston
Remmen, achter: Single 250 mm petal disc. Caliper: Single-piston
Vering, voor: 48 mm inverted telescopic fork with adjustable compression and rebound damping
Vering, achter: New Uni Trak with adjustable dual-range (high/lowspeed) compression damping, adjustable rebound damping and adjustable preload
Type frame: Perimeter, aluminium
Spoor: 130 mm
Veerweg voor: 314 mm
Veerweg achter: 310 mm
Band, voor: 80/100-21 51M
Band, achter: 100/90-19 57M
Stuurhoek links: / rechts 42° / 42°
L x B x H: 2,172 x 820 x 1,269 mm
Wielbasis: 1,480 mm
Grondspeling: 333 mm
Zithoogte: 948 mm
Brandstofcapaciteit: 6.4 liter
Rijklaar gewicht: 105.2 kg
Meer informatie en de lijst met Kawasaki dealers vind je hier
Tekst: Florent Lambillon
Foto’s: Kawasaki