Published On: 1 januari 2020

Op 5 januari start de 41ste editie van de Dakar Rally. Vanaf de start in 1979 vond de wedstrijd plaats op het Afrikaanse continent tot in 2008 terreurdreiging de kop op stak en ASO verplicht werd om andere oorden op te zoeken. Van 2009 tot en met dit jaar werd de wedstrijd in Zuid-Amerika gehouden en deed het landen aan zoals Argentinië, Chili, Peru en Bolivia. Volgend jaar trekt de karavaan naar Saoedi-Arabië en start een nieuw hoofdstuk van roemruchte wedstrijd.

De wedstrijd start in de havenstad Jeddah. Er moeten maar liefst 9000 km gereden worden in 12 stages die toch vooral heel wat zand en duinen zal bevatten. Zo zal o.a. de bekende Rub Al Khali woestijn aangedaan worden in Oman. Op 17 januari eindigt de moeder van alle rally’s in Qiddiya. Tijdens deze laatste stage zal er trouwens een elektrische motor van het merk Tacita meedoen. Dit ter promotie van een nieuwe categorie “electric Rallymotor” vanaf 2021.

De havenstad Jeddah als startlocatie van de Dakar Rally

Vorig jaar won de Australiër Toby Price de wedstrijd aan boord van een KTM. Ook plaats twee en drie waren voor hetzelfde team met Matthias Walkner en Sam Sunderland. Het was trouwens de 18de opéénvolgende overwinning van KTM waardoor ze het succesrijkste merk zijn in deze wedstrijd. De Oostenrijkers investeren zwaar in de Dakar en zullen ook weer niks aan het toeval overlaten vanaf 5 januari. Nochtans is de concurrentie zwaar want zowel Honda als Yamaha zitten al jaren op vinkentouw om de hegemonie van KTM te doorbreken. De Japanners krijgen dan weer extra weerwerk uit Oostenrijk want sinds enkele jaren is ook Husqvarna actief in rally.

Geen Belgen op de motor

Buiten de drie hierboven vermelde woestijnvossen mogen ook Pablo Quintanilla (Husqvarna), Kevin Benavides (Honda), Andrew Short (Husqvarna) en Xavier De Soultrait (Yamaha) bij de favorieten gerekend worden. Bovendien mogen we Adrien Van Beveren en Paulo Gancalves niet vergeten. De Dakar is verraderlijk en elke dag kan er iets mislopen waardoor het klassement overhoop kan worden gehaald. Bij de dames is uitkijken naar Laia Sanz die met haar ervaring heel wat heren achterliet in de rangschikking. Op 5 januari zal het de tiende keer zijn dat ze aanzet in de Dakar rally. Ze doet dat aan boord van het recent door KTM overgenomen Spaanse merk GasGas. Ook is het uitkijken naar ex-motorcrosser en endurorijder Johnny Aubert die in 2018 als 6de finishte.

Bij de motoren zijn er deze keer geen Belgen ingeschreven. Vanuit Nederland vertrekken er wel zeven zandhazen naar Jeddah. Dat zijn Paul Spierings, Edwin Straver, Mirjam Pol, Guillaume Martens, Olaf Harmsen, Martien Jimmink en Gerben Lieverdink. Wesley Pittens moest afzeggen na een blessure die hij in december opliep. Bij de quads zijn er geen laaglanders op de deelnemerslijst te bespeuren. De volledige deelnemerslijst kan je hier raadplegen.

De stages

  • 05/01 Jeddah – Al Wajh
  • 06/01 Al Wajh – Neom
  • 07/01 Neom – Neom
  • 08/01 Neom – Al-`Ula
  • 09/01 Al-`Ula – Ha’il
  • 10/01 Ha’il – Ryadh
  • 11/01 Rustdag
  • 12/01 Ryadh – Wadi Al Dawasir
  • 13/01 Wadi Al Dawasir – Wadi Al Dawasir
  • 14/01 Wadi Al Dawasir – Haradh
  • 15/01 Haradh – Shubaytah
  • 16/01 Shubaytah – Haradh
  • 17/01 Haradh – Qiddiya

Waar te volgen?

Wij volgen de Dakar Rally op de voet en dus krijg je hier op MXMag elke dag een update van elke stage. Uiteraard kan u ook terecht op de website van de rally en kan u de livetiming van elke categorie perfect volgen. Dit is de link, de livetiming ziet u rechts beneden op uw scherm. Net als voorheen zal Eurosport elke avond een samenvatting uitzenden op tv.

Foto: Dakar.com
Tekst: Danny Hermans