Published On: 28 februari 2020

In 2020 zal er een nieuwe wereldkampioen worden gekroond. Geen van de rijders in dit kampioenschap heeft een wereldtitel op zijn naam staan. En dan gaat het over een titel in het Grand Prix circus, de jeugdtitel tellen wij even niet mee. Wij kijken vooruit op het kampioenschap en zien de strijd gaan tussen Thomas Kjer Olsen en Tom Vialle. Hopelijk kan Jago Geerts zich ook in de strijd mengen en wat te denken van Roan van de Moosdijk en diens teamgenoot Mathys Boisrame?

Nieuw fabrieksteam namens Husqvarna:
Vorig jaar werd heel vroeg bekend gemaakt dat JM Racing (Jacky Martens) het fabrieksteam van Husqvarna vanaf 2020 niet meer zal runnen. De Belg werd vervangen door een langdurige zakenpartner Kay Hennekens. De eigenaar van Nestaan heeft zijn eigen team opgericht en hij pakt het direct groots aan! Hennekens gaat met Thomas Kjer Olsen en Jed Beaton direct voor de wereldtitel. De Deen Kjer Olsen is voor ons de grote favoriet voor de titel maar eenvoudig zal het niet worden. Het grootste probleem voor de vice-kampioen is zijn lengte! Voor de Australier Beaton is het ook een belangrijk seizoen want vorig jaar wist hij na een zware, in Matterly Basin opgelopen, beenblessure weinig indruk te maken.

Weer een rookie bij KTM:
Vorig jaar nam KTM een grote gok voor Tom Vialle in het fabrieksteam op te nemen. Dit jaar doet het Oostenrijkse dat nogmaals dunnetjes over met Rene Hofer. De Oostenrijker wordt de teamgenoot van Vialle en Jeffrey Herlings. Hofer is uit het juiste hout gesneden, hij won immers al vele titels bij de jeugd! Voor Hofer is het vooral ervaring op doen, dat geldt niet meer voor Vialle. Vorig jaar wist hij in Zweden zijn een GP-overwinning te pakken. De Fransman is zeker een kanshebber op de titel en wij denken de grootste uitdager van Kjer Olsen!

Yamaha gaat voor de titel:
De naam van KEMEA Racing komt officieel niet meer voor, het Belgische team is voor 2020 het officiële fabrieksteam van Yamaha met Geerts en Ben Watson. Beide gaan natuurlijk voor de titel, gaat het Geerts lukken na 16 seizoenen de MX2-wereldtitel terug te brengen naar België? In 2003 won trainer Steve Ramon de titel op een Champ-KTM. Voor de laatste Belgische wereldkampioen moet wij ook terug naar 2008. Toen won Sven Breugelmans het WK MX3 met JM Racing.

Honda heeft nieuwe namen:
Hoewel Honda geen echt fabrieksteam heeft zien wij toch vier rijders voor dit merk uitkomen. Het Italiaanse Team Assomotor-Honda-Redmoto heeft Stephane Rubini onder contract, hij keert na een EMX-seizoen terug in het WK Zijn teamgenoot is de Zweed Alvin Ostlund die vorig jaar weinig potten wist te breken. Het Franse 114 Motorsports van Livia Lancelot gaat met Bailey Malkiewicz en Nathan Crawford uitkomen.

Kan Kawasaki weer mee doen voor de GP-zege?
Hoewel het geen fabrieksteam is kan het Nederlandse F&H Racing Team in 2020 rekenen op de steun vanuit Japan. De teamnaam is immers veranderd naar F&H Kawasaki MX2 Racing Team! Van de Moosdijk maakt na het winnen van het Europees Kampioenschap 250cc de overstap naar de Grand Prix. De Eindhovenaar heeft nog een contract tot en met 2021 met het Moordrechtse team. Omdat Adam Sterry en Henry Jacobi beide 23 jaar zijn keerde ze niet terug bij het team en moest Marc de Reuver opzoek naar nieuwe namen. Die zijn gevonden met Mathys Boisrame en Mikkel Haarup! Boisrame won het EMX250 in 2018 en sloot zijn eerste volledige GP-seizoen als negende af. Haarup was jaren lang actief voor IceOne Racing maar zijn eerste GP-seizoen leverde veel minder op dan verwacht. Aan de hand van De Reuver verwachten wij veel van beide rijders, hopelijk kan het team onderleiding van Nathalie Fase hun eerste GP-overwinning vieren in 2020!

Suzuki blijft afwezig:
Ook in 2020 zal Suzuki schitteren door afwezigheid in het FIM wereldkampioenschap! Nieuw is de komst van GasGas, het Duitse Team Diga Procross gaat twee rijders inzetten! Beide rijders gaan hun debuut maken in het WK. Sydow heeft al GP ervaring maar zijn teamgenoot Simon Langenfelder is echt een rookie! Sterker nog de Duitser slaat het EMX250 over en hij maakt de sprong vanuit het EMX125 direct naar het WK!

Debutanten:
De al genoemde Hofer, Malkiewicz, Crawford, Sydow, Langenfelder en Van de Moosdijk zijn debutanten maar er zijn er meer! Alberto Forato komt over van het Europees Kampioenschap 250cc, daarin werd de Italiaan derde achter Van de Moosdijk en Stephane Rubini. Verder komt er naast Beaton, Malkiewicz en Crawford nog een Australiër in actie; Wilson Todd maakt voor het Dixon Racing Team de oversteek naar ‘Europa’. Vanuit Engeland gaat Josh Gilbert een volledig seizoen rijden, hij is in 1997 geboren dus dit is zijn laatste kans in deze klasse! Kevin Horgmo, Jere Haavisto en Tom Grimshaw gaan ook hun eerste volledige seizoen op het hoogste niveau in actie komen.

Laaglanders:
Naast Geerts zien wij nog twee Belgen in actie, Cyril Genot gaat uitkomen voor het Zwitserse IXS-STC Racing Team op een Yamaha. Nathan Renkens doet een stapje terug, hij gaat met zijn eigen team uitkomen in de MX2! Vanuit Nederland beginnen wij met twee KNMV-rijders; Van de Moosdijk en Bas Vaessen. Later in het seizoen komt daar nog Davy Pootjes bij, de 22-jarige crosser maakt dit seizoen de overstap naar Kawasaki!

Laatste jaar in de MX2:
De leeftijdslimiet van 23 jaar blijft voorlopig nog van kracht dus zijn er rijders die dit jaar hun laatste MX2-seizoen rijden. Pauls Jonass, Armins Jasikonis en Anton Gole hebben de overstap naar de MXGP al gemaakt maar kunnen nog uitkomen in de MX2. Voor Kjer Olsen, Watson en Alvin Ostlund is dit het laatste jaar. De naar Down-under vertrokken Dylan Walsh zou ook toe zijn aan het laatste MX2-seizoen!

Op 29 februari en 1 maart gaat het beginnen, wij zullen natuurlijk verslag doen want alles wat er gebeurd in het WK van 2020! Mis niks en lees alles op MXMag.be !!

Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: #ShotbyBavo