Monster Energy Yamaha Factory-rijder Jago Geerts eindigde derde in de tweede ronde van het FIM Wereldkampioenschap MX2 in Valkenswaard. De Belgische tiener won de eerste reeks en finishte zevende in de tweede manche na een indrukwekkende inhaalrace. Teammaat Ben Watson eindigde vijfde op de doorweekte en loodzware Nederlandse baan.
Valkenswaard kreeg zondag heel wat regen te slikken, waardoor het Eurocircuit er nog veel zwaarder en verraderlijker kwam bij te liggen. Geerts nam een matige start in de eerste reeks – rond plek acht – maar kon in de eerste ronde al drie plekjes opschuiven. Vialle reed intussen op kop, gevolgd door Renaux en Beaton. Geerts wilde echter niet overhaasten, had een plannetje in zijn hoofd en timede het tot perfectie. Na zeven ronden reed Jago al op de tweede plaats, zes seconden achter leider Vialle. De Balenaar passeerde voorzichtig enkele gedubbelde rijders en begon dan op de Fransman te jagen. Met nog twee minuten en twee ronden te gaan, was Geerts’ moment gekomen. Hij wipte knap over Vialle en won zijn tweede reeks van het seizoen, met 13 seconden voorsprong op zijn Franse rivaal. Teammaat Ben Watson reed intussen een heel constante race. De Brit schoot als zevende uit de startblokken, vond snel een goed ritme en kon nog opschuiven naar plek vijf.
Geen mission impossible
Geerts nam een heel goeie start – derde plek – in de tweede reeks, maar maakte een fout in de tweede bocht en ging hard tegen de grond. Zijn ribben deden pijn en Jago had een dikke minuut nodig om weer op adem te komen. De tiener stapte opnieuw op zijn YZ250FM. Als allerlaatste, met bijna een volledige ronde achterstand, hoopte hij nog wat WK-punten te sprokkelen. Een mission impossible dachten velen. Maar dat was buiten de waard gerekend. Geerts toonde enorm veel veerkracht en doorzettingsvermogen en raasde op een spectaculaire manier naar voor. Van 31 naar 7! Goed voor 14 kostbare WK-punten en zelfs nog een podiumplaats in de GP.
Ben Watson startte opnieuw als zevende, maar had toch een kwartiertje nodig om echt onder stoom te geraken. Eens hij het juiste ritme te pakken had op het loodzware parcours, begon ook de Brit aan een opmars. Boisrame, Mewse, Sydow en op het einde ook nog Langerfelder waren zijn slachtoffers. Watson eindigde knap vierde in de reeks en vijfde in de Grote Prijs.
Geerts is zijn leidersplaats in het WK kwijt aan Vialle, maar volgt om amper vijf puntjes van de Fransman. Watson maakt een enorm sprong in het WK, van de 15de naar de 8ste plaats.
#193 Jago Geerts
“Ik ben uiteraard toch wel wat ontgoocheld omdat ik na die crash in de tweede reeks mijn winstkansen op mijn buik kon schrijven. Het was een stevige crash. Mijn ribben deden pijn en ik had een minuut nodig om op adem te komen. Eens op mijn motor, had ik maar één doel: zoveel mogelijk plaatsen opschuiven. En dat leverde me toch nog een zevende plaats op. Helemaal niet slecht als je weet dat ik bijna een volledige ronde achter lag. Natuurlijk is het spijtig dat ik de rode plaat al na één race kwijt ben, maar het seizoen is nog lang. Er is nog niks verloren.”
#919 Ben Watson
“Ik nam twee degelijke start, waardoor mijn job iets makkelijker werd op deze zware baan. Ik reed twee reeksen zonder te crashen, zonder grote problemen te kennen, hield een goede snelheid aan en eindigde vijfde in de Grote Prijs. Een resultaat waar ik heel tevreden mee ben. Vergeet niet dat ik door die handblessure heel wat motortraining miste in aanloop naar het WK. Ik wist dat ik enkele weken nodig zou hebben om in het ritme te komen. Dit weekend was alvast een pak beter dan vorige week. Hier kan ik op voortbouwen. En misschien wel het belangrijkste: ik heb totaal geen pijn meer in mijn hand.”
Marnicq Bervoets
“Ik zit toch met gemengde gevoelens na deze Grote Prijs. Geerts was duidelijk de snelste en had hier dus kunnen winnen. Spijtig genoeg gooide die crash in de tweede reeks roet in het eten. Maar zijn inhaalrace was onwaarschijnlijk straf. Ik hoopte er stiekem op dat hij nog één puntje zou pakken, het werden er 14! Ongelooflijk. Ik ben ook heel content over Watson. Hij had een moeilijk begin van het seizoen door een handblessure, die hem een maand van de motor hield. Ben kan terugkijken op twee solide reeksen en zit niet ver meer van het niveau van de top drie rijders verwijderd. Hij zal alleen nog maar sterker worden.”
Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: CDS