Published On: 12 maart 2020

Na afloop van de MXGP in Valkenswaard kon Jeremy Van Horebeek terugblikken op een goed weekend. Met een achtste en een zesde plaats in de reeksen is The Jerre als vijfde overall geëindigd in de tweede GP van het jaar. In de tussenstand van het WK is hij de eerste privérijder na negen fabriekspiloten. Wij zochten hem op voor enkele vragen.

Proficiat. Je reed een heel degelijke GP met een eerste top vijf plaats van het seizoen. Hoe kijk je terug op je weekend?
Jeremy Van Horebeek:
“Het was sowieso een moeilijk weekend voor mij maar wellicht ook voor iedereen. Voor mij is de omschakeling van de Enduropale in Le Touquet naar de MXGP dit jaar wat moeilijk. Ik ben al heel lang bezig en vorig jaar was er alleen maar de voorbereiding naar Le Touquet. Nu heb ik het volledige zandkampioenchap gereden. Dat is even wennen en wat zoeken. Fysiek is het niet zo’n probleem maar wel de intensiteit van de races. Nu, het ging goed hier in Valkenswaard, de topsnelheid is er nog niet helemaal maar als je op zulke dagen top vijf kunt rijden is dat zeker niet slecht. Ik ben dus tevreden over het weekend. Ik ga nog analyseren wat ik nog kan aanpassen in de komende weken. Het doel is sowieso als privérijder om top vijf te behalen en als dat al direct lukt tijdens de tweede GP dan is dat prima. Het geeft vertrouwen en dat smaakt naar meer. Ik weet dat het niet gemakkelijk is – het niveau is erg hoog – om in de top tien te geraken. Valkenswaard is een speciale GP en het was een kwestie van goed te starten, rustig te blijven en niet te vallen.”

Heeft het feit dat je het strandkampioenschap hebt gereden een invloed gehad op de testen met de motor?
Van Horebeek:
“We zijn vijf dagen naar Spanje geweest maar dat is niet voldoende. Ik ben nu nog aan het zoeken en vorige week in Matterley was ik helemaal de juiste afstelling verloren. Ik heb een afstelling nodig die er voor zorgt dat ik gemakkelijker en vloeiender kan rijden. De starts zijn niet te slecht maar het is moeilijk om een afstelling te vinden die zorgt voor een goede start en een vloeiende race. Het is een compromis.”

Hoe heb je het circuit zelf ervaren want ik heb het Valkenswaard nog nooit zo zwaar ervaren als tijdens de tweede reeks.
Van Horebeek: 
“Het circuit was niet echt zwaar maar het was echt zompig op plaatsen. We hebben een gans weekend op pakweg twee meter gereden van de totale breedte en dat traject zat vol met sporen. Achteraan was er een heel slecht stuk, zo zag ik het nog nooit. Het was dus meer enduro-rijden dan een zandcross.”

De volgende GP is in Argentinië (red. intussen afgelast vanwege het coronavirus). Ga je er naar toe met een speciaal gevoel door je goede prestatie van vorig jaar?
Van Horebeek:
“Ik rij daar graag en ik wil gewoon verder bouwen op mijn prestatie hier in Valkenswaard. Ik ben ervan overtuigd dat we goede dingen kunnen doen ginder. Ik ben wel dertig jaar maar ik ben nog lang niet versleten. Consistent zijn zal het sleutelwoord zijn dit jaar. Ik denk dat als ik vrij blijf van kwetsuren en ik heel regelmatig kan scoren dan eindig ik op het eind van het jaar vrij hoog. Ok, misschien zijn er dan geen podiums en overwinningen bij maar die tijd is voorbij.”

De fabrieksrijders die aan de start staan hebben in principe ook meer middelen om te scoren.
Van Horebeek: “Wij doen het me de middelen die we hebben maar het is iets moeilijker om te regelen.”

Is het iets makkelijker voor u door uw ervaring dat je de tekortkomingen beter kunt inschatten?
Van Horebeek: “Het probleem is dat we niet zoveel mogelijkheden hebben. Ik weet wel min of meer hoe het moet maar daarom is de oplossing morgen nog niet klaar. Financieel moet het ook nog kunnen natuurlijk.”


Tekst: Tom Jacobs / Danny Hermans
Foto’s: Mediacross