Published On: 15 maart 2020

PepsiCo Inc. kwam overeen om energiedrankfabrikant Rockstar voor 3,45 miljard euro te kopen, aangezien de Amerikaanse frisdrank- en snackgigant probeert zijn assortiment uit te breiden. Hun aandeel in traditionele frisdranken werd steeds kleiner en daarom is deze stap gezet.

De overeenkomst is een van de eerste strategische stappen van PepsiCo Chief Executive Officer Ramon Laguarta sinds hij in 2018 het roer overnam van Indra Nooyi. Pepsi en het in Las Vegas gevestigde Rockstar Energy hebben sinds 2009 een distributieovereenkomst in Noord-Amerika.

Cafeïne en suiker

Energiedranken, die bekend staan om hun hoge suiker- en cafeïnegehalte, zijn een relatief zwakke plek geweest voor zowel Coke als Pepsi. Het Oostenrijkse Red Bull domineert de categorie met een verkoop van ongeveer 7,5 miljard blikjes per jaar. Ongeveer 700 miljoen daarvan worden verkocht in de VS, vergeleken met iets meer dan 70 miljoen blikjes Rockstar.

Door middel van sponsoring is de energiedrankindustrie nauw verbonden met extreme sporten zoals motorcross, wat een zegen is geweest voor merken als Monster Energy, Red Bull en Rockstar. Vorige maand nog zei Monster Energy dat de verkoop over het hele jaar 2019 met 10% was gestegen. Rockstar Energy werd in 2001 opgericht door de ondernemer Russell Weiner.

Foto: Juan Pablo Acevedo