Published On: 23 maart 2020

Op geen enkel moment sinds de start van het WK motorcross in 1952 heeft de sport te maken gehad met zo’n dramatisch aantal uitgestelde wedstrijden. Het Covid-19 virus beïnvloedt dan ook enorm de gang van zaken bij de teams. Wij deden een rondje langs de Kawasaki-formaties.

Net als alle teams die betrokken zijn bij het FIM Wereldkampioenschap motorcross, hebben de Kawasaki teams hun strategie moeten aanpassen aan deze nieuwe uitdagingen. Op dit moment zijn alle monteurs nog steeds aan de slag in de werkplaatsen in Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Precies twee landen waar de complete quarantaine nog niet wordt opgelegd door de overheid.


“Onze monteurs zijn allemaal nog bezig in de werkplaats,” legt Nathalie Fasé, de manager van het F&H Racing Team, uit. “Natuurlijk nemen we wel alle voorzorgsmaatregelen. We houden afstand van elkaar, we schudden geen handen, we lunchen ook niet in grote groepen. Ales wordt elke dag grondig schoongemaakt en de handen worden een miljoen keer gewassen met water, zeep en alcoholgel. Gelukkig heeft iedereen zijn eigen werkplek op een goede afstand van elkaar en proberen we zoveel mogelijk bezig te blijven. We proberen onze tijd nuttig gebruiken om nieuwe dingen te testen en al vooruit te werken”.

Voor KRT en DRT is de bovenstaande situatie vergelijkbaar, want er is nog veel werk aan de winkel om voorbereid te zijn als de competitie weer begint. “De monteurs zijn nog steeds bezig in onze werkplaats om alles klaar te krijgen voor de hervatting van het seizoen. Zoals aangekondigd door de FIM, zouden we nu op 6/7 juni weer moeten beginnen in Rusland. We moeten iedereen gezond houden, en aangezien het racen dan non-stop doorgaat tot eind november weten we dat de gebruikelijke winterstop niet bestaat. Direct na de laatste GP zullen we immers 2021 het seizoen 2021 moeten voorbereiden,” bevestigt François Lemariey, de manager van Monster Energy KRT.

“We zijn allemaal aan het werk en druk bezig om tijd in te halen zodat we klaar zijn als het licht weer op groen gaat. Aangezien we maar met twee monteurs en ikzelf zijn, kunnen we altijd nog wel wat extra tijd gebruiken,” zo vat Dixon Racing Team-eigenaar Steve Dixon de situatie samen.

“We proberen ons elke dag op één taak te concentreren om een werkpatroon te ontwikkelen dat ons tijd zal besparen en ons nog efficiënter zal maken als het racen hervat wordt. We doen nu dingen waar we in het verleden zelden tijd voor hadden. Voor ons is dit dus een kans om in te halen en uit te kijken naar de rest van het jaar en ook 2021. Te oordelen naar de bijgewerkte kalender wacht ons straks een erg kort off-season zal zijn.”

De situatie is natuurlijk niet ideaal voor de rijders die zich beperken tot fysieke activiteiten omdat de meeste trainingsbanen in Europa gesloten zijn.  Voor Romain Febvre, Roan van de Moosdijk en Todd Wilson, die elk een blessure opliepen, is deze pauze in de wedstrijdkalender een kans om te herstellen zonder de druk van het racen.

Zowel Romain als Roan gaan door met hun revalidatie, terwijl Todd net verder geopereerd is aan zijn hand nadat hij in Nederland enkele vingers brak. Net als alle deelnemers aan de FIM MXGP en MX2 Wereldkampioenschappen zijn ook de Kawasaki teams en staff onder de indruk van de non-stop inspanningen van de FIM en WK promotor Infront Moto Racing om deze unieke situatie het hoofd te bieden en het optimisme te bewaren voor een volledige wereldwijde kalender als de huidige crisis eenmaal voorbij is.

Voor alle Kawasaki-teams en -coureurs – of ze nu in de voorhoede van de MXGP en de MX2 rijden of in de nationale of amateurraces, dit zijn moeilijke tijden en we moeten ons allemaal houden aan de richtlijnen van de overheid en de veranderende omgeving. Onze sport maakt deel uit van ons leven en we hopen allemaal de huidige situatie te overwinnen en weer te racen zodra het veilig is om dat te doen.

Foto’s: shotbyBavo, Dieter Jans, Pascal Haudiquert