We maken het allemaal wel eens mee. Bij de restauratie van een motor of zelfs bij dagdagelijkse klusjes kan er een bout afbreken. Dat is best frustrerend maar er zijn wel degelijk manieren om deze afgebroken bouten te verwijderen.
Deze keer tonen we jullie een video over een afgebroken bevestigingsbout in een carterpan van een auto. De bout is afgebroken diep in een gat van de carterpan en het lijkt onmogelijk om deze nog te verwijderen. Bovendien is het materiaal rond de bout zachter (aluminium) dan de bout zelf waarbij beschadiging van de pan kan optreden tijdens een poging om de bout te verwijderen. Een boormachine gebruiken om de bout uit te boren is in dit geval een slecht idee tenzij je het op de juiste manier doet.
De bout is wellicht afgebroken omdat er een reactie optrad tussen de aluminiumlegering en het metaal van de bout. Daardoor komt deze vast te zitten en breekt ze bij het verwijderen. In vaktermen heet dit galvanische/bimetallische corrosie. Meestal krijg je contactcorrosie tussen twee verschillende metalen door insijpeling van regenwater of nat geworden vervuiling. Voor het minst edele metaal treed er een versnelde corrosie op die op zijn beurt zorgt voor een vastzittende bout die eerder zal breken dan loskomen.
Het insijpelen van vocht is in dit voorbeeld de meest plausibele uitleg voor de afgebroken bout. In de onderstaande video zie je welke methodes kunnen gebruikt worden om de afgebroken bout te verwijderen zonder de carterpan te beschadigen. Hoe vermijd je deze galvanische corrosie in de toekomst? Smeer anti-seizevet of kopervet aan de bouten.