Sinds vorig jaar werd het stil rond Paolo Martin in de MXGP paddock. Martin runde jarenlang het Honda fabrieksteam en leidde Trampas Parker in 1991 naar de 250cc wereldtitel. Nu werkt Marting Racing Technology immers in stilte aan een terugkeer door de grote poort met Ducati!
Verwacht voorlopig geen grootse aankondigingen maar alle tekenen wijzen erop dat er bij Ducati al langer serieus wordt nagedacht over offroad. Want nu KTM zich steeds meer manifesteert in de racerij wil Ducati de rollen omdraaien. Na 14 Superbike wereldtitels zouden de Italianen trouwens uitgekeken zijn op de SBK. Vanaf 2021 moeten MotoGP en MXGP de sportieve speerpunten worden!
Dat het de fabrikant uit Bologna en moederholding Lamborghini menens is, wordt onderstreept door het team aan specialisten dat met het oog op dit geheimzinnige topproject wordt verzameld.
Een naam die hier vaak valt als projectmanager is die van Paolo Martin. Martin heeft ervaring zat en wil zich maar al te graag opnieuw bewijzen. Mede dankzij de steun van megasponsors als WinNow (Philip Morris), telecomgigiant TIM, computermerk Lenovo en Shell zou Martin bovendien over enorme budgetten beschikken. Ten einde zoveel mogelijk technische input te verzamelen, zou Martin al tal van informele contacten hebben gehad met motorgoeroe’s zoals Jan Witteveen, Mario Illien, Johan Luyten en de mysterieuze Yoji Biomehanika, zeg maar HRC’s geheime wapen! Naar verluidt zou Martin ook met grote bedragen zwaaien in de paddock om her en der de beste krachten weg te plukken. Zo zou hij Marc Zalmstra (technisch manager F&H Racing Kawasaki) een blanco cheque hebben getoond tijdens een geheime meeting in de Kruidvat van Zaltbommel.
Ondertussen weten we ook al met zekerheid dat verschillende rijders de Ducati Desmachiato hebben getest. Ben Townley zou er eentje ter zijner beschikking hebben, maar ondertussen zou hij bedankt hebben voor verdere samenwerking. Tegen goede vriend Glen D. had hij laten vallen dat hij “Nog liever 10 ronden in de ring stond tegen Joey the boxing kangaroo dan zijn leven te wagen op het PK-brakende monster.”
Ook van Eindhovenaar Brian Bogers weten we dat er contacten waren met Ducati maar die dateren nog van voor Martin Racing Technology definitief de Ducati MXGP aanbesteding won. Bogers’ Italiaanse Marchetti team was namelijk ook in de running voor dit felbegeerde contract. Brian reed slechts één keer met een héél vroeg prototype. Hierover zei-ie het volgende: “Massa’s power, alsof je een jetmotor onder een winkelkarretje hangt. Maar dan geen net exemplaar van bij de Jumbo maar zo één van de Dirk met kromme wieltjes. Dat baantje waar ik moest testen was ook niks. Allemaal héél geheim. Een soort lokale Beekse Bergen, vroeger was het ook een dierenpark zeiden ze me. Het circuit was breder dan de A2 en betonhard, met super vage bulten. Volgens mij herkende ik zelfs een sprong die leek op de showtrap van Holland’s Got Talent… En achterin mocht je niet komen, want daar zwerfde nog een vergeten Poema-familie rond.”
Wie nog wel verbonden is met het 2021 Ducati MXGP team is de Amerikaan Josh Grant. Sinds BT’s testsessies werden namelijk nog grote stappen gezet qua elektronica en de 33-jarige Grant is dan ook zeer te spreken over het potentieel van de Duc. Zowel in de VS als in Europa zou Josh trouwens al heel wat uren in het zadel van de Desmachiato gezeten hebben. De Glen Helen MXGP reekswinnaar gaf aan intimi al heel wat details prijs over Ducati’s MX bommetje.
“Een training van dertig minuten is alsof je 10 ronden in de ring hebt gestaan met Rico Verhoeven nadat iemand zijn Johnny Doodle én Suzuki GSX-R1000R heeft afgepakt. Hoogst onprettig, maar voor zoveel poen neem ik dat er graag bij.” Mevrouw Grant schijnt dan weer super content want Josh zit weer in de vorm van zijn leven en is eindelijk van de bank af. “Springen doet de Ducati nu al als geen ander. Of liever vliegen! Persoonlijk vind ik dat een dag op de testtrack aanvoelt als een Top Gun remake maar dan met pitbikes op steroïden.”
Wie dan Iceman is en wie Maverick konden we niet achterhalen. Al lijkt het er op dat alleskunner ‘JG33’ ook zijn fascinatie voor FMX nieuw leven heeft in geblazen. Bronnen dichtbij het dossier bevestigden ons gisteren dat Axell Hodges zou aangetrokken worden als Ducati’s FMX ambassadeur. Tot slot zou Grant ook zeer te spreken zijn over de zijdelingse grip van de Desmachiato. Minder tevreden zijn Grant’s ‘gear people’. Kenny Day, de US racing service guy van Alpinestars weet: “Niemand klaagt over de legendarische kwaliteit van onze Tech 10’s! Pas op Josh ook niet hoor, maar na een paar trainingen levert hij zijn laarzen gewoon weer in. De zolen zien er dan uit alsof een Tyrannosaurus Rex er zijn tanden heeft ingezet. Niet normaal. Als ik hem dan om uitleg vraagt, glimlacht hij alleen maar.”
Ook Fly Racing moest ondertussen al zwaar aan de bak voor de Ducati testrijder. “Zijn eisen worden altijd maar grilliger zucht Max Steffens: “Eerst waren het verstevigingen voor de knieën, daarna carbon plaatjes voor de ellebogen… Waarom heeft hij dat in godsnaam allemaal nodig? Zelf zei Josh dat hij in een ‘experimentele fase’ van zijn carrière zit. We zijn van goede wil bij Fly maar een in-de-broek-ingebouwde miniparachute, waar stop dit?”
Grant is echter niet de enige Amerikaanse connectie. Via zijn naar Californië uitgeweken nichtje Sofia Ferrari Coppola, een wereldberoemde haarstyliste, kwam Paolo Martin in contact met de vleesgeworden Iron Man, Elon Musk. Die had niet zoveel trek in een bijkomend, langdurig engagement naast Tesla, SpaceX, The Boring Company, Hyperloop, OpenAI, Neuralink, SolarCity, zijn vijf kinderen en zijn slabakkende rapcarrière. Tijdens een 33 minuten durende brainstorm in Cindy’s Restaurant (1500 Colorado Blvd, Los Angeles) kwam Elon wel met enkele zeer veelbelovende pistes op de proppen.
Musk besloot de meeting met de illustere zin: “Mijn mensen zullen dit verder voor u uitwerken Signore Martin.” Dat was voor de ex-baas van Evgeny Bobryshev en Max Nagl voldoende om zich te realiseren dat hij ‘certified gold’ in handen heeft, misschien wel ‘double platinum’.
Aangezien we Paolo Martin zelf niet te pakken kregen, namen we contact op met zijn goede vriend en voormalig Honda World Motocross teammanager Lorenzo Resta. “Tja, wat kan ik zeggen. Of liever wat mag ik zeggen? Dit is zò groots. Paolo’s Ducati project zou wel eens het grootste kunnen zijn wat motorcross overkomt, op de bierstop van Hakan Carlqvist op de Citadel van Namen na natuurlijk!” Als we vragen of Lorenzo ook een rol zal spelen in Ducati MXGP fonkelen zijn oogjes. “Bwah, ik mag daar niet te veel over kwijt maar ik heb Tony (Cairoli) en Paolo weer bij elkaar gebracht. Dat was vorig jaar al tijdens de MotoGP in Jerez. Ook op persoonlijk vlak zijn de plooien weer glad gestreken. Ze staan heel dicht bij een overeenkomst.”
Een belangrijke factor achter de schermen is bovendien de wens van Ducati’s moederhuis Lamborghini en Tony’s autosportsponsor Magnetti Marelli om de relatie met Cairoli verder te verdiepen. De negenvoudige wereldkampioen is al ambassadeur van Lambo en zou na zijn crosscarrière voltijds overstappen naar het GT racen. Op discrete wijze heeft Tony trouwens al informatie ingewonnen over Ducati Corse en hun manier van werken. Boezemvriend Valentino Rossi vertrouwde de Lommelse Siciliaan toe dat Ducati verlaten zijn domste beslissing ooit was. “Certo! Dat stelde Antonio enorm gerust,” knikt Resta stellig.
“Eigenlijk ligt het hele plan waterdicht op tafel. Nog twee seizoenen MXGP en dan autoracen! Overigens is het ook belangrijk voor Cairoli om te weten dat hij trouwe sponsors als Akrapovic, Red Bull, Breitling en Iceberg kan meenemen naar Ducati. En dat Claudio De Carli goed terecht komt natuurlijk. Die heeft het na zoveel jaar allemaal een beetje gezien in de cross. Claudio zou zich op zijn kunstgalerij “Pescatore di 1° aprile” in Rome richten. Die is hij vorig jaar samen met Rodolfo Szuinzi (red. oprichter van Mapei) en Patrick Lefevere begonnen.” Hoewel Claudio slechts sporadisch zou optreden als consultant blijft zijn zoon Davide wel op post als teammanager.
Het nieuwe Ducati MXGP team zou wel vanuit de bestaande werkplaatsen in Italië en België blijven opereren. “Nee eerlijk waar over bijna over alle punten zijn Tony en Paolo het helemaal eens. Behalve de koffie in de hospitality hé, da’s nog wel een beetje een breekpunt. Paolo zweert bij Alessi maar Tony vindt dat maar niks. Da’s een Lavazzaman in hart en nieren. Ik hoop dat ze er uit geraken. Tony moet gewoon die 10de wereldtitel kunnen pakken op de Ducati Desmachiato. Tot slot is zo’n fantastisch project als dit is ook iets wat de Italianen moed kan geven in deze zware tijden,” besluit de immer optimistische ex-kok.
Volgens de laatste geruchten, zou ondertussen echter ook deze hinderpaal overwonnen zijn door de handige Paolo Martin! Of moeten we zeggen door Tony’s eega Jill? “Waarom geen Motta?” opperde zij met Hollandse nuchterheid. Een suggestie waarin zowel TC222 als Paolo zich konden vinden. Of Motta ook sponsor wordt is nog onduidelijk.
Over de identiteit van de tweede rijder zijn ondertussen wél heel wat indicaties. Voor het tweede zitje zou Jeremy Van Horebeek, stiekem ook een grote wegracefan, in balans liggen met Dean Wilson. Dat ‘the Jerre’ niet alleen snel is maar ook een mondje Italiaans spreekt en goed opschiet met Cairoli pleit alvast in zijn voordeel. De onderhandelingen tussen Deano en Ducati verliepen daarenboven niet altijd van een leien dakje. Zeker omdat de mannen uit Borgo Panigale nauwelijks iets verstonden van Wilson’s hierogliefische Schotse accent. Dean heeft echter twee troefkaarten in zijn achterzak. Hoofdsponsor Winnow zou namelijk pushen voor de ex AMA 250 kampioen én MXGP-tv commentator Paul Malin zou Wilson bijstaan als persoonlijke manager. In begrijpelijk Engels dus.
Naast de hereniging met Cairoli zou Paolo Martin nog enkele bijkomende fameuze verrassingen uit zijn korte mouwen schudden. Geloof wat u wil geloven maar wij noteerden in de wandelgangen alvast de volgende samenwerkingen: een tijdelijk Ducati VIP hotel tijdens elke MXGP uitgebaat door Paul Sannen, de lancering van RACR als merk van crosskledij, een TC222 special editon van de Ducati Scrambler Desert Sled én voer voor techneuten: het Duitse topmerk Mahle zal voortaan ook pistons voor motorcross en enduro maken! Qua vering zou het gaan tussen WP Suspension en Ohlins.
Voor het rubber klopte Martin opnieuw aan bij Dunlop. Een grote verrassing gezien Ducati’s nauwe band met Michelin. Dunlops Motorsport Manager Wim Vanachter kwam dan ook uit de lucht gevallen toen we hem hiermee confronteerde. “Paolo Martin die terug in de MXGP komt als manager van het Ducati fabrieksteam, met Tony Cairoli? En daarnaast ofwel ‘the Jerre’ of Dean Wilson? Mag ik vragen van wie jullie die informatie hebben? Enfin, toen ik laatst met Paolo een hapje ging eten in The Jane in Antwerpen was dat gewoon een toffe ontmoeting tussen kameraden. Meer niet. Het is trouwens niet aan ons als Dunlop om dit verhaal te bevestigen of ontkennen.” Wij weten echter beter want zoals het spreekwoord zegt: waar rook is, is vuur! Volgens getuigen zaten beide heren bovendien dicht bij de keuken, of bij het vuur zo u wil.
Kortom, alle elementen wijzen de komende maanden op ongezien spectaculaire ontwikkelingen in motorcrossland. Je verneemt het eerst hier op MXMag!
Tekst: Max Decoster
Foto: RSCA, Honda Pro racing, Crossprensa, Ducati, Garth Milan/Shoei helmet, Magneti Merelli, MXJuly, PSlab