De vering van uw crosser afstellen is ingewikkelde materie en vergt redelijk wat ervaring en inzicht. Bovendien zet de vering uw brein regelmatig op het verkeerde been waardoor u verder het noorden kwijt raakt. Voor u begint met het afstellen van uw vering lees je beter even dit.
Stel: tijdens een race nader je te snel op een onschuldige bult in het circuit en net op deze knip wordt je van de motor gegooid. U ligt op de grond en druipt nadien teleurgesteld naar de pits om uw vering zachter te zetten. In dit geval neem je de foute beslissing want de situatie is compleet anders dan uw brein u ingeeft. Om de impact van de bult op uw voorvork te verminderen leunde je naar achter waardoor er meer druk kwam op de achterste schokbreker. Door deze beweging heb je al een gedeelte van de veerweg van de achterkant opgesoupeerd waardoor er te weinig “travel” overblijft om de schok afdoende op te vangen. Het resultaat is dat je van de motor wordt geworpen.
De vering nog zachter afstellen is dus geen optie. In dit geval is harder veel zachter. Ook bij het naderen van een bocht kan zich hetzelfde voordoen. Je ogen zien de oneffenheden in het circuit en je brein zegt om de voorrem in te drukken. Met een ingeknepen voorrem gaat je motor in de vering hangen waardoor je heel wat veerweg kwijt speelt. Daardoor gaat je machine in de hobbels stuiteren en verlies je de controle. Een hardere vering brengt ook hier soelaas. Een stijvere vork laat de motor minder in de vering duiken waardoor je heel wat extra centimeters veerweg overhoud. Het is altijd een goed idee om bij het afstellen van de vering van een stijvere setup te vertrekken. En u laten begeleiden door veringspecialisten bij het zoeken naar de juiste afstelling is altijd een goed idee.
Foto’s: archief en White Power