Techniek: remblokjes vervangen doe je zo!

De remblokken van je crossmotor zijn onderhevig aan grote slijtage afhankelijk van de omstandigheden. Je gaat ze dan ook regelmatig moeten inspecteren en vervangen. Wij laten zien hoe het moet.

De hoofremcilinder moet alvast worden geopend om de remvloeistof de kans te geven om terug te stromen wanneer u de zuigers van de remklauw openzet. Controleer ook de remschijven nu de remklauw verwijderd is. Indien er diepe groeven aanwezig zijn vervang je best ook de remschijf want het verminderd de remkracht en het laat u nieuwe remblokjes extra snel slijten. Meet ook de dikte na van de remschijf en zoek in je handleiding naar de minimum aanbevolen dikte. Vervang de schijf wanneer deze buiten tolerantie valt.

Ook de remklauw heeft een controle nodig. Kijk of deze nog vlot kan in- en uitschuiven. Demonteer, reinig en vet in wanneer de klauw stroef loopt. Monteer de pennen altijd met een draadborgmiddel net als de bouten voor de remschijf. Na het monteren moet het remcircuit worden ontlucht.

Foto: archief

Recent Posts

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

15 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

19 uur ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

21 uur ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

21 uur ago

Waar gebeurd: “Een mot op het bakkes van The Kid”

Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…

1 dag ago

Huwelijk Bobby Hewitt en Triumph voorbij!

Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…

2 dagen ago