Sinds jaar en dag is de MXGP vast te gast in het Oosten van Duitsland als men in Teutschenthal om de WK-punten strijdt. Zo’n veertien jaar geleden was het destijds éénmaal de beurt aan de zijspannen een GP te rijden voor een dol enthousiast Duits publiek. Daniël Willemsen was toen de onbetwiste leider, echter in Teutschenthal liep alles anders.
Zelfs zo anders dat men voor het eerst sinds decenia weer eens een 4-takt krachtbron een GP zijspan zag winnen! De Oost-Duitser Marco Happich uit het naburige Jenau was de thuisfavoriet, desondanks een goede score was het een andere Duitser die verrassend nog beter scoorde!
We nemen u mee via enkele foto’s om een beeld te geven van deze gedenkwaardige Grand Prix Zijspannen in 2006.
Willemsen/Verbrugge waren de mannen om te verslaan en waren op de zaterdag veruit de snelste combinatie in de destijds nog getimde kwalificatie.
De Nederlanders Marcel Grondman/Martijn Geerdink misten op nog geen halve seconde
de kwalificatie voor de GP en moesten zondag noodgedwongen toekijken.
De immer fanatieke Franse broers Bigand viste ook net achter het net voor kwalificatie en dat bracht onderling
bij beide broers nogal wat frustratie te weeg na afloop.
Wel reden tot juichen voor Marc van Deutekom. Net voor de Franse broers Bigand wist hij zich samen met
Patrick Greup namelijk wel te plaatsen voor de GP op de zondag.
Joris Hendrickx/Eli Piccart kende een goede zaterdag maar later een wisselende GP
door een uitvalbeurt in de tweede heat.
Het had in de nacht van zaterdag naar zondag flink geregend en de warm-up was dan ook
een modderbad.
De tot dan toe voor het grote publiek onbekende bakkenist Reto Grutter uit Zwitserland was
fanatiek bezig in de warm-up.
De Nederlandse broers Thijs en Roy Derks waren ook van de partij en zouden later op de dag
in de tweede heat punten scoren.
Het verhaal van de GP was wel het belabberde optreden van Daniël Willemsen/Sven Verbrugge.
Tijdens de eerste heat klapte men na een slechte start achterop de twee gecrashte zijspannen van De Nederlanders
Van Duijnhoven/Verhagen en de Belgen Nicky Pulinx/Ludo Sommers.
Een inhaal race bracht hen niet verder dan de vijfde plek in de eerste heat.
De tweede omloop ging aanvankelijk lekker voor Willemsen/Verbrugge totdat men hard de wedstrijd uit crashte!
Een zeldzame DNF kwam achter de naam van de onbetwiste Wereldkampioen in Teutschenthal.
De Duitse ‘lokal-matador’ Happich hier in achtervolging op de Nederlanders Van den Boomen/Van der Wiel.
In de einduitslag wist men nipt het podium te missen.
De naam Willemsen en het nummer 111 is thans een zeer bekend beeld. In 2006 was dat ook zo.
Echter was het toen broer Marcel Willemsen die samen met Bjorn Roes in de bak de GP’s bestierde met #111
Genoeg belangstelling voor de zijspannen in Teutschenthal in 2006. Duizenden toeschouwers en een
TV-reportage waarbij men zelfs een helikopter inzette.
Er was ook genoeg spectakel te zien natuurlijk! Hier een deel van de Nederlandse luchtmacht
in formatie met voorop Schrijver/Wohlfahrt, erachter Willemsen/Verbrugge en met de
witte helmen Van der Boomen/Van der Wiel.
Een deel van de Belgische luchtvloot kwam voorbij in een andere formatie met Hendrickx/Smeunickx die hier
voorbij vliegen aan Kristof Santermans/Patrick Nieuwenhuizen.
De twee zijspannen van Rozenhal en Cermak waren jaren lang dé ijzers in het vuur voor Tsjechië.
De twee eeuwige concurrenten ontliepen elkaar zowel in de nationale wedstrijden
als de GP’s ook maar zelden.
Bakkenist Smeunickx glijdt bijna uit de bak net na de eerste bocht van de tweede heat.
Rijder Jan Hendrickx probeert hem vast te grijpen….
Juist op tijd heeft Jan maatje Tim bij z’n arm gevat….
En als een dansende ballerina kan Smeuninckx zo de uitgestoken hand van rijder Hendrickx
erg waarderen want dit houdt hem binnenboord. Men zou zelfs nog netjes vierde worden na dit
angstige moment aan het begin van de tweede omloop.
Niet de Duitser Happich maar landgenoten Brustmann/Urich stalen pas echt de show en wisten verrassend de tweede heat
winnend af te sluiten waardoor men voor diezelfde Happich ook als derde op het dagpodium mochten klimmen.
De Russen Scherbinin/Sosnovskihk waren steevasten klanten in de sub-top van de
mondiale zijspancross.
Een stevig knokpartijtje tussen de Belgen Pulinx/Sommers
en de Engelse combinatie van Stuart Brown/Luke Peters.
Door in de eerste heat de winst te pakken en in de tweede heat de tweede plek wisten
de Letten Rupeiks/Kurpnieks hun enige GP winst ooit te pakken. Tevens was dit sinds lange tijd dat
er weer een GP-overwinning werd opgeëist door een 4-takt aangedreven zijspancombinatie.
De hoogtij dagen van louter alleen Zabel leken hiermee definitief voorbij.
Ook reden tot lachen voor Johan Smit. Samen met bakkenist Notten wist hij in de tweede heat
de nodige WK-punten mee te pakken terug naar het Nederlandse Markelo.
Een zeldzaam beeld in het midden van de jaren 2000. Een GP Sidecar podium zonder Daniël Willemsen.
Maris Rupeiks ontvangt van tweede man Andy Burgler uit Zwitserland een verdiende champagne-douche die hij op zijn beurt terug krijgt van bakkenist Kurpnieks. De Duitse bakkenist Urich, derde geworden met Brustmann, heeft zijn bloemen nog vast en kan zodoende niet de fles hanteren.
De winnende bakkenist Kurpnieks heeft schijnbaar goed begrepen dat je bloemen die nog net op knop
zitten goed moet voorzien van genoeg vocht…
Foto’s Orangehat.nl
Tekst Emil Bilars