Published On: 3 juni 2020

In de wandelgangen was al langer te horen dat D’Ieteren Sport wilde stoppen met het invoeren van Yamaha in België en Luxemburg. Volgens Motornieuws versnelt D’Ieteren Auto nu de transformatie van de onderneming naar aanleiding van de coronacrisis. D’Ieteren Sport dat werd opgericht in 1975 was onbetwistbaar een monument op de Belgische motormarkt.

Aangezien de meeste merken rechtstreeks instaan voor de invoer van hun motoren was D’Ieteren Sport als onafhankelijk invoerder een uitzondering geworden. Naast de invoer van Yamaha stond het bedrijf ook lang in voor distributie van motoraccessoires en kleding. Daarnaast speelde D’Ieteren Sport ook een belangrijke rol in de ondersteuning van motorsport en motormedia in België.


Volgens “Het Nieuwsblad” zoekt D’Ieteren nu een overnemer voor D’Ieteren Sport. Dit is de meest voor de hand liggende optie. Het zou echter ook kunnen dat België en Luxemburg worden ‘bediend’ vanuit één gezamenlijk kantoor dat ook verantwoordelijk is voor Nederland. Kawasaki koos al eerder voor die oplossing en heeft ook haar Europees hoofdkwartier in Nederland. Gezien de Europese hoofdzetel van Yamaha in Schiphol zou dit zeker een mogelijkheid zijn.

Wat deze beslissing betekent voor de dealers van Yamaha en eigenaars van Yamaha producten (motor, quad & ATV, marine) is op dit moment nog onduidelijk. D’Ieteren zal naar verluidt wel toelichting geven in een persconferentie. Door de herstructurering bij D’Ieteren Auto zouden in totaal 211 banen op de tocht staan. We komen hier zeker nog op terug.

Foto’s: Yamaha, Plan-B