Voor veel sportievelingen zijn e-mountainbikes nog een taboe. Terecht of onterecht? MXMag voelde voor jou twee toppers in het segment aan de tand: de Specialized Turbo Levo SL en de S-Works Turbo Levo. Voor deze gelegenheid nam testrijder Yente een speciale gast mee: Jurgen De Kinder.
Hoewel Yente al heel wat uurtjes op de fiets doorbracht, was Jurgen écht de geknipte rijder voor deze opdracht. De Kinder behaalde verschillende Belgische motorcrosstitels (o.a. Nationalen 125, Inters JRT etc..) bij de BMB en maakt nu al enkele jaren het mooie weer in de nationale amateur mountainbikescène. Zo is hij ondermeer regerend ATB Cross kampioen.
Ondanks de relatief recente opmars van e-mountainbikes zijn elektrische fietsen niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Van senioren die een zetje kunnen gebruiken tot de hippe vogel die per Stromer naar kantoor over en weer ‘speed-pedelect’: e-bikes are here to stay!
Licht en toch krachtig: Turbo Levo SL
Na de eerste versie van de Turbo Levo SL in 2015 werd Specialized’s populaire e-mountainbike op dieet gestuurd. Het resultaat is een superlichte e-MTB met 150 mm veerweg die je trapkracht maar liefst twee keer verdubbelt.
Hij handelt als een behendige “trailfiets” en weegt maar 17,35 kilo wat enorm licht is voor een E-MTB. En zelfs lichter dan de S-Works die we testten! Ook in vergelijking met concurrenten zoals de Merida E-one Sixty, Trek Rail en zelfs de Mondraker Crafty Carbon RR SL (minder dan 20 kilo) is dat verbluffend licht.
Qua uitzicht lijkt-ie erg op de bekende Specialized Stumpjumper. De Turbo Levo SL beschikt dan ook over een slank maar vooral stijf frame, een superlichte motor en geavanceerde power. Dit alles zorgt ervoor dat hij heel wendbaar is en aanvoelt als een gewone ‘fully’ mountainbike.
De Turbo Levo SL verdubbelt jouw kracht en kan tot 240 watt ondersteuning geven. Zeker tijdens een beklimming is dit een groot voordeel. Zo kom je fris boven om dan met volle concentratie naar beneden scheuren. Met een koppel van 35 Nm kan je perfect bergop vertrekken zonder veel extra energie te verspillen. De geavanceerde motor en lithium-ion batterijen van de Turbo Levo SL zorgen voor een directe snelheid en een groot bereik, volgens de specificaties heeft de fiets een bereik van 5u met een vermogen van 320 Wh.
Veelzijdige Mission Control app
Bovendien kan de Mission Control app meteen de batterij beheren, zodat je altijd voldoende stroom hebt om thuis te komen. Met de Mission Control app kun je de ondersteuning handmatig aanpassen, het bereik regelen, ritten opnemen, syncen met Strava… Het kan allemaal. Door deze technologie kan jij je concentreren op de rit en zorgt onze app ervoor dat alles technisch geregeld wordt. Een hele leuke feature bij deze app is de hartslagregulatie. Hierbij kan je jouw hartslagmeter koppelen met de app en instellen aan welke hartslag je wil fietsen gedurende je training. Een perfecte trainingsmakker dus die Turbo Levo SL!
Indien je toch zonder batterij valt op weg naar huis kan je nog steeds zelf de pedalen ronddraaien. De Levo SL is zodanig licht waardoor je tijdens het fietsen zonder ondersteuning het gevoel hebt dat je met een gewone ‘fully’ MTB onder de baan bent.
Het topmodel: S-Works Turbo Levo:
De S-Works Turbo Levo is de grote, duurdere broer van de Specialized Turbo Levo SL. Waarschijnlijk ook de bekendste (meest gegeerde?) elektrische mountainbike op de markt. Geïnspireerd door de ‘Stumpjumper’ kreeg de S-Works Turbo Levo een licht, stijf en capabel frame. Tevens is deze e-MTB uitgerust met de soepelste en meest krachtige motor die Specialized ooit ontworpen heeft. Kort samengevat, alles wat je verwacht van een elektrische fiets en dat met een gewicht net onder 20 kilo.
Met een piekvermogen van 565 watt is het ultra soepele en stille Specialized 2.1 motorsysteem zondermeer één van de krachtigste elektrische mountainbikesysteem momenteel beschikbaar. Door dit systeem kun je elk terrein aan zelfs de steilste off-road beklimmingen in de Ardennen. De Specialized 565 watt 2.1 motor van de Turbo Levo verviervoudigt je inspanning met een soepel en natuurlijk gevoel op de pedalen. Je kunt met slechts een kwart van je inspanning de top van je favoriete afdaling bereiken.
Met een batterij van maximaal 700 Wh kun je ongeveer 5 uur rijden. Met de Smart Control functie in de Mission Control app kan je automatisch het ondersteuningsniveau van de Turbo Levo beheren. Dit kan voor extra batterij duur zorgen. Dit is de fiets die wij zeker en vast naar voor schuiven als iemand vraagt een elektrische fiets te beschrijven. Krachtig, snel en soepel. Toegegeven, door het koppel van 90 Nm heb je soms zelfs het gevoel dat je op een motor zit!
De ene krachtpatser is de andere niet
Heel veel specificaties, toch wisten we niet meteen wat we konden verwachten. Tijd dus voor de test, richting het Kluisbos. 9u op de afspraak in het sportmedisch centrum van Pulso-Preventielab. Daar stonden ze te blinken, klaar om getest te worden, de beentjes van Jurgen De Kinder. Niets is minder waar, ik zag eindelijk mijn kans om Jurgen los te fietsen. Er stonden twee prachtfietsen voor ons, de één al wat robuuster dan de andere. Toch stralen beide fietsen enorm veel power uit.
Volledig opgeladen en klaar voor een lange tocht in het Kluisbos. Mijn keuze was snel gemaakt, ik vertrok meteen met de S-Works Turbo Levo en het verschil was van in het begin al goed merkbaar. Ik verwachtte een duidelijk verschil in vergelijking met de Levo SL waarop Jurgen fietste en dat was ook zo. De Levo SL fietst namelijk veel gemakkelijker op de weg zonder ondersteuning én boven de 25 km/u in vergelijking met de S-Works Turbo Levo.
Pure power
“Verkeerde keuze gemaakt,” dacht ik bij mezelf, tot we in het Kluisbos aankwamen. De ene beklimming na de andere verliep vlekkeloos en zonder veel problemen. Ik ken nagenoeg elke trail in het bos en zelfs beklimmingen die ik op training liever vermijd aangezien ze te steil of te lastig zijn, reed ik nu zonder problemen op. Achter mij kwam een zuchtende Jurgen boven die duidelijk meer last had met de opeenvolging van steile beklimmingen. Toch liet hij uitschijnen dat hij comfortabel naar boven kon fietsen. Die mening veranderde volledige éémaal we wisselden van fiets. Het was duidelijk, de sterkere motor in de Turbo Levo heeft dubbel zoveel power als de motor in de Levo SL.
Bij beide fietsen is een duidelijke ondersteuning waar te nemen, met de Mission Control app kan je perfect jouw fiets afstellen en zelf begrenzen volgens jouw hartslag wat deze fietsen eigenlijk extra interessant maakt voor wie serieus wil trainen. Recreatieve fietsers die het plezier van leuke off-road & single tracks willen opzoeken zitten zeker goed bij de Turbo fietsen van Specialized. Deze bikes laten ook gewoon toe om langere ritten te maken.
Check hieronder de mening van Jurgen over deze twee fietsen:
Spelevaren of hersteltraining?
Opvallende vaststelling voor de Levo SL: de motorische ondersteuning werkt dermate smooth dat je nooit het idee hebt dat er een soort gasrespons is. Rijden voelt aan als met een gewone fully mountainbike. Met de S-Works ligt dat wat anders maar dat is gezien het vermogen ook geen verrassing. Eén ding is zeker, de in-house ontwikkelde krachtbronnen geven deze Specialized toppers ook een heel andere karakter mee dan fietsen die zijn uitgerust met Shimano Steps of Bosch.
Een competitie atleet (MX of endurorijder) kan beide fietsen gebruiken voor een rustige hersteltraining, techniektraining maar ook voor een pittige gestructureerde intervaltraining waarbij je de ondersteuning aan en af kan zetten. Ook MX-trainer Pierre Schroyen gebruikt zijn Bultaco Brinco op die manier bijvoorbeeld.
Zowel Jurgen als ikzelf waren enorm onder de indruk van beide fietsen. Toegegeven, de kostprijs van de S-works Turbo Levo ligt aan de hoge kant met €11.499. Aan de andere kant bent je wel zeker van een schitterende uitstraling en topkwaliteit. De goedkopere versie, de Levo SL, is betaalbaarder met een instapprijs van €5.999. Tijdens het kiezen van een elektrische MTB moet je steeds rekening houden dat je in de eerste plaats een volledig geveerde mountainbike koopt. De kostprijs van een elektrische fiets zit dan ook snel €2000 à €3000 boven de kostprijs van een volledig geveerde MTB.
Eénmaal je de stap gemaakt hebt richting de E-MTB wil je niet meer terug. We verwachten dan ook steeds vaker e-mountainbikes te zien op de trails!
Tekst: Yente Dourte
Foto’s: Specialiazed, Yente Dourte, Jurgen De Kinder
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…