Voor 2021 heeft Honda de CRF450R totaal vernieuwd. En ’totaal’ mag je heel letterlijk nemen want op enkele motoronderdelen en de wielen na is deze CRF450R, geïnspireerd door de 2019 CRF450RW fabrieksmotor van Tim Gajser, compleet verschillend van zijn voorganger!
Honda slaagde er in de 2021 versie van zijn 450cc crossmotor 2 kilogram lichter te maken. Dankzij een aangepast frame en subframe, ’n lichtere schokdemper, ’n nieuwe 100 gram lichtere kabelboom en een enkele uitlaat en demper zet de 2021 CRF450R nu 105,8 kg op de schaal.
Belangrijkste nieuwigheden:
Chassis
- Door de smallere hoofdliggers en het nieuwe achtersubframe wordt gewicht bespaard, waarbij gebruik wordt gemaakt van de HRC-knowhow.
- Smalere schommelarmliggers en draaipunt van de achterbrug, met herziene stijfheidsbalans van de achterbrug
- Veranderingen in de geometrie in combinatie met het bovenstaande om het vermogen om bochten te nemen te verbeteren
- Herijkte voorvering met een extra 5mm slag gekoppeld aan herijkte achterschokdemper
- Verbeterde ergonomie van het kleinere zadel en compactere, herontworpen kunststoffen.
Motor
- Grotere airbox plus gereviseerde gasklep en uitlaatpoorten voor bodemaandrijving
- Nieuwe uitlaatdemper met enkele demper verhoogt het koppel en bespaart gewicht
- De hydraulische koppeling met groter volume vervangt de kabelbediening voor een consistent en licht hendelgevoel.
- Herzien decompressiesysteem geeft betere weerstand tegen overtrekken
Foto’s: Honda