Published On: 16 juli 2020

Heel wat onderdelen van de 2021 CRF450R zijn nieuw. Dit is een directe erfenis van het ontwikkelingswerk van HRC en het team van regerend wereldkampioen Tim Gajser op de CRF450RW van 2019. Het frame en de achterbrug zijn nieuw, evenals de ophanging, wat resulteert in gewichtsbesparing en een aanzienlijke verbetering van het bochtengedrag.

De motor is hertekend aan de inlaat- en uitlaatzijde (die nu weer een enkelvoudig spruitstuk heeft) voor een milder motorkarakter in het middengebied, terwijl het decompressiesysteem is vervangen. Een hydraulisch bediende koppeling biedt betere controle met een gemakkelijker te bedienen hendel, het bodywork is nog compacter en het zadel is smaller, wat de bewegingsvrijheid ten goede komt. 


Algemeen

De CRF450R wordt sinds de lancering in 2002 beschouwd als dé referentie. Vanuit het oogpunt van de rijder, of het nu gaat om een amateur of een concurrent, is de CRF450R altijd al een motor geweest die totale controle biedt en de kracht in combinatie met de betrouwbaarheid waar Honda bekend om staat.

Natuurlijk is de CRF450R nooit gestopt met evolueren, waarbij elke verbetering het gevolg is van de ervaring die in het veld is opgedaan door de raceprogramma’s die Honda over de hele wereld heeft gevolgd. In 2017 volgde de revolutie de evolutie. In 2018 heeft de invoering van een elektrische starter (optioneel in 2017) de aantrekkelijkheid ervan nog vergroot. In 2019 maakte een door de HRC ontwikkelde cilinderkop het mogelijk om het vermogen en het koppel aanzienlijk te verhogen. En in 2020 heeft de CRF450R het Honda Selectable Torque Control (HSTC) systeem overgenomen en deze motor vormde de basis voor HRC om de CRF450RW te bouwen, de motor waarop Tim Gajser wereldkampioen werd.

De 2021 CRF450R heeft op zijn beurt veel te danken aan wat het nummer 243 en HRC hebben geleerd en ontwikkeld op weg naar die titel.

Belangrijkste kenmerken

De CRF450R biedt voor 2021 een lange lijst van verbeteringen. Om te beginnen is er 2 kg gewonnen op het frame en het subframe. Vervolgens werd er grondig gewerkt aan het afstellen van de stijfheid van het frame en de achterbrug, aan een nieuwe geometrie – voor meer responsieve stuureigenschappen – aan een grotere grondspeling en aan veranderingen in de ophanging. Dit allemaal met als doel de motorfiets efficiënter te maken in de bochten. De feedback van Tim Gajsers winnende seizoen is ook gebruikt om een aantal problemen aan te pakken om de vermoeidheid van de rijder te verminderen en de rondetijden te verbeteren – zowel voor professionals als amateurs van alle niveaus.

De motor profiteerde ook van de enorme ervaring van HRC, die zich richtte op het koppel in lage en middelhoge regionen van het toerengebied. Tegelijkertijd is de decompressor verplaatst, is het volume van de airbox verhoogd en zijn het gasklephuis opnieuw ontworpen, net als de uitlaatkanalen. Het spruitstuk is ook nieuw, terwijl een enkele demper het eerder gebruikte dubbele uitlaatdempersysteem vervangt.

Tot slot zorgt een hydraulisch bediende koppeling voor een soepelere werking van de hendel en minder vermoeidheid bij de berijder. De gewichtsvermindering is gericht op de compactere brandstofpomp en de magnesiumkopdeksel, terwijl nieuwe, lichtere en dunnere kunststoffen het voor de rijder gemakkelijker maken om zich te verplaatsen. Daarbij hoort ook een zadel dat dunner en smaller is achteraan. De nieuwe graphics vervolledigen de evoluties van 2021.

Technische gegevens CRF450R 2021 (Type ED)

Motor

Blok 4-takt, monocilinder vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 449,7 cc
Boring x slag 96 x 62,1 mm
Compressieverhouding 13,5 tot 1
Olie-capaciteit 1,25 liter

Voeding

Carburatie Elektronische injectie PGM-FI
Brandstofcapaciteit 6,3 liter

Elektrisch systeem
Ontsteking Digitale ontsteking met elektronische voorontsteking
Starten Elektrische starter

Transmissie
Koppeling multiplaat koppeling
Aantal versnellingen 5
Eindoverbrenging ketting

Rijwielgedeelte

Frame Aluminium Twin Spar wiegframe
Afmetingen (LxBxH) 2.182 x 827 x 1.267 mm
Wielbasis 1.481 mm
Balhoofdhoek 27°1′.
Naloop 114 mm
Zithoogte 965 mm
Grondspeling 336 mm
Gewicht 105,8 kg

Ophanging

Vooraan ø 49 mm Showa omgekeerde veervork, instelbaar in ingaande en uitgaande demping. Veerweg 310 mm
Achteraan Type Pro-Link met Showa monoshock, instelbaar in voorbelasting, ingaande en uitgaande demping. Veerweg NB

Wielen

Velgen aluminium draadspaak velgen
Voorwiel 21 x 1,60
Achterwiel 19 x 2.15
Voorbanden 80/100-21 51M Dunlop MX33F
Achterbanden 120/80-19 63M Dunlop MX33

Remmen

Voorrem Enkele schijf ø 260 mm met dubbele zuigerremklauw en gesinterde remblokken
Achterrem Enkelvoudige schijf ø 240 mm met enkelvoudige zuigerremklauw en gesinterde remblokken

Foto’s: Honda