Wie Arminas Jasikonis (Rockstar Energy Husqvarna Factore Racing) in Axel achter het starthek zag staan, fronste waarschijnlijk de wenkbrauwen. De boomlange Litouwer is met zijn 1 meter 96 veruit de langste MXGP rijder. Met zijn voeten aan de grond komen, is dus alvast geen probleem. Waarom zou je dan startblokken gebruiken?
Bij jeugdrijders en kleinere piloten is het een vertrouwd gezicht: startblokken die meegenomen worden achter het hek. In Axel experimenteerde ook ‘Shorty’ met blokjes op het startrooster. Niet iedereen lette hierop maar fotograaf Danny Relouw was, zoals je hieronder ziet, wel bij de les.
Wat zijn de voordelen voor grotere rijders, of een rijder als AJ?
- Meer controle: Voeten staan meteen op de steunen. De startblokken worden alleen licht geraakt om het evenwicht te houden om in evenwicht te blijven.
- Meer stabiliteit: Aangezien de voeten al op de juiste hoogte zijn, is er veel minder beweging met de benen. Een groot verschil gezien Jasikonis’ lange stelten.
- Sneller en vloeiender schakelen: Geen gedoe, voet staat meteen in de juiste positie.
- Optimaal vertrouwen: Motor zoekt veel minder in eerste meters, crossmotoren werden de afgelopen decennia steeds hoger met meer veerweg.
Foto’s: IG Arminas Jasikonis, Danny Relouw