Monster Energy Yamaha Factory MX2-rijder Jago Geerts finishte knap tweede in de zesde ronde van het FIM wereldkampioenschap in Faenza, Italië. De Belg is intussen tot op drie puntjes van WK-leider Vialle genaderd. Ben Watson kende veel pech in de eerste van drie GP’s in Faenza en eindigde pas 14de.
Na het succes van de eerste triple GP in Letland trok het FIM wereldkampioenschap voor het eerst sinds 2012 naar Faenza voor een tweede triple GP. Drie weken geleden kregen de rijders in Kegums nog een zandbaan voorgeschoteld, ditmaal moesten ze op een harde Italiaanse baan, met veel diepe sporen, in actie komen. De Monster Energy Yamaha Factory-rijders Jago Geerts en Ben Watson zetten in de tijdtraining respectievelijke een vijfde en tiende tijd neer.
Geweldige starts
De Monster Energy Yamaha Factory-rijders wisten dat een goede start primordiaal was op het compacte en bochtige parcours. Geerts stuurde zijn YZ250FM naar plek twee in de start van de eerste reeks, vlak achter WK-leider Vialle. De Balenaar had tien minuten lang problemen om het goede ritme en snelheid te vinden. Eens gevonden, kroop hij mondjesmaat dichter naar de Fransman. Toen Vialle in de achtste rond in de fout ging, nam het #193 de leiding meteen over. Geerts controleerde de race tot het einde en pakte zijn zevende reekszege van het seizoen. Teammaat Ben Watson kende een vreselijke eerste reeks. De Brit ging in de eerste ronde al tegen de grond, waarbij de hendel van zijn voorrem afbrak. Game over.
Geerts, vol vertrouwen na zijn reekswinst, kende een kanonstart in de tweede race. Goed voor zijn derde holeshot van het seizoen. Lang kon hij niet genieten van die koppositie, want een kleine fout kostte hem twee posities, achter het Franse duo Renaux-Vialle. De Kempenaar bleef de twee Fransen onder druk zetten, maar geraakte niet tot in hun wiel en finishte derde in de reeks en tweede in de Grote Prijs.
Watson startte in negende positie, maar geraakte maar niet in het juiste ritme. De Brit bleef de hele race lang in negende positie rijden, waardoor hij pas 14de in de GP eindigde.
Geerts blijft tweede in de WK-stand, maar heeft de kloof op leider Vialle (nog maar drie puntjes) nu bijna volledig gedicht. Ondanks zijn pech blijft Watson zevende in de WK-stand.
#193 Jago Geerts
“Het was de eerste keer dat ik in Faenza reed. Veel spore, goed geprepareerd: ik vond het een heel mooie baan. Toch slaagde ik er in de beginfase van de eerste reeks niet in om het tempo van Vialle te volgen. Pas na dik tien minuten kwam ik langzaam terug. Toen hij viel, heb ik meteen toegeslagen: leiding overnemen en controleren tot het einde. In de tweede reeks pakte ik de kopstart, maar een foutje sloeg me twee plaatsen terug. Ik ben blijven aandringen, maar de baan werd erg verraderlijk op het einde waardoor ik besliste om niet te veel risico’s meer te nemen. Tweede plaats in de GP en vijf punten dichter bij Vialle: ik mag niet klagen. Ik ga proberen om hem onder druk te blijven zetten.”
#919 Ben Watson
“Het was een zware dag voor mij. Het begon al met ene heel matige tijd in de tijdtraining, als was het nog steeds oké voor mijn startpositie. Ik kwam ook goed weg in de eerste reeks, derde of vierde, maar dan ging ik onderuit op een natte plek. Bij die crash brak de hendel van mijn voorrem af. Ik probeerde nog verder te rijden, maar had al snel door dat het niet veilig was en dat ik moest opgeven. Mijn start in de tweede race was matig. Nadat ik de eerste reeks bijna volledig gemist had, was het heel moeilijk om in het juiste ritme te geraken. Ik reed te gespannen en had geen goed gevoel.”
Marnicq Bervoets
“Geerts deed wat hij moest doen: een goed resultaat boeken op deze verraderlijke en moeilijke baan. Jago nam twee goede starts, wat hem al een heel eind op weg hielpen. Hij reed een heel slimme wedstrijd, zonder al te veel risico’s te nemen. Tweede plaats en vijf punten goedgemaakt op WK-leider Vialle, dan zeg ik: opdracht geslaagd. Watson daarentegen kende een heel moeilijke dag. Twee crashes in de eerste reeks, waarbij de hendel van zijn voorrem afbrak, ruïneerden zijn dag volledig. In de tweede reeks geraakt hij maar niet in zijn ritme. Hij startte negende, reed de hele reeks in een treintje en finishte ook negende.”
Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Gino Maes