Crossmotoren zijn echte marteltuigen voor uw dichtingen. SKF heeft een goede reputatie voor het bouwen van duurzame vorkafdichtingen voor de motorcross. Nu gaan ze nog een stap verder met haar nieuwste creatie: de Dual Compound dichtingen.
Elke motorcrosser krijgt er mee te maken: een lekkende vorkdichting. Dat betekent letterlijk vorkolie die de gemakkelijkste weg zoekt naar buiten en u die met een slecht werkende vering uw reeks moet zien te overleven. De nieuwe technologie van SKF trekt onze aandacht omdat de nieuwe afdichtingen een superieure afdichting beloven, een betere vuilafvoer, minder vorkstijfheid en een langere levensduur. SKF Dual-Compound vorkafdichting-technologie werd ontwikkeld om superieure afdichtingsprestaties te bereiken door twee verschillende compounds in één vorkafdichting samen te voegen.
Het groene compound rubber wordt gebruikt voor als vorkafdichtingswissers. Het is taai en duurzaam. Het rode compound wordt gebruikt tegen de vorkbuizen. Het is zachter, flexibeler en heeft een nieuw ontworpen afdichtingslip. Het zachtere rubber kan onvolkomenheden in de vorkbuis volgen om een goede afdichting tegen lekkage te behouden. Het dual-compound rubber is een metalen insert dat zorgt voor structureel geheel, het vorkrubber heeft een zelfreinigende veer om de afdichtingsdruk van de wisser te verhogen.
Kayaba, Showa, WP, Ohlins of nog een andere vork? Lekken doen ze na verloop van tijd allemaal. Een vorkafdichting moet werken in een vuile omgeving waar hij een zeer lange slag moet doorstaan bij hoge snelheden met abrupte richtingsveranderingen. SKF Dual Compound vorkdichtingen zullen hun werk beter doen dan conventionele dichtingen en bovendien zullen ze volgens SKF dubbel zo lang meegaan. De meerprijs van dit type dichting is dan snel terug verdiend. Bovendien is de meerprijs verwaarloosbaar bij een servicebeurt op de vorkpoten van uw crossmotor.
Foto’s: SKF