In de aanloop naar Lommel III ontplofte de mxmag Facebookpagina bijna. Veel mensen vonden het onbegrijpelijk dat MCLB Nieuweling Seppe Bekaert op de inschrijvingslijst van ’n MX2 GP prijkte. Wij vroegen naar de reacties van twee betrokkenen: de vader van Seppe en Stijn Rentmeesters, de secretaris van de BMB.
Eerst en vooral is het cruciaal om te weten hoe de inschrijvingsprocedure voor een EK of WK motorcross wedstrijd verloopt. Waar er vroeger in België een zogenaamde grading list bestond. Die maakte duidelijk of je sportief gezien wel mocht deelnemen aan een GP. Daar is nu echter al lang geen sprake meer van. Rijders schrijven namelijk rechtstreeks in bij Infront, de promotor van het FIM WK en EK motorcross. De nationale federatie levert alleen de vergunning af.
Ook Seppe Bekaert, een voormalige BMX’er en cyclocrosser die in 2019 als motorcrosser met competitie begon, schreef zich in voor Lommel. Aanvankelijk was dat echter voor de EMX250. Vader Patrick Bekaert, zelf jarenlang motorcrosser, legt uit: “Eerlijk gezegd was ik er zelf absoluut geen voorstander van dat Seppe zou deelnemen. In zijn eerste jaar als crosser maakte hij mooie vorderingen en hij geniet van zijn sport. Aan de andere kant is het heel duidelijk dat hij door nooit een topper zal worden.”
“Ik vond het dan ook niet verstandig om nu al deel te nemen aan de EMX250. Want ook daar ligt het niveau al erg hoog. Door het snelheidsverschil is zoiets potentieel enorm gevaarlijk. Seppe wilde echter heel graag meedoen om zo’n wedstrijd zelf te ervaren. Het was in ieder geval duidelijk dat hij nooit zou kwalificeren. Uiteindelijk bleek hij te laat met zijn corona-attest waardoor hij niet kon deelnemen. Daarop kreeg hij bericht dat hij wel mocht starten in het WK MX2. Absoluut onbegrijpelijk! Hoe is het mogelijk dat iemand met zo weinig ervaring toegelaten wordt om op dat niveau te rijden? Zoals elke vader in zo’n situatie was ik ontzettend ongerust. Meer zelfs, ik was er radicaal tegen dat hij zou starten. Ik sukkelde al wat met mijn bloeddruk en waarschijnlijk hebben die stresserende omstandigheden één en ander in de hand gewerkt want op zaterdag voelde ik me onwel. Alsof ik een hartaanval zou krijgen! Daarop ben ik opgenomen op spoed. Gelukkig kwam het niet zo ver maar het was zeker alarmerend. Uiteindelijk mocht ik dinsdagmorgen het ziekenhuis verlaten. Wie weet moest het zo wel zijn? Dat Seppe niet mocht starten in de EMX250 en dat hij vervolgens niet naar Lommel kon door mijn gezondheidsproblemen.
Ik denk dat het voor Seppe uiteindelijk een zegen is geweest dat het zo afliep. Hopelijk heeft hij van dit alles geleerd. Maar een foute inschatting maken, kan iedereen overkomen. De verontruste reacties op Facebook kan ik maar al te goed begrijpen. De haatberichten gericht naar Seppe gingen daarentegen zwaar over de schreef en zijn totaal respectloos. Hopelijk hebben mensen door dit artikel een beter beeld van wat er werkelijk is gebeurd zodat ook deze kleine storm weer gaat liggen.”
Nood aan een nieuwe procedure
Ook de Belgische Motorrijdersbond zit verveeld met de situatie maar is slechts beperkt betrokken. Stijn Rentmeesters, de secretaris van de BMB legt uit: “Doordat rijders rechtstreeks zelf inschrijven voor een GP, WMX, EMX125, EMX250, EMX Open of EMX 2T wordt de nationale federatie niet geraadpleegd voorafgaand aan de deelname van een rijder. Wij krijgen enkel een melding van de inschrijving en worden gevraagd een geldige FIM/FIM Europe vergunning af te leveren. In theorie kunnen we deze vergunning weigeren maar de rijder kan dan een vrijgave vragen om een vergunning via een andere FIM erkende federatie te onderschrijven. Deze vrijgave kan enkel worden geweigerd om disciplinaire, administratieve of medische redenen. Bovendien zijn in deze procedure momenteel geen bijkomende stappen voorzien om na te gaan wat precies de plannen zijn van diegene die de vrijgave aanvraagt en of hij daar ook daadwerkelijk klaar voor is! Dus als een rijder ons contacteert voor het bekomen van een vrijgave, hebben we eigenlijk geen idee welke wedstrijden hij wil rijden.”
Zo lang een rijder effectief is ingeschreven, de gevraagde vergunning kan voorleggen en betaald heeft zijn ook voor Infront aan de praktische modaliteiten voldaan. Een voorgeschreven regel waarin elke deelnemer aan de reeksen moet kwalificeren binnen een vooropgestelde tijd bestaat niet. Zowel in de F1 als in andere motorsportklassen, bijvoorbeeld het FIM WK Endurance, moeten deelnemers zich kwalificeren binnen 107% van de snelste tijd. “Zo’n regel is er in het WK motorcross vooralsnog niet. Misschien is het wel nuttig dat daar wordt naar gekeken voor de toekomst.” aldus Rentmeesters.
Toch is er ook nu al een sportief controlemechanisme dat kan gehanteerd worden door de wedstrijdjury. Als die het niet veilig acht dat een rijder deelneemt op basis van zijn prestaties in de vrije training en of kwalificatie kan ‘m het recht om te starten worden ontzegd. Zo verdween de ‘lokale held’ David Jimenez enkele weken geleden met stille trom uit de MXGP van Spanje. Jimenez ‘snelste’ tijd tijdens de vrij training was maar liefst 54,3 seconden trager dan de tijd van snelste man in die sessie, Brian Bogers. De lokale KTM rijder moest ’s morgens al meer dan 43 seconden toestaan op de drie traagste mannen in free practice, Romain Febvre, Jose Butron en Artem Guryev… We kunnen ons overigens niet inbeelden dat de wildcard rijder in kwestie veel fun beleeft als de snelle mannen hem langs alle kanten om de oren komen gevlogen.
Tekst: Tom Jacobs
Foto’s: Andre Barbosa, Ray Archer