In slechts twee seizoenen heeft het TBS Conversions Racing Team zich ontpopt tot een sterk team in het paddock. Voormalig crosser Tom Steensels staat aan het roer van het team. De uit Pelt afkomstige teambaas zochten wij op voor een kort gesprek over 2020 en het komende seizoen waar in het team zich gaat richten op het EMX250.
MXMag: Wij kennen jouw naam als crosser maar dat hoofdstuk heb jij afgesloten. Jij hebt een prachtig bedrijf (TBS Conversions) opgebouwd en daarbij ben je ook een team begonnen, dat is toch niet te combineren?
TS: “Ja, zeker wel. Het is heel goed te combineren. Het werk van de zaak is heel vaak motocross gerelateerd waardoor het goed te combineren valt. Ik durf wel te zeggen dat wij ook werk vergaren door het team. Vele teams kiezen immers voor ons man omdat ze weten dat wij op nagenoeg alle Grand Prix aanwezig zijn wanneer er problemen zijn. Daarbij is het zo dat wij de teams optimaal kunnen adviseren omdat wij uit eigen ervaring weten hoe ze te werk gaan en wat hun wensen zijn.”
MXMag: Het eerste jaar (2019) hadden jullie vijf rijders, het afgelopen jaar maar liefst acht rijders. Nu gaan jullie terug naar drie, wat het vorig jaar te veel?
TS: “Als je puur afgaat op de hoeveelheid rijders zou je inderdaad zo denken. In 2019 hadden we slechts een EMX-rijder met Wannes van de Voorde. De overige rijders help je vooruit met kleding, stickers en andere dingen. Dat is puur een vriendendienst. In 2020 zouden we met zes rijders actief zijn in het EMX en WMX. Dat werd vervolgens iets meer omdat vrienden of kinderen van sponsoren er bij kwamen. Het komende seizoen gaan wij ons richten op drie rijders zodat wij deze nog beter kunnen begeleiden en ondersteunen. We hebben een chef-monteur erbij en daarbij is de steun vanuit KTM Oostenrijk fors toegenomen.”
MXMag: Het afgelopen jaar had je verschillende nationaliteiten, daarbij veel Nederlanders. Ook voor het komende seizoen zien wij twee Nederlanders (Elzinga en Van Essen). Is daar een bijzondere reden voor?
TS: “Het afgelopen jaar is de samenwerking met Rick super goed verlopen. Het is een hele goede crosser en daarbij een fijne kerel om mee te werken. Daarom zijn wij ook erg blij dat hij bij ons blijft voor het nieuwe seizoen. Op verzoek van Twan zijn wij eens aan de tafel gaan zitten en het gevoel was direct goed. Twan is een zeer aangename rijder en zeker zo belangrijk prettig naast de motor. Daar heeft de nationaliteit weinig mee te maken denk ik.”
MXMag: De echte doorbraak van Rick Elzinga moet nog komen, wordt dit een belangrijk jaar voor de crosser uit Zenderen?
TS: “Wij hopen dat het natuurlijk dit jaar gaat gebeuren, daar kan ik eerlijk over zijn. Wij geloven in hem en met de juiste steun en begeleiding is de kans heel goed. De kwaliteiten zijn er gezien zijn resultaten in het verleden. Nu is het aan ons om de juiste stukjes op de goede plek te leggen.”
MXMag: Dit jaar maakte Meico Vettik op mij diverse keren indruk, toch duurde het tot in Lommel dat hij door een team werd opgepikt. Wat was voor jou de reden om hem in te lijven?
TS: “Meico kenden wij al een aantal jaren. Eerder samenwerken was door omstandigheden niet mogelijk, maar door het wegvallen van een rijder tijdens de EMX125 wedstrijden in Lommel waren er mogelijkheden. Ik heb hem direct een voorstel gedaan voor de rest van 2020. Deze samenwerking is voor beide partijen zo goed bevallen dat wij samen hebben beslist dit voort te zetten in 2021. Wij willen gaan strijden voor de EMX250-titel.”
MXMag: Net als Elzinga heeft Van Essen wat blessureleed gehad in zijn carrière. Hij is duidelijk op de weg terug, kan hij bij jullie de oversteek maken naar de top van de EMX250?
TS: “Ik ben er zeker van dat Twan veel meer in zijn mars heeft dan dat hij heeft laten zien. Het afgelopen jaar was goed maar er zit zeker nog meer in voor hem. Hij heeft een mooie en zuivere rijstijl en het is voor ons duidelijk dat hij met ons mooie dingen kan laten zien het komende seizoen.”
MXMag: De afgelopen maanden is de wereld in de ban van het corona-virus, heeft jullie dat nog in de problemen gebracht als team?
TS: “Wij hebben hier als team eigenlijk weinig tot geen last van gehad. De wedstrijden werden afgelast of uitgesteld maar wij hebben zo veel mogelijk gewoon door kunnen werken en trainen. Daarom hebben wij dus geen klagen gehad!”
MXMag: In het nieuwe jaar worden alle pijlen gericht op het EMX250. Waarom alleen deze klasse?
TS: “Wij zijn er gedurende het seizoen achter gekomen dat het als team beter is om je volledig op een kampioenschap te richten. Dat is natuurlijk zo voor de verplaatsingen naar de wedstrijden maar ook betreft de onderdelen. Het werkt veel prettiger om alles van één type motor te hebben.”
MXMag: Hebben jullie nog ambities om richting het WK door te groeien?
TS: “Wie weet wat de toekomst brengt. Als je vraagt, is dat het doel, dan zeg ik nu JA, maar daar is het nu simpelweg nog te vroeg voor!”
MXMag: Wil jij tot slot nog ergens op terugkomen?
TS: “Zeker, ik wil via deze weg heel graag mijn dank uitspreken aan alle betrokkenen die altijd klaar hebben gestaan voor TBS Conversions Racing Team. Als eerste is dat mijn vrouw maar ook de monteurs, de chauffeur en kok en natuurlijk de sponsoren. Dan heb ik het over de onderdelen sponsoren. Wij hebben een prachtige groep mensen die ons van het beste materiaal voorzien. Nog een extra dank aan de hoofdsponsor van het geheel. De firma Junior Construct, dat zijn Christophe en Jess Albrecht die ons nu al voor het derde jaar oprij steunen en in het team blijven geloven!”
Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: TBS-KTM