Published On: 3 december 2020

Elke doe-het-zelver krijgt er mee te maken. Wij hebben het over de ergernis van een kruisschroefje dat los moet en door jezelf vakkundig naar de haaien gedraaid wordt. Zelfs met een nieuwe schroevendraaier raakt het boutje niet los en uiteindelijk is de kruiskop volledig gestript waardoor je de grove middelen moet bovenhalen.

Veelal ligt de reden bij het gebruik van de verkeerde kruisschroevendraaier. Want er zijn twee soorten in omloop waardoor je je steeds moet afvragen of je de juiste versie in je handen hebt. Er zijn twee soorten kruiskoppen: Pozidriv (PZ) en Philips (PH). Het probleem is dat beiden erg op elkaar lijken waardoor je snel met het verkeerde gereedschap aan de slag gaat.

Ook aan uw crossmotor zitten heel wat kruisschroefjes waardoor je erg moet opletten als ze los moeten. Uiterlijk is het moeilijk vast te stellen met welke welke kruisschroeven je te maken hebt. Er is echter een handig truukje. Als je de juiste schroevendraaier in de kruiskop steekt blijft hij mooi zitten zonder ondersteuning. Valt de schroevendraaier er uit dan neem je best het ander type.

Phillips kruiskop

Pozidriv kruiskop

En dan is er nog iets. Eigenaars van een Japanse motorfiets van voor 2008 kunnen te maken hebben met nog een ander type kruiskop. De Japanners hanteerden tot dat jaar een eigen standaard, de zogenaamde JIS. De drie letters staan voor Japanese Industrial Standard. Zowel Phillips als Pozidriv zijn niet geschikt om de JIS-boutjes los te draaien. Deze boutjes werden destijds vooral gebruikt om het motorblok samen te vijzen. Hebt u nog een oudere Japanse crosser in huis dan moet u opzoek naar schroevendraaiers van het type JIS Jawsfit aangeduid met de letter P. De schroevendraaiersetjes met JIS-standaard zijn echter nog altijd vlot verkrijgbaar.

Een JIS-bout wordt meestal aangeduid met een puntje.

Foto’s: Wikipedia en motorcycle.com