In de rubriek #Watdoejijnou kijkt MXMag.nl wat voormalige crossers vandaag de dag doen. Hun gezinsleven en hun huidige werkzaamheden. Hoe kijken ze terug op hun carrière, de hoogte en dieptepunten. Deze maand hebben wij een gesprek met Alwin van Asten. Hij moest het opnemen tegen grote namen zoals John van den Berk, Gert Jan van Doorn, Dave Strijbos en Henk van Mierlo.
MXMag: Stel jezelf even kort voor:
AvA: Mijn naam is dus Alwin van Asten, ik ben ruim 54 jaar geleden geboren in het Brabantse Valkenswaard. Dat kennen wij natuurlijk allemaal dankzij het Eurocircuit maar hoe lang dat nog het geval zal zijn moet de toekomst uitwijzen. Ik ben echter woonachtig op Fuerteventura, een van de eilanden van de Canarische Eilanden. Ik heb twee kinderen, de inmiddels 22-jarige Alessio Giorgio en de 9-jarige Liberty.
MXMag: Wat doe jij tegenwoordig voor de dagelijkse boterham?
AvA: Zoals gezegd ik woon op Fuerteventura en daar verhuur ik elektrische mountainbikes. Bij ons www.ebikeventura.com kan iedereen terecht om het eiland op een andere manier te leren kennen. Op kort termijn gaat er een vakantie complex open, daar verhuren wij vier (4) luxe appartementen. Daarnaast heb ik, samen met een compagnon, nog horeca onroerend goed in de verhuur.
MXMag: Hoe kijk jij terug op jouw motocross-carrière?
AvA: “Dat was een hele mooie tijd, we hebben echt mooie dingen mee gemaakt met mijn familie, de sponsoren en de supporters. Ik kan wel zeggen dat ik altijd hechte supportersclub achter mij had staan die ons overal volgde. Mijn vader als monteur samen met een jeugdvriend Cor Zeer trokken wij door Europa. Ik heb een leuke sportieve jeugd gehad.”
MXMag: Het hoogtepunt uit jouw carrière?
AvA: Dan moet ik kiezen tussen de derde plaats tijdens de Grand Prix van Belgie in 1990. Op het zware zandcircuit van Lommel werd ik derde achter Pekka Vehkonen en Peter Dirkx. Dat was geweldig maar hetzelfde geldt voor het winnen van de Kerstcross van 1992 op het Eurocircuit!”
MXMag: Het dieptepunt uit jouw carrière?
AvA: Dan kom ik nieuw uit op ‘Circuit De Herikerberg’ waar ik een jaar na mijn Grand Prix succes zwaar ten val kwam tijdens de wedstrijd Nederland-België. Bij die crash brak ik mijn heup en alles bij elkaar heeft dat een jaar revalideren gekost.”
MXMag: Beste motor ooit mee gereden?
AvA: “Vele jaren heb ik op Kawasaki gereden. De KX250 vban 1990 was een geweldige motor en dat geldt ook voor de KX250 1993. Dat was toen in de kleuren van SATCOM-De Molen Banden-Kawasaki samen met Remy van Rees.”
MXMag: Hoe kijk jij naar de huidige motocrosswereld?
AvA: “Er is natuurlijk heel veel veranderd maar dat is overal het geval. Dat is niet alleen in de motocross maar ook in het voetbal, autosport, het schaatsen. Tegenwoordig hebben sponsoren meer eisen maar er gaat ook meer geld in om. De motoren zijn veel beter, de vering en de begeleiding is fors verbeterd. De snelheid ligt tegenwoordig zo verschrikkelijk hoog. De druk op de rijders is ook veel hoger mede door de kosten maar ook het internet waar alles op te volgen is. De sport vind ik nog altijd prachtig en ik moet zeggen dat ik het nog altijd volg. Het bezoeken van wedstrijden zit er niet in maar de uitslagen en de beelden op TV zien ik wekelijks.”
MXMag: Hartelijk dank voor je medewerking!
AvA: “Heel graag gedaan, leuk dat jullie aan mij dachten. Succes met de website en de groetjes vanaf het zonnige Fuerteventura.¨
Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Eigenfoto
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…