Het merk Sur-Ron heeft de afgelopen vijf jaar naam gemaakt met hun elektrisch aangedreven off-roadmachines. De kwalitatieve tweewielers vonden een vaste stek tussen de elektrische aangedreven mountainbikes en een crossmotor.
Je kan zelfs stellen dat ze een nieuw marktsegment hebben uitgevonden met hun ultralichte maar toch krachtige off-roadmotoren. De motoren hebben een heel hoge funfactor. Zo was en is de betaalbare Light Bee een succesnummer en het ideale speeltje op een singletrack in het bos. Wandelaars zullen geen boze blik werpen naar jou want de Sur-Ron maakt nauwelijks geluid. Het merk gaat nu nog een stap verder en ontwikkeld een volbloed elektrische crosser met specs die kunnen tellen.
Dat ze nu de strijd aangaan met “de grote zeven” uit de motorcross is moedig. Ze hebben heel wat knowhow weten te vergaren waardoor ze misschien een voorsprong hebben op KTM en Honda. Van deze laatste twee weten we dat ze bezig zijn met de ontwikkeling van een elektrisch aangedreven crossmotor. We weten ook dat her en der gelijkaardige machines worden ontwikkeld maar het lijkt erop dat Sur-Ron iedereen in snelheid heeft genomen en dat mag je redelijk letterlijk nemen.
De nieuwste telg van het merk zal Sur-Ron Storm Bee MX heten en kan nu besteld worden. Na jaren van ontwikkeling, innovatie en testen is er eindelijk een volwaardige full-size elektrische crossmotor ontwikkeld met een enorm vermogen! Het koppel bedraagt 520Nm en dat is te vergelijken met een potige sportwagen zoals de Porsche 911 GTS die 550Nm naar de wielen stuurt.
De Storm Bee is in staat tot explosieve acceleraties en heeft een topsnelheid van ruim 110km/h. Het heeft een koppel van 520 Nm en klimt tot 8000 tpm dankzij de geïntegreerde versnellingsbak. Het vermogen wordt via een ketting op de wielen overgebracht, een licht en betrouwbaar systeem dat het meeste vermogen van de motor levert. Met een SONY VTC6 Lithium 90V 48Ah-batterij van het hoogste niveau en een vermogen van 4320Wh, in staat om hellingen van 45 ° te beklimmen, biedt SUR-RON een krachtige machine met een modern design. Een elektronisch beheersysteem (GBS) controleert de werking van de batterij in realtime. Slechts drie uur is voldoende om hem op te laden en om een autonomie van meer dan 100 km te bereiken.
Samengevat, de MX-versie is een uitgeklede volbloed racemachine, speciaal gebouwd om de concurrentie voorbij te scheuren op training of tijdens een wedstrijd! De gehomologeerde straat legale Enduro versie met ABS beschikt over geavanceerdere remmen, kleinere meer multifunctionele wielen en geschikte lichten voor gebruik op de weg, maar met een extra gewicht van 8 kg. Zoals eerder gezegd kan de Storm Bee in pre-order besteld worden. De leveringen worden verwacht in het derde kwartaal van 2021. Een definitieve prijs is er nog niet maar die zou onder de 10.000 € liggen. Wij kunnen niet wachten om deze machine te testen op een motorcrossbaan.
Specificaties Sur-Ron Storm Bee
AFMETINGEN | |
Lengte / Breedte / Hoogte | 2120/805/1265 mm |
Bodemspeling | 315 mm |
Wielbasis | 1430 mm |
Leeggewicht (zonder batterij) | 95 kg |
Max. lading | 120 kg |
AANDRIJF | |
Koeling | luchtgekoeld |
Max. hellingshoek | 45° |
Gemiddeld bereik | 105 km@50kmh* |
Topsnelheid | 110 km/h |
Verbruik | |
Nominaal continu vermogen | |
Krachtoverbrenging |
FRAME & CHASSIS | |
Frame | Aluminiumlegering, Double-Cradle-Design |
Ophanging voor | Upside Down verende voorvork |
Ophanging achter | Multilink centrale schokdemper |
BANDEN & REMMEN | |
Bandmaat | 70/100-19 |
Wielmaat | 19×1.4 |
Voorrem | Hydraulische schijfrem met 4 zuigers |
Achterrem | Hydraulische schijfrem met 4 zuigers |
ELEKTRONICS | |
Regeleenheid | BLDC Motor + FOC sine wave controller |
Lader | |
Batterij | 90 V × 48 Ah = 4.320 Wh Lithium Sony VTC |
Bron: E-Bikes Bornem
Foto’s: Sur-Ron